جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 01:22:25 GMT
کد خبر : 33690       تاریخ : 1397/06/13 10
وقتی زنبور‌ها قرآن می‌خوانند
آموزش مفاهیم قرآنی با جدیدترین تکنولوژی؛

وقتی زنبور‌ها قرآن می‌خوانند

نرم‌افزار واقعیت افزوده و کتاب «سفر به سرزمین آرزو‌ها» به همراه کتاب مصور آموزش مفاهیم قرآنی با توجه به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا مفاهیم ۱۰ سوره کوتاه از قرآن کریم را به کودکان آموزش می‌دهد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، علی پورسینا، مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به تولید نرم‌افزار واقعیت افزوده و کتاب «سفر به سرزمین آرزو‌ها» و جزئیات آن گفت: ‌به تازگی داستان خیالی از یک خانواده زنبور عسل طراحی کرده‌ایم که اتفاقات دینی و قرآنی جذابی را برای کودکان رقم می‌زند.
 
طراح این نرم افزار افزود: انتخاب کاراکتر زنبور عسل ‌در این رابطه به این دلیل بود که، این موجود می‌تواند نمادی برای انسان‌های والا و شیعه معرفی شود. در روایات هم داریم که پیامبر (ص) اعلام کردند که مانند زنبور عسل باشید و یا امیرالمومنین(ع) به امیر نحل معروف هستند و ما بر اساس همین موارد یک‌سری کارکتر به همت متخصصین این حوزه طراحی و خلق کردیم.

مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: برای این زنبور‌های عسل داستان خیالی تعریف کردیم که آن‌ها قرار است به سمت سرزمین آرزو‌ها حرکت کنند؛ جایی که به همه آرزوهایشان می‌رسند؛ این سرزمین جایی است که هیچ‌کس آن را ندیده و به آن سفر نکرده است و مشخصات آن مانند بهشت است. این سرزمین دارای باغ‌های زیبا، رود‌های آب زلال و رود‌های شیر و درختان پر سایه است و زنبورها در این سفر مشغول این نکته می‌شوند که روزی به این سرزمین برسند؛ در این جریان آنها تلاش می‌کنند که در این مسیر به نقشه‌ای دست پیدا کنند تا مسیر رسیدن زنبور‌ها به سرزمین آرزو‌ها را در نقشه اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: زنبور‌ها طبق نقشه حرکت می‌کنند و اتفاقاتی برای آن‌ها می‌افتد که باعث می‌شود آن‌ها با مفاهیم سوره‌های کوتاه قرآن کریم مانند، سوره توحید، ناس، کوثر، فلق و ... آشنا شوند. در واقع مفاهیم این سوره‌ها به زبان داستان و غیر مستقیم برای بچه‌ها بیان می‌شود. ما اسم این داستان را یک داستان خیالی نامیده‌ایم؛ البته نه هر خیالی؛ بلکه داستانی که پشت سر آن حقیقتی قرار دارد.

پورسینا با بیان اینکه در تمام قسمت‌های این داستان یک حقیقت وجود دارد که صراط مستقیم را به بچه‌ها نشان دهیم، ادامه داد: در مسیر‌های مختلفی که در این برنامه به نمایش گذاشته می‌شود، بچه‌ها مسیر اهل بیت(ع) را می‌بینند و برنامه نشان می‌دهد که صراط مستقیم از مسیر اهل بیت(ع)، می‌گذرد. همه این‌ها را به روش داستان غیر مستقیم به بچه‌ها آموزش می‌دهیم.

مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: یک کتاب مصور داستانی هم تهیه کرده‌ایم که به هیچ وجه متنی در آن نیست و ویژه کودکان پیش‌دبستان و گروه «الف» تهیه شده است؛ این گروه سنی قابلیت خواندن و نوشتن را ندارند، اما، چون وظیفه داریم سرانه مطالعه بچه‌ها را بالا ببریم در کنار این کتاب یک نرم‌افزار واقعیت افزوده با عنوان «زنبورستان» را تهیه کردیم. واقعیت افزوده یعنی واقعیتی وجود دارد و ما موارد دیگری را به آن اضافه می‌کنیم؛ واقعیت افزوده تکنولوژی بسیار جدیدی است که به تازگی وارد کشور شده و بسیار جذاب است.

وی با بیان اینکه ما برای بحث آموزش از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کردیم؛ گفت: بر همین اساس کتاب مصور داستانی ما با نرم‌افزار واقعیت افزوده زنبورستان قابل اجرا است؛ در نهایت ۱۰ سوره از قرآن کریم را بچه‌ها در دل داستان‌های مصور یاد می‌گیرند. البته این قابلیت وجود دارد که بعد از یادگیری سوره‌های قرآن کریم بچه‌ها می‌توانند فایل صوتی قرائت خود را ارسال کنند و ما آن‌ها را بررسی و امتیاز می‌دهیم که به شکل یک بازی برای بچه‌ها اجرا می‌شود.

پورسینا با اشاره به اینکه تلاوت‌های زیبایی از سوره‌های کوتاه قرآن در این برنامه داریم، به ایکنا گفت: بچه‌ها با گوش دادن، آن‌ها را یاد می‌گیرید؛ در این بازی بچه‌ها همراه داستان، علاوه بر بازی، امتیاز می‌گیرند و رتبه خود را بالا می‌برند و در نهایت به کسانی که بالاترین امتیاز را دریافت کرده‌اند جوایزی اهدا می‌کنیم و در جشنواره زنبورستان هم به صورت فصلی جوایزی را برای بچه‌های برنده ارسال می‌کنیم. البته باید گفت با استفاده از برنامه واقعیت افزوده زنبورستان، همراه با کتاب «سفر به سرزمین آرزوها» بچه‌ها می‌توانند، سوار بر کشتی زنبورها، خود را به نخلستان برسانند؛ زیتون و انجیر‌های خوشمزه نوش‌جان کنند؛ به فصل‌های چهارگانه، سری بزنند؛ پا بر روی ماه بگذارند؛ ستاره‌های زیبای آسمان را، چشمک زنان تماشا کنند و در نهایت، خود را در سرزمین آرزو‌ها ببینید.  
 
 مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان با اشاره به هدف تولید این محصول هم گفت: من از کودکی به قرآن علاقه‌داشتم و از شاگردان آقای شاه‌میوه هستم؛ از همان دوران علاقه داشتم که قرآن را با مفاهیم ساده و زبان کودکانه به بچه‌ها آموزش دهم که با لطف و عنایت خداوند اولین پروژه آن امروز به نتیجه رسید. اولین توزیع این کتاب و برنامه در افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آغاز شد و به زودی پخش مجازی و توزیع سراری آن در کشور آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: برای این محصول یک زنجیره تولیدات نوشت‌افزار و پوشاک ایرانی-اسلامی هم دیده‌ایم؛ در این محصول جدای از بحث داستان، سرود‌هایی هم برای آن تولید کرده‌ایم که با یک ابداع جدید که اسم آن را سرود‌های آوایی گذاشته‌ایم مفاهیم قرآنی را بدون هیچگونه موسیقی برای بچه‌ها آموزش می‌دهیم. در مجوع ۱۷ سرود آوایی هم برای این محصول تولید کرده‌ایم.
 
 
 
00:00 01:13

کد ویدیو


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=33690

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402