جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 06:49:11 GMT
کد خبر : 42444       تاریخ : 1397/08/23 09:44
اثرگذاری معنوی شهدا نمونه‌ای از امدادهای غیبی خداوند

اثرگذاری معنوی شهدا نمونه‌ای از امدادهای غیبی خداوند

خداوند در آیاتی از قرآن از امدادهای غیبی خود بر لشکریان اسلام صحبت می‌کند. این لشکرهای غیبی خواه می‌تواند ملائک و خواه اثرگذاری معنوی شهدا و و یا به فرموده امام راحل(ره) حتی شن‌های بیابان باشد.

 

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، از زیباترین ارزش‌هایی که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده، مسأله ایثار و شهادت است؛ چرا که در پرتو این دو عنصر، ارزش‌های دینی و اسلامی در موجی از عداوت دشمنان پابرجا مانده است. از این جهت است که بارها خداوند متعال در آیاتی از قرآن مقام شهادت و شهدا را تکریم کرده است. 

رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از فرمایشات خویش در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قزوین که در تاریخ 14 آبان 97 برگزار شد، شهدا را مایه رونق حیات معنوی در کشور و حفظ حرکت به‌سمت اهداف آرمانها دانستند و افزودند: «شهید در دوران زندگی با تن و جان خود در خدمت اسلام است و پس از شهادت با ایجاد فضای معنوی به جامعه اسلامی خدمت می‌کند». این فرمایشات همان طور که مطرح شد،‌ مستند به آیاتی از قرآن است که در ادامه به برخی آیات اشاره می‌شود. 

خداوند در آیه169 سوره آل‌عمران درباره مقام شهادت در راه خدا می‌فرماید: «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند، بلکه زنده‌اند (به حیات ابدی و) در نزد خدا متنعّم خواهند بود». 

بر اساس این آیه کسانی که در راه خدا به شهادت می‌رسند، جزو اموات محسوب نمی‌شوند بلکه در اصل زنده‌اند و نزد پروردگارشان متنعم هستند و بر اساس این مبناى قرآنی که شهیدان  زنده‌اند، به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى کربلا سلام کرده، با آنان حرف مى‌زنیم و توسل مى‌جوییم و اثر این توسل را در زندگی خویش و جامعه مشاهده می‌کنیم. خداوند در آیه‌ای دیگر بر این مسأله تأکید می‌کند و می‌فرماید: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَٰکِنْ لَا تَشْعُرُونَ؛ و به آنان که در راه خدا کشته شوند مرده نگویید، بلکه زنده ابدی هستند و لیکن همه شما این حقیقت را درنخواهید یافت». (154بقره)

از این جهت می‌توان گفت شهدا در غیب این عالم از روزی‌های معنوی که خداوند نصیبشان می‌کند،  به جامعه امدادرسانی معنوی می‌کنند. این حقیقتی است که خداوند در آیه26 سوره توبه به گونه‌ای دیگر بیان می‌کند و می‌فرماید: «ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَنْزَلَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا ۚ وَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ؛ آن‌گاه خدا وقار و سکینه خود را (یعنی شکوه و سطوت و جلال ربّانی را) بر رسول خود و بر مؤمنان نازل فرمود و لشکرهایی (از فرشتگان) که شما نمی‌دیدید (به مدد شما) فرستاد و کافران را (پس از آنکه غالب و قاهر بودند) به عذاب و ذلّت افکند، و این است کیفر کافران.» 

خداوند در این آیه از لشکرهای غیبی صحبت به میان می‌آورد که در مواقع حساس و بحرانی به کمک گروه مؤمنین می‌آیند و آن‌ها را یاری می‌کنند و از دیگر سو مایه عذاب کافران می‌شوند. این لشکرهای غیبی خواه می‌تواند ملائک،‌ یا اجنه و یا خواه اثرگذاری معنوی شهدا و و یا به فرموده امام راحل(ره) حتی شن‌های بیابان باشند و تخصیصی بر این امر نیست. خداوند نمونه دیگری از امدادهای غیبی خود را در آیات دیگری از قرآن بیان فرموده است که از نمونه‌های بارز آن جریان پنهان شدن پیامبر(ص) در غار ثور از دست مشرکان قریش است. خداوند در این باره می‌فرماید: «إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ کَلِمَةَ الَّذِینَ کَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَکَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ اگر شما او را (یعنی رسول خدا را) یاری نکنید، البته خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آن‌گاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آن‌گاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) می‌گفت: مترس که خدا با ماست. آن زمان خدا وقار و آرامش خاطر خود را بر او(پیامبر) فرستاد و او را به سپاه و لشکرهای غیبی خود که شما آنان را ندیدید مدد فرمود و کلمه کافران را پست کرد و کلمه خداست که مقام بلند دارد، و خدا عزیز و حکیم است». 

بیشتر بخوانید

مجموع این آیات گویای آن است که  عزّت و اعتلاى کلمة اللّه و خنثى شدن توطئه‌هاى کفّار، نمودى از عزّت و حکمت خداوند است و خداوند نیز از طریق ابزارهایی همچون امدادهای غیبی جبهه مقاومت و حزب‌الله را تقویت می‌کند؛ این حقیقتی است که در جریان هشت سال دفاع مقدس و نیز در این سال‌های اخیر در ماجرای جنگ 33 روزه لبنان بارها از طریق خود سربازان اسرائیلی و مقامات رسمی حرب‌الله لبنان شنیدیم و یا خواندیم. نمونه عینی‌تر آن، ماجرای شهادت شهید حججی و اثرگذاری معنوی فراوان این شهید بزرگوار در ماه محرم سال گذشته بود. 

پیش از این آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد در این باره گفت: جنگ 33 روزه همراه با امدادهای غیبی است؛ در جنگ 33 روزه اتفاقاتی افتاد که جز به صورت امداد غیبی قابل تفسیر نیست، من از شخص سید حسن نصر الله شنیدم که گفت اسرائیلی‌ها به نیروهای حزب الله حمله می‌کردند، ولی پس از عقب نشینی نیروهای حزب الله نیروهای اسرائیلی پیشروی نمی‌کردند، دلیل را که از سربازان اسرائیلی جویا شدند، آن‌ها گفتند که مردانی با لباس‌های سفید با شمشیر با ما می‌جنگند.حتی سربازان اسرائیلی قضیه جنگیدن مردانی با لباس‌های سفید به همراه شمشیر را در مصاحبه با شبکه‌های اسرائیلی گفتند و در جنگ 33 روزه داستان‌های عجیبی اتفاق افتاد که مصادیق امداد غیبی زنده شد، البته در طول دفاع مقدس نیز از این موارد داشتیم.

عوامل شکست خفتبار رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان / عوامل معنوی و امدادهای غیبی

منابع:
تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=42444

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402