پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 07:02:25 GMT
کد خبر : 16955       تاریخ : 1396/12/23 11:59:42
چرا وصف نیروهای قرآنی فقط درباره حافظان و قاریان باید مطرح باشد/جزء خوانی هیچ منشا روایی ندارد
حفظ الله:

چرا وصف نیروهای قرآنی فقط درباره حافظان و قاریان باید مطرح باشد/جزء خوانی هیچ منشا روایی ندارد

نایب رئیس موسسه فرهنگنی قرآن و عترت نورالثقلین گفت: حافظان و قاریان قرآن را شاید بتوان نیروهای قرآنی نامید، ولی افرادی که مسلط به ترجمه، مفاهیم و تدبر در قرآن هستند، قطعا نیروی قرآنی محسوب می شوند.

به گزارش مبشرین، محمد حفظ الله که در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات حفظ، احکام و مفاهیم موسسه نورالثقلین سخن می گفت، ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که ساهاست در کشور اتفاق افتاده، این است که اصلاح نیروهای قرآنی فقط به قاریان و حافظان اطلاق می شود.

وی افزود: اگر کسی مسلط به ترجمه و مفاهیم کل قرآن باشد، به آن نیروی قرآنی نمی گویند. و اگر در شهری، نیروهای قرآنی را بشمارند، مترجمین قرآن به حساب نخواهند آمد.

معاون آموزشی موسسه نورالثقلین خاطر نشان کرد: حفاظ و قاریان را شاید بتوان نیروی قرانی محسوب کرد، ولی فردی که در مباحث مفاهیم، تدبر و ترجمه قرآن مسلط است، قطعا یک نیروی قرآنی است.

حفظ الله به عناوین مسابقات موسسه نورالثقلین نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه نورالثقلین بر اساس سنت نسبت به انتخاب عناوین مسابقات که بر اساس سوره است (به عنوان مثال: حفظ 5 سوره، حفظ ده سوره و یا 37 سوره پایانی و...) اقدام کرده است.

این فعالی قرآنی اضافه کرد: جزء به معنای اینکه 2600 کلمه را جدا کنیم بدون اینکه ارتباط معنایی داشته باشد، هیچ سند روایی ندارد و اتفاقا دشمنان دین و دیانت و تشیع دستور به این کار دادند.

وی در ادامه گفت: حجاج بن یوسف ثقفی این کار را برای اینکه در 30 روز قرآن ختم شود انجام داد و دستور داد 77000 کلمه قرآن را تقسیم بر 30 کردند و به این شکل تقسیم شد و در زمان مامون نیز به 60 حزب تقسیم بندی انجام شد. و این کار باعث شده در برخی از جزء ها مشکل معنایی پیدا شود.

حفظ الله تقسیم بندی بر اساس جزء را ناصحیح دانست و به روایتی از امام صادق (ع) در اصول کافی اشاره کرد و افزود: جزءخوانی هیچ منشا روایی ندارد و اتفاقا یکی از مشکلاتی که مردم در خصوص مفاهیم و تدبر دارند به همین دلیل است. و موسسه نورالثقلین بر همین اساس عناوین مسابقات خود را بر اساس سوره ها بنا نهاده است.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=16955

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402