جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 18:55:28 GMT
کد خبر : 36360       تاریخ : 1397/06/27 29:52
نگاهی به شش دهه فعالیت هیئت «متوسلین حضرت زینب کبری» گناوه

نگاهی به شش دهه فعالیت هیئت «متوسلین حضرت زینب کبری» گناوه

هیئت متوسلین حضرت زینب کبری کوی عبدامام گناوه در طول شش دهه فعالیت، مجری مراسم و برنامه‌های مختلف و متنوعی در ایام ماه محرم و صفر و دیگر ایام سال بوده است.

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، هیئت‌های مذهبی به عنوان نقش اول مراسم و برنامه‌های ماه محرم نقش بسیار مهمی در برگزاری و هماهنگی مراسم و برنامه‌های محرم و صفر و دیگر مناسبت‌های مذهبی دارند.

بیش از ۹۰ هزار هیئت مذهبی در سطح کشور فعالیت دارند که بسیاری از آنها دارای سابقه طولانی و درخشانی در راهبری مراسم و به ویژه آئین‌های مربوط به عزای حسینی هستند و البته برخی هیئت‌ها نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

هیئت‌های مذهبی قدیمی و سابقه‌دار جایگاهی ویژه در بین مردم در هر شهر و یا محله‌ای دارند و همواره محل مراجعه بسیاری از ساکنین و یا افرادی هستند که روزگاری در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

یکی از هیئت‌های مذهبی شاخص و قدیمی هیئت متوسلین حضرت زینب کبری کوی عبدامام گناوه که همواره به عنوان یکی از هیئت‌های شاخص در سطح استان فعالیت گسترده‌ای در مناسبت‌های مذهبی داشته است.

هیئت متوسلین زینب کبری(س)  محله عبدامام گناوه از قدیمی‌ترین هیئات مذهبی شهر گناوه است که اکنون در قالب دو فضای مسجد و حسینیه حضرت زینب در حوزه فعالیت‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کند.

این هیئت قدیمی از اواسط دهه چهل در محله عبدامام توسط حاج الله کرم مظفری تاسیس شد. حاج الله کرم مظفری قسمتی از منزلش را برای برگزاری مراسم مذهبی و سوگواری عبدالله الحسین (ع)  در اختیار هیئت گذاشت تا در ایام محرم و صفر میزبان عزاداران و سوگواران باشد.

همچنین در ماه مبارک رمضان و برای برگزار مقابله و دیگر مراسم مذهبی این ایام، این مکان مذهبی میزبان اهالی محله عبدامام بود.

بیش از یک دهه بعد و در سال ۱۳۵۷ حاج الله کرم مظفری زمینی را که توسط حاج منصور عوض پور اهدا کرده بود را برای ساخت مسجد درنظر گرفت و با کمک های مردمی این مسجد را ساخت. بیش از سه دهه بعد در جوار مسجد حسینیه بزرگی با نام مبارک حضرت زینب ساخته شد.

در طول شش دهه فعالیت مذهبی در این هیئت  روحانیون زیادی منبر رفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به شیخ غلامحسین مظفری اولین امام جماعت مسجد، شیخ عبدالحسین فارسی بندری، شیخ محمد احمد پور، شیخ عبدالعلی بدری، مرحوم شیخ حسن داوودی، شیخ عبدالخالق دشتی، حجت الاسلام شیخ علی دشتی، حجت الاسلام سید حسین موسوی، حجت الاسلام آشناگر اشاره کرد.

مراسم سینه زنی سنتی، نوحه پامنبری، مراسم سنج و دمام، دسته زنجیر زنی، حجله حضرت قاسم، سفره های مذهبی، پیشواز محرک، مختک گردانی و شیرخوارگان حسینی، سر صفری، شام غریبان، تعزیه و اطعام عزاداران حسینی  از جمله مراسمی است که در ایام محرم و صفر در این حسینیه و مسجد برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی و تقدیر از پیرغلامان حسینی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این هیئت است که هر ساله برگزار می‌شود.

معرفی یک پیر غلام حسینی

حاج الله‌کرم مظفری بانی و موسس هیئت متوسلین زینب کبری شهرستان گناوه است. او که پدرش از مکتب داران و روضه‌خوانان و روحانیون شناخته شده منطقه حیات داوود بود در جوانی به عنوان قاری قرآن و روضه خوان محلی و مقتل خوان در مراسم مختلف مذهبی در روستای پوزه گاه، بندرریگ، جزیره خارگ و گناوه حضور داشت و از اواسط دهه چهل نیز با راه اندازی هیئت مذهبی در قسمتی از منزلش در محله قدیمی عبدامام میزبان سوگواران حسینی شد.

وی یکی از موذنین خوش صدای گناوه بود و ادعیه و روضه را خوب می‌خواند و بخاطر همین در بسیاری از مساجد و منازل شخصی نیز حضور پیدا می کرد و در برپایی مراسم روضه سیدالشهدا وقت می گذاشت.

حاج الله‌کرم مظفری که از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است در مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور فعالی داشته و به عنوان یکی از معتمدین شهر گناوه در بسیاری از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی نقش پررنگی ایفا کرده است. هم اکنون فرزندان ایشان در کنار وی هیئت را اداره می کنند.

مسئول هیئت متوسلین زینب کبری(س) بندر گناوه به خبرنگار مهر گفت: به برکت ائمه اطهار و راه سرخ ابا عبدالله الحسین (ع) حضور مردم در کنار همدیگر در مراسم محرم و صفر علاوه بر بزرگداشت حماسه حسینی می شود باعث نزدیکی و تالیف قلوب مردم در حوزه های اجتماعی نیز می شود.

محمد مظفری با بیان اینکه امروز بیشتر از همیشه جامعه نیاز به کار فرهنگی دارد، تصریح کرد: یکی از کارهای فرهنگی برگزاری مراسم و برنامه‌های عزاداری حسینی است که پیام‌های بسیار زیادی برای جامعه دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های هیئت متوسلین زینب کبری(س) بندر گناوه خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در طول سال‌های گذشته با این هیئت همکاری داشته‌اند و این هیئت یکی از هیئت‌هایی است که مردم استقبال گسترده‌ای برای حضور در مراسم و برنامه‌های آن دارند.

مسئول هیئت متوسلین زینب کبری(س) بندر گناوه افزود: از جمله برنامه‌های این هیئت می‌توان به مراسم روضه خوانی، سینه زنی پامنبری، زیارت عاشورا، سینه زنی سنتی، صبح روسیاه، مختک گردانی، مراسم حجله قاسم، سنج و دمام، چاوشی خوانی و شیر خوارگان حسینی اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز اربعین و برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی، تصریح کرد: هیئت متوسلین زینب کبری(س) بندر گناوه در ایام محرم و صفر یکی از فعال‌ترین هیئت‌های مذهبی است.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=36360

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402