جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 07:02:11 GMT
کد خبر : 39595       تاریخ : 1397/07/05 10:58:52
در گردهمایی ادیان فیلیپین چه گذشت؟+عکس

در گردهمایی ادیان فیلیپین چه گذشت؟+عکس

نمایندگان ادیان و فرقه‌های مختلف فیلیپین طی نشستی در مانیل گرد هم آمده و نشست گرامیداشت روز جهانی صلح برگزار کردند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ سی‌ام شهریور ۹۷ برابر با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل با هیئت همراه در نشست گرامیداشت روز جهانی صلح که با عنوان «اقدام فعال دینی برای تغییر مثبت در میندانائو» در سالن اجتماعات دانشگاه تاریخی و کاتولیک سانتا توماس(یو – اس – تی) واقع در مانیل تشکیل شده بود، شرکت کرد.

بنا بر گزارش رایزنی فرهنگی ایران در مانیل هیئت ایرانی در بدو ورود مورد استقبال خانم «لیلیان سی زون»، معاون روابط بین‌الملل دانشگاه سانتاتوماس و دبیرکل جامعه ادیان برای صلح فیلیپین و «بونگ بای بادو»، استاد الهیات و هماهنگ‌کننده نشست‌های دانشگاه قرار گرفت.

برنامه با اجرای مراسم نیایش توسط دو نفر از حضار به نمایندگی از سوی کاتولیک‌ها و مسلمانان حاضر در نشست آغاز و مجری برنامه از نمایندگان و شخصیت‌های حاضر در جلسه قدردانی و حضور آنان را بیانگر وجود علاقه همگانی به صلح قلمداد کرد.

خانم دکتر سیزون، دبیر کل جامعه ادیان برای صلح فیلیپین به عنوان نخستین سخنران ضمن خوش‌آمدگویی به حضار و تشکر از همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه در ادوار مختلف اظهار کرد: دانشگاه یو- اس – تی همواره تلاش مضاعفی را برای استقرار صلح در فیلیپین به ویژه میان مسلمانان و مسیحیان این سرزمین انجام داده است.

وی افزود: دانشگاه نسبت به تبادل نظر با حاجی مراد رهبر ( ِام – آی – ِال – ِاف) جبهه اسلامی آزادی‌بخش مورو هنگام حضور ایشان در دانشگاه اقدام کرد و با توجه به این که در نشست امروز دو نفر از رهبران مسلمانان شامل «محقر اقبال» رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت به امضاکنندگان قانون اساسی منطقه خودمختار مسلمانان جنوب و شیخ عبدالهادی بوتوآن گوماندر، رئیس شورای بنیاد و مشورت میراث اسلامی فیلیپین در این جا حضور دارند، دانشگاه سانتا توماس فرصت را مغتنم شمرده و نسبت به راستی‌آزمایی اقدامات انجام شده در راستای استقرار صلح در میندانائو اقدام می‌کند.

در گردهمایی کاتولیک‌ها و مسلمانان فیلیپین چه گذشت؟

سیزون تصریح کرد: اسقف اعظم «له دسما» نیز به نمایندگی از (سی – بی – سی – پی)، کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین به دنبال استقرار صلح در میندانائو است و من از همه حضار گرامی که در گرامیداشت روز جهانی صلح در این جا گرد هم آمده‌اند کمال تشکر را دارم.

خدا، خدای صلح است
سخنران بعدی پدر روحانی «پابلو تیونگ»، معاون امور مذهبی دانشگاه سانتتوماس بود که ضمن خوش آمدگویی به حضار اظهار کرد: خدا، خدای صلح است و لذا امروز در این جا گرد هم آمده‌ایم تا بر این خواسته پروردگار و انسان‌ها صحه بگذاریم.

وی افزود: بسیار مفتخریم که در کنار شخصیت‌های مهمی هستیم و می‌توانیم از تجربیات گرانسنگ آن‌ها استفاده کنیم و اهمیت بالای صلح در این است که نه تنها می‌تواند در یک امر یا یک مکان باشد بلکه صلحی که مورد نظر ماست، فراگیر است و این سخن همواره در گفته‌های عالیجناب پاپ فرانسیس شنیده می‌شود. تأکید پدر مقدس پاپ فرانسیس این است که دانشگاه سانتا توماس یک دانشگاه صلح است و انتظار ما این است که همه دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های صلح باشند. با هماهنگی با یکدیگر باید فرهنگ صلح را همانگونه که پاپ فرانسیس تأکید کرده است پیاده کنیم. ایشان افزود صلح برای همه فصول است و زمان خاصی ندارد.

معاون امور مذهبی دانشگاه سانتاتوماس بدون ذکر نام مسئول یا مسئولان مملکت اظهار کرد: صلح ضد حکومت نظامی است و بیایید زمینه صلح را به گونه‌ای فراهم کنیم که لزومی به استقرار حکومت نظامی نباشد.(اشاره ضمنی سخنران به سالگرد اعلام حکومت نظامی توسط فردیناند مارکوس دیکتاتور وقت فیلیپین بود که در ۲۱ سپتامبر ۱۹۷۲ میلادی طی فرمان ریاست جمهوری ۱۰۸۲ در سراسر فیلیپین اعلام حکومت نظامی کرد و در اواخر سالهای حکومت خود آن را ملغی کرد. در همین مدت هزاران نفر از مخالفان ابه طرق مختلفی سرکوب شدند. رودریکو دوترته رئیس جمهور فعلی فیلیپین نیز در ۲۵ ماه مه ۲۰۱۷ با آغاز قائله داعش در شهر اسلامی مراوی واقع در جنوب این کشور در سراسر میندانائو اعلام حکومت نظامی کرد که همچنان ادامه دارد و بنا بر گفته مخالفان تاکنون تعداد زیادی از مردم منطقه  به بهانه‌های مختلف سرکوب شده‌اند. کلیسای کاتولیک فیلیپین همواره منتقد اعلام حکومت نظامی از گذشته تا حال بوده و آن را ناقض حقوق شهروندان می‌داند).

در گردهمایی کاتولیک‌ها و مسلمانان فیلیپین چه گذشت؟

پس از پایان سخنان معاون دانشگاه در امور مذهبی، محقر اقبال رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت به امضا کنندگان قانون اساسی منطقه خودمختار مسلمانان جنوب سخنان خویش را آغاز کرد و گفت: این جانب همراه با دیگر برادران عضو ام – آی – ال – اف از سال ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۶ میلادی تلاش‌های زیادی را انجام دادیم ولی متاسفانه قانون مربوط به منطقه خود مختار مسلمانان جنوب در زمان تصدی پرزیدنت آکینو مورد تأیید کنگره قرار نگرفت تا این که نهایتا در زمان ریاست جمهوری دوترته به نام ( بی – او –ال) قانون اساسی مردم «بانگاسامورو» معروف که هنوز نیاز به مراحل کار بیشتری تا تکمیل نهایی و اجرایی‌شدن آن دارد، مورد تصویب واقع شد.

اقبال افزود: این جانب در حال حاضر علاوه بر مسئولیت‌های متعدد، عضو کمیته بانگاسامورو هستم که تمام تلاش را بر فراگیر کردن مقررات قانون در منطقه خود مختار انجام می‌دهد. این مزیتی برای من است که امروز در نشست«اقدام فعال دینی برای تغییر مثبت در میندانائو» حضور دارم تا بتوانم با گوش فرادادن به سخنان فرهیختگان بر غنای اطلاعاتی خود بیافزایم.

استعمار و ظلم به مسلمانان
محقر اقبال درادامه تأکید کرد: استعمار (اشاره ضمنی به استعمار اسپانیا و آمریکا بدون ذکر نامی از آنها) و نادیده گرفتن حق و حقوق مردم مسلمان فیلیپین باعث شده است که پیچیدگی‌های زیادی در امور مسلمانان فیلیپین از جمله حق آبا و اجدادی به روی زمین‌های مسلمانان به وجود آید. اشاره آقای اقبال به تلاش های استعمار اسپانیا و سپس آمریکا است که با برخورداری از سازمانهای اداری منظم که از سوی مسلمانان تحریم شده بود ند نسبت به ثبت زمین‌های آبا و اجدادی مسلمانان به نام غیر مسلمانان اقدام کردند و امروزه اثبات این قضیه برای مردم مسلمان بسیار پیچیده و تقریبا غیر ممکن است زیرا دفاتر و اسناد همواره تأیید‌کننده حق حاکمیت غیر مسلمانان بر زمین‌های آبا و اجدادی مسلمانان است که در کلام سخنران انعکاس پیدا نکرد و این معضل از جمله عواملی است که علی‌رغم تلاش‌های مکرر برای نزدیکی مسلمانان و کاتولیک‌ها همواره خودنمایی کرده و مانع نزدیکی پیروان این

سخنران بعدی خانم «ارلیندا سِنچوریاس» عضو جنبش مردم میندانائو برای صلح بود. وی که فارغ التحصیل رشته جراحی از دانشگاه سانتا توماس در سال ۱۹۷۲ میلادی بوده و دارای سابقه چهل و شش ساله در امر جراحی است ضمن ابراز مسرت برای حضور در نشست «اقدام فعال دینی برای تغییر مثبت در میندانائو» اظهار کرد: من در این مدت طولانی ضمن پرداختن به امور پزشکی فرصت شنیدن سخنان مردم بانگاسامورو را داشته و دارم و همواره مایل به برقراری روابط صمیمانه میان مسلمانان و مسیحیان بوده‌ام و امیدوارم به حکومت نظامی در میندانائو خاتمه داده شود.

پاستور(کشیش) «آلدرین پنا مورا» نماینده کلیسای پروتستان فیلیپین نیز در نشست روز جهانی صلح در دانشگاه سانتا توماس شرکت کرد. پاستور در واقع عنوان کشیش در مذهب پروتستان است. وی طی سخنانی بر اهمیت قانون اساسی بانگاسامورو تأکید و اظهار کرد: بی عدالتی‌ها علیه مسلمانان بدین گونه آغاز شد، هنگامی که اسپانیا یی ها  به مانیل آمدند با مردم مسلمان روبرو شدند و به تصور آن ها با همان مسلمانانی روبرو شدند که در اسپانیا با آن ها جنگیده بودند لذا اقدامات خصمانه خود را آغاز کردند و بعدها نیز آمریکایی ها آمدند که تاریخ خود گویای اقدامات آن ها در فیلیپین است.

در گردهمایی کاتولیک‌ها و مسلمانان فیلیپین چه گذشت؟

سخنران افزود: اقدامات اسپانیايی‌ها و سپس آمریکایی‌ها و به دنبال آن حکومت‌های بعدی در فیلیپین مردم را به سوی میندانائو کوچ داد؛ میندانائویی که زمانی دارای ۹۵ درصد مسلمان بود امروزه مسلمانان در میندانائو در اقلیت هستند در حالی که میندانائو سرزمین آن‌ها بوده است. وی ایران را مبتکر گفتگوی میان ادیان نامید که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد و ابراز امیدواری کرد که کشورمان در این زمینه موفق باشد.

مسیحیت اجباری
پاستور پنامورا در گویشی که توأم با احساسات بیان شد، افزود: مقایسه رنج‌هایی که بر عیسی مسیح  رفت با آنچه مردم مسلمان میندانائو تحمل کردند کار بیهوده‌ای نیست و متاسفانه بسیاری از اقدامات علیه مسلمانان با زور انجام شد ( سخنران اشاره‌ای به مسیحی‌نمودن اجباری مسلمانان  به زور سرنیزه و سلاح‌های گرم در آن زمان نکرد که عامل به شهادت رسیدن و آوارگی انبوهی از مسلمانان به دست اشغالگران کاتولیک در طی سال‌های ادامه استعمار در سرزمین‌های مسلمانان  بود) لذا بنا بر عقیده این جانب تصویب قانون اساسی مردم بانگاسا مورو توسط اکثریت مسیحی ( اشاره به نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای فیلیپین) در واقع به نوعی نشان‌دادن حسن نیت به هموطنان مسلمان ما است.

محمد جعفری ملک نیز در این سمینار سخنرانی کرد و ضمن تشکر از برگزار کنندگان این برنامه گفت: صلح به عنوان یکی از بنیادی‌ترین نیازهای بشر در طول تاریخ، همواره کانون توجه و معرکه آرای فیلسوفان و متفکران بوده است. بنابراین هریک از فیلسوفان، نظری دراین باب ارائه داده‌اند.صلح واژه‌ای آشنا برای همه تمدن‌ها و ادیان بوده و یکی از مطرح‌ترین واژه‌هایی است که در مکاتب مختلف رواج داشته است.

وی افزود: در همه ادیان و مکاتب دنیا صلح و دوستی دارای مقبولیت عمومی است. درواقع با وجود همه تضادهای موجود در تاریخ بشری صلح امری است که هیچ اندیشه مخالفی ندارد، انسان‌ها همواره در پی برقراری صلح بوده‌اند و یکی از اهداف فرستاده‌شدن پیامبران بعد از توحید همین امر بود، در واقع برابری و برادری که شعار همه پیامبران بوده، صلح نامیده می‌شود.

در گردهمایی کاتولیک‌ها و مسلمانان فیلیپین چه گذشت؟

رایزن فرهنگی کشورمان تصریح کرد: اسلام پیروان خویش را به رعایت آرامش و سلامت فراخوانده و هر امری که صلح و سلامت جامعه را بر هم بزند، پیروی شیطان می داند چنانکه قرآن می فرماید، اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، همگى در صلح و آشتى درآیید و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید که او دشمن آشکار شماست.

ایمان؛ اساس صلح و آرامش
محمد جعفری ملک ادامه داد: اساس صلح و آرامش، تنها در پرتو ایمان امکان‌پذیر است و به اتکای قوانین غیر دینی، جنگ، ناامنی و اضطراب برچیده نخواهد شد؛ زیرا سرچشمه همه قوانین بشری، امیال و یا جهالت‌های انسانی است؛ امری که همواره عامل ایجاد کشمکش بوده است و اگر نیروی معنوی ایمان، آدمی را کنترل نکند، صلح، غیر ممکن خواهد بود .

جعفری ملک تأکید کرد: اسلام با تکیه بر بنیاد فکری توحیدی و اعتقاد به خداوند یکتا، مهم‌ترین قدم در تنظیم روابط انسانها را برداشته است. در جهان‌بینی اسلامی، توحید، اساس نگرش انسان به جهان است. بر خلاف مادی‌گرایان که جریان اداره جهان را بدون غایت می‌دانند، از منظر اسلام، جهان هستی به حق بوده و بیهوده آفریده نشده است و تمامی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده آن برای هدف و غرض مشخصی خلق شده‌اند و خلقت زمین و آسمان، طبیعت و اجزای آن، همه به ‌خاطر انسان و خدمت به او بوده است.

وی گفت: خواست همه این است که صلح عمومی بین موجودات محقق و این قاعده تغییرناپذیر در تمام موجودات حکم‌فرماست و شاید راز اینکه باید امام دوازدهم در آخرالزمان، پس از غیبت طولانی ظاهر شود، همین باشد اسلام می‌خواهد انسان در پرتو هماهنگی قوانین با آرامش و صلح به‌سوی کمال مطلق هستی یعنی خداوند که غایت آن است، حرکت کند. بنابراین، صلح و آرامش در تفکر اسلامی بهترین روش برای رسیدن به هدف خلقت جهان و انسان است؛ چنانکه تعدد و چندگانگی مبدأ آفرینش، موجب فساد و هرج‌ومرج است، انسان نیز به‌ عنوان عضوی از مجموعه هستی نمی‌تواند جز در سایه صلح و آرامش به کمال بایسته خود دست یابد.

در گردهمایی کاتولیک‌ها و مسلمانان فیلیپین چه گذشت؟

رایزن فرهنگی ایران در مانیل در پایان بیان کرد: اسلام به‌ طور طبیعی انسان را به صلح‌ فرامی‌خواند و بستر مناسبی برای صلح‌طلبی وی فراهم می‌کند. انسان به‌طور فطری، خواهان صلح، آرامش و امنیت است و بر این اساس، حقوقی که به طورتشریعی به وی اعطا شده است نیز همگی در راستای حفظ ثبات در جوامع است تا در سایه آن، آدمی مسیر بندگی و کمال را بپیماید، بی جهت نیست که پیامبر فرمود در میان خویش صلح و دوستی به پا دارید و خداوند و فرستاده‌اش را اطاعت نمایید اگر مؤمن هستید.

اِلدر ( لقب پدر روحانی کلیسای مور مون‌ها) «مارتین – آر – اِسلاتِر» عضو دفتر مرکزی کلیسای عیسی مسیح منجی آخر الزمان (آئین مورمون) که در جلسه حضور داشت نیز بیاناتی ایراد کرد و در آغاز ضمن ابراز خرسندی از حضور در  نشست پیرامون میندانائو گفت: با توجه به این که ماه جون سال جاری به فیلیپین آمده‌ام هنوز در جریان کامل امور نیستم اما تلاش می‌کنم بر اطلاعات خود در زمینه صلح و مردم میندانائو بیافزایم.

وی افزود: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی  در آفریقا مشغول خدمت بودم و در سال ۲۰۱۵ میلادی در نشستی در دانشگاهی در نیجریه شرکت کرده و با یکی از سخنرانان مسلمان آشنا شدم و ایشان مرا برای شام به منزل دعوت کرد و این درست همزمان با بحران «بوکو حرام» در نیجریه بود و از طریق همین استاد دانشگاه مطالب زیادی را از اسلام آموختم.

تلاش برای صلح در سیرالئون
مارتین آر اسلاتر تصریح کرد: تجربیات زیادی را نیز در کشور سیرالئون به ویژه در زمان همکاری با وزارت کشور سیرالئون کسب کردم و از نزدیک شاهد بودم که اگر چه مسلمانان سیرالئون با مشکلات عمده‌ای از جمله فقر دست و پنجه نرم می‌کنند اما به دنبال صلح هستند. جالب است بدانید که در آن جا نیز تلاش‌هایی را مانند قانون اساسی منطقه خود مختار مسلمانان جنوب فیلیپین شاهد بودم.

شیخ عبدالهادی بوتوآن گوماندر رئیس شورای بنیاد و مشورت میراث اسلامی فیلیپین نیز سخنانی را به زبان محلی ( تاگالوک) ایراد کرد و ضمن پذیرش اختلافات موجود میان ( ِام – آی – ِال – ِاف) جبهه اسلامی آزادی بخش مورو و( ِام – ِان – ِال – ِاف)جبهه ملی آزادی‌بخش مورو ابراز امیدواری کرد اختلافات موجود میان آن‌ها به عنوان برادران مسلمان حل و فصل شود زیرا در نهایت در راستای منافع مسلمانان است.

سخنران آخر پدر روحانی «کارلوس ری یس» دبیر اجرایی امور مابین مذاهب و امور کلیسایی اسقف‌نشین مانیل بود که نسبت به جمع‌بندی مطالب گفته شده از سوی سخنرانان اقدام کرد . وی که اخیرا به این سمت برگزیده شده است گفت تا چندی پیش دبیر اجرائی واحد  گفتگوی ادیان کنفرانس اسقف های کاتولیک فیلیپین بود که در حال حاضر این سمت به پدر روحانی «سباستین دی آمبره» ایتالیایی واگذار شده است که سال هاست در فیلیپین زندگی می‌کند.

وی افزود: سخن‌گفتن از صلح جهانی مترادف با صلح در میان مردم است و در مصوبات سازمان ملل متحد همواره تأکید بر موارد گوناگونی در رابطه با حقوق بشر و آزادی دین و مذهب شده است.

در گردهمایی کاتولیک‌ها و مسلمانان فیلیپین چه گذشت؟


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=39595

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402