پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 07:43:22 GMT
کد خبر : 40496       تاریخ : 1397/07/25 12:24:24
همه انتقادات مراجع تقلید نسبت به وضعیت کشور در یک ماه گذشته/ معیشت مردم؛ وجه مشترک گلایه‌ها

همه انتقادات مراجع تقلید نسبت به وضعیت کشور در یک ماه گذشته/ معیشت مردم؛ وجه مشترک گلایه‌ها

مراجع عظام تقلید در یک ماه گذشته به دفعات به انتقاد از وضعیت مدیریتی کشور خصوصا در زمینه اقتصادی و معیشتی پرداخته‌ و از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ بی‌گمان گام‌های نخستین تشکیل انقلاب اسلامی ایران در حوزه علمیه برداشته شد و این نهضت فراگیر که با داعیه جایگزینی قواعد و آموزه‌های فقه شیعی در عرصه قانون‌گذاری و تنظیم مناسبات فردی و اجتماعی بر پایه فرامین اسلامی ایجاد شد با حمایت حداکثری ملت ایران به ثمر نشست.
اکنون که چهاردهه از تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌گذرد، مراجع تقلید و اساتید و طلاب حوزه علمیه در صف اول انتقاد نسبت به وضعیت مدیریتی کشور ایستاده‌اند و با انتشار نامه و بیانیه، برگزاری تجمع و همایش، در دیدار با مسئولان کشور و در خلال جلسات درس خارج به بیان انتقادات و خواسته‌های خود در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و ... می‌پردازند.
به نظر می‌آید مهم‌ترین حامی و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران که بیشترین سطح تماس با اقشار مختلف جامعه را دارا می‌باشد، ضمن احساس خطر از ایجاد نارضیاتی عمومی در آحاد جامعه و ترویج اندیشه ناکارآمدی فقه شیعی در عرصه مدیریت اجتماعی، خود به منتقدین جدی وضعیت اداره کشور بدل شده‌اند و تا حد ممکن صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین ذی‌ربط می‌رسانند.
با این وجود برخی افراد، اعتراضات مراجع و علما نسبت به وضع حاکم را ناکافی دانسته و ایشان را به محافظه‌کاری به دلیل استفاده از بودجه و تسهیلات دولتی متهم می‌کنند. در ادامه خلاصه‌ای از انتقادات و اعتراضات ۴ تن از مراجع تقلید، آیات عظام علوی گرگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و سبحانی که در کمتر از یک ماه گذشته بیان شده، از نظر می‌گذرد. بیشتر این انتقادات نسبت به وضعیت معیشتی کشور و بی‌تفاوتی و کم‌کاری مسئولان در این حوزه است.

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی

۱۴ مهرماه؛ ابراز مخالفت با تصویب کنوانسیون FATF
آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از اساتید مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم به انتقاد از کنوانسیون FATF پرداخته و صراحتا اعلام می‌کند: «بنده نظرم این است که با توجه به اشارات مقام معظم رهبری و راهنمایی ایشان و بیانات مراجع عظام تقلید تصویب این قرارداد به مصلحت کشور و نظام نیست».
وی همچنین کنایه‌ای به تصویب برجام می‌زند و می‌گوید: «در جریان برجام همه دیدند که دشمن چگونه عمل کرد و به چه نتیجه‌ای رسید. هنوز هم که هنوز است نتوانسته‌اند این قرارداد را سرو سامان دهند.»

۷ مهرماه؛ از بی‌توجهی به اقشار آسیب‌پذیر احساس خطر می‌کنم
آیت‌الله علوی با نگارش نامه‌ای به بیان اعتراضات و انتظارات خود از دولت نسبت به حد مشکلات اقتصادی پرداخت. در قسمتی از این نامه می‌خوانیم: «امروز آنچه که بنده را نگران کرده و از آن احساس خطر می‌کنم، عدم توجه کافی به مقوله رفع نیاز اقشار آسیب‌پذیر و عدم تحرک جدی مسئولین در این زمینه و یا بعضا اقدامات غیر مؤثر مسئولین در هر سه قوه می‌باشد.
اینجانب از شما و مسئولین محترم اقتصادی می‌خواهم که تا دیر نشده و اعتماد مردم به طور کامل سلب نشده است، با کمک گرفتن از کارشناسان دلسوز و متعهد و میدان دادن به جوانان نخبه و پرکار و انقلابی و خوش ذوق اقدامی جدی و عملی برای کم کردن مشکلات مردم گرفته شود.»

همه انتقادات مراجع تقلید نسبت به وضعیت کشور در یک ماه گذشته/ معیشت مردم؛ مهم‌ترین محور انتقدات

۳ مهرماه؛ انتقاد از مشکلات زائران اربعین
علوی گرگانی در نامه‌ای ضمن انتقاد ضمنی از افزایش بی‌رویه نرخ ارز، از دولت درخواست کرد در جهت تسهیل سفر زائران حسینی در ایام اربعین به کشور عراق اقدام کند. در قسمتی از این نامه می‌خوانیم: « با توجه به افزایش غیر منطقی قیمت دلار و هزینه های جانبی لازم است تمهیداتی بیش از گذشته برای ارائه تسهیلات نقدی و غیر نقدی دیگر جهت تشرف زوار اباعبدالله الحسین(ع) در نظر گرفته شود تا شاید از این طریق ادای دینی بسیار کوچک توسط مسئولین محترم نسبت به ساحت نورانی امامت شود.» 

آیت‌الله العظمی نوری همدانی

۱۸ مهرماه؛ انتقاد از تصویب کنوانسیون FATF در مجلس
آیت‌الله نوری همدانی در ابتدای درس خارج فقه در مسجد اعظم به انتقاد از تصویب کنوانسیون FATF در مجلس می‌پردازد و عنوان می‌کند: «همانطور که قبلا گفتم FATF یک قرارداد عبری، عربی، غربی است و با شاخصه‌های انقلاب منافات دارد و با احترام به نمایندگان محترم توقع بود با عنایت بیشتری بررسی می‌شد و ما نظر خود را گفتیم تا فردا تاریخ قضاوت نکند که ما سکوت کردیم».
آیت‌الله نوری همدانی در فراز دیگر سخنان خود وضعیت کنونی معیشت مردم را بسیار ناراحت‌کننده دانسته و از مسئولان تقاضا می‌کند، با یک مدیریت صحیح و نظارت کامل مشکلات را جدی و سریع حل کنند.

همه انتقادات مراجع تقلید نسبت به وضعیت کشور در یک ماه گذشته/ معیشت مردم؛ مهم‌ترین محور انتقدات

۴ مهرماه؛ تا کی منتظر اقدام مسئولان باشیم
معظم‌له در ابتدای جلسه درس خارج ضمن ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی مردم اظهار می‌کند: «امروز اگر مسئولان نظارت و اشراف داشته باشند بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد. مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان برای کنترل قیمت‌ها باشند، روز به روز گرانی بیشتر می‌شود و این مشکل برعهده بعضی از افراد بی‌کفایت است؛ ما از طرف حوزه علمیه قم از مسئولان می‌خواهیم وضعیت اقتصادی را علاج کنند.»

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

۱۶ مهرماه؛ انتقاد از قوه قضائیه و مسئولین حوزه فضای مجازی
آیت‌الله مکارم در دیدار فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اهمیت فضای مجازی بر لزوم کاهش آسیب‌های این عرصه با همکاری دستگاه‌های ذیربط تأکید می‌کند: متاسفانه در کشور همکاری خوبی بین نهادهایی که در این زمینه مسؤلیت دارند نمی‌بینیم؛ برخی بی‌تفاوت هستند، برخی هم بی‌تفاوت نیستند اما دل نمی‌سوزانند.
معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم رسیدگی فوری دستگاه قضا به پرونده‌های مجرمان تأکید کرده و اظهار می‌کند: مدت‌هاست مسئولان قضایی ما می‌گویند مفسدان اقتصادی را سر جایشان می‌نشانیم، اما زمان می‌گذرد و عملاً چیزی نمی‌بینیم و انتظار مردم هم محقق نمی‌شود.

۱۸ مهرماه؛ گرانی وحشتناک کمر مردم را شکسته است
آیت‌الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج خود فقه خود در مسجد اعظم قم به انتقاد صریح از وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور پرداخته و می‌گوید: الآن مردم دادشان از گرانی بلند است، به مسئولان می‌گوییم که ناراحتیم و نگران هستیم، گوش شنوا گاهی نیست، گاهی نمی‌توانند مشکلی را حل کنند، می‌دانند و نمی‌خواهند آن را حل کنند.
معظم له تصریح می‌کند: مشکل گرانی‌های وحشتناک کمر برخی از مردم را شکسته است، آنهایی که می‌خواهند اجاره بدهند دچار مشکل هستند؛ آنهایی که می‌خواهند برای فرزندان خود جهیزیه تهیه کنند مانده‌اند، بدهکاران در پرداخت بدهی خود دچار مشکل شده‌اند، برخی از مردم نیز برای تامین مایحتاج اولیه زندگی و درمان مانده‌اند. دولت بدون شک در مشکل گرانی بی تقصیر نیست، برای ارز بازار اولیه و ثانویه و اخیرا بازار ثالثه درست کرده‌اند که مبادا قیمت دلار از حد معینی کمتر شود.

۱۱ مهرماه؛ حوزه از دستگاه قضا جدا شده است
مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، بر ضرورت تعامل دستگاه قضا با حوزه علمیه برای حل مشکلاتی نظیر مهریه تأکید کرده و می‌گوید: دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلام باشد و نباید عده‌ای برخلاف احکام زندان بروند.
وی می‌افزود: اگر ثابت شد که فرد ندارد می‌گویند پرداخت مهریه اقساطی باید باشد و این اقساط گاهی چهل پنجاه سال طول می‌کشد. آيا تا همه اقساط را ندهد تمکین در کار نیست؟ يعني اگر سي ساله باشند بايد در هفتاد سالگي به خانه بخت بروند. آيا در فقه اسلامي ما بايد حكمي داد که هر کسی بشنود بخندد؟ ما معتقديم قسط اول را که داد، بدهی فعلی تمام شده و قسط‌های آینده برای امروز نیست، وقتی بدهی امروز را داده زن باید تمکین کند. عیب کار ما این است که حوزه از دستگاه قضا جدا شده و هر کسی برای خود تصمیمی می‌گیرد.

۵ مهرماه؛ شدیدا نگران وضع اقتصادی کشور هستیم
مرجع تقلید عالم تشیع در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم از این که گاهی اوقات گوش شنوایی برای حل مشکلات پیدا نمی‌شود، ابراز تاسف کرده و می‌گوید: در شرایط کنونی تغییر قیمت‌ها ساعتی و لحظه‌ای شده و مردم به ویژه اقشار ضعیف، کارمند و کارگران و بازنشستگان که حقوق ثابتی دارند را شدیدا دچار مشکل کرده است. الان داد مردم از گرانی بلند است، ما به مسئولان تاکید کرده و تاکید می‌کنیم که نگران این وضعیت هستیم؛ گاهی گوش شنوایی نیست، گاهی نمی‌توانند مشکلات را حل کنند؛ گاهی می‌توانند و نمی‌خواهند حل کنند؛ متاسفانه هر دو هست.
معظم له اضافه می‌کند: باید نسبت به وضع موجود انتقاد منطقی داشته باشیم، گروه‌هایی به دنبال سوء استفاده از این شرایط هستند؛ اما اقشار آسیب‌پذیر و آنهایی که حقوق ثابتی دارند همچون کارمندان، کارگران و بازنشستگان گرفتار مشکلات شدید هستند، طلاب نیز در ردیف آخر این لیست هستند و اوضاع معیشتی شان به هیچ وجه خوب نیست. ما نسبت به تمام گرانی‌ها و قیمت‌های روز به روز و افسار گسیخته ناراحت هستیم، ما در چنین شرایطی باید ضمن ابراز همدردی با مردم به وظیفه خود نیز عمل کنیم تا دشمنان نتوانند بهانه‌ای برای حوزه‌ستیزی و مرجع‌ستیزی پیدا کنند.

آیت‌الله العظمی سبحانی

۲۲ مهرماه؛ انتقاد از تصادفات جاده‌ای
آیت‌الله سبحانی در دیدار سرپرست ‌اورژانس کشور ضمن انتقادات از وضعیت جاده‌های کشور می‌گوید: باید منشاء و علت تصادف‌های کشور مورد بررسی قرار بگیرد تا از تعداد تصادف‌های زیاد جلوگیری شود و در این زمینه اداره راهنمایی و رانندگی وظیفه مهمی را عهده دارد.
مسئولین باید اقدامات اساسی انجام دهند که تعداد تصادف‌های کشور کاهش پیدا کرده و جان انسان‌ها محفوظ بماند، اگر کاری برای خدا انجام شود بسیار ارزش و اهمیت دارد و تلاش کنیم که کارهای خود را تنها برای رضای الهی انجام دهیم.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=40496

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402