جمعه 31 فروردین سال 1403 Fri, 19 Apr 2024 12:34:04 GMT
کد خبر : 12158       تاریخ : 1396/07/27 15:59
 قاریان ما به دنبال قرائت های عجیب و غریب نباشند/پیشنهاد طراحی نرم افزار هایی برای کمک به داوران/موازی کاری در زمینه قرآن بسیار هزینه دارد
دکتر رضا دیانت در گفتگو با خبرنگار مبشرین عنوان کرد؛

قاریان ما به دنبال قرائت های عجیب و غریب نباشند/پیشنهاد طراحی نرم افزار هایی برای کمک به داوران/موازی کاری در زمینه قرآن بسیار هزینه دارد

چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 11 تا 26 شهریور ماه در ارومیه برگزار شد. دکتر رضا دیانت، حافظ کل قرآن از استان بوشهر نیز داور حسن حفظ در رشته های 10 و 20 جزء بود. در خصوص حواشی پیش آمده در بخش داوری و عملکرد متسابقین بوشهری گفتگویی با وی داشتیم که نظر شما را به آن جلب می کنیم.

رضا دیانت، با ابراز رضایت از سطح کیفی مسابقات در خصوص ارزیابی مسابقات سراسری به خبرنگار مبشرین گفت: امسال هم به لطف خدا سطح رقابت ها خوب بود و کلا سطح مسابقات اوقاف با توجه به تلاش همه متسابقین، همیشه بالا است و با توجه به حرفه ای شدن قراء و حافظان ، امتیازها نیز در رشته های حفظ کل و قرائت تحقیق و ترتیل به هم خیلی نزدیک بود.

مشکل داوری بیشتر به آیین نامه مسابقات بر می گردد

وی در ادامه به حواشی داوری اشاره ای داشت و مشکلات پیش آمده را بیشتر متوجه آئین نامه دانست و اظهار داشت: به هر حال به داوری همیشه اعتراض هست و اکثر این اعتراضات به بخش صوت و لحن بر می گردد. اما به هر صورت داوری سلیقه ای است و این مشکل بیشتر به آیین نامه مسابقات بر می گردد.

طراحی نرم افزار هایی برای کمک به داوران

دیانت از خطای داوری، با توجه به فشرده بودن زمان مسابقات نیز به عنوان ایرادات موجود اشاره و پیشنهاد تولید نرم افزاری برای کمک به داوران داشت و ادامه داد: به نظر می توان نرم افزار هایی طراحی و تعریف کرد تا در سطوح مختلف به کمک داوران بیاید. این نرم افزارها می توان پس از چند سال به یک برنامه خیلی خوب در کنار داور تبدیل و میزان اعتراضات را کاهش دهد.

این استاد قرآن، تغییرات در آئین نامه ها از اول انقلاب تا کنون را خوب ارزیابی کرد و با مقایسه  داوری در کشورهای دیگر مثالی از کشور اردن زد و گفت: در آنجا یک برگ به دست داوران دادند که درآن تفاوتی بین خطای اعرابی و خطای کلمه و جمله نداشت و همه رو یک نمره فرض کرده بود.

قاریان ما نباید دنبال قرائت های عجیب و غریب باشند

دیانت در ادامه، خستگی زیاد بخاطر طولانی بودن مسیر و پذیرش ضعیف در ارومیه را بخشی از عملکرد ضعیف متسابقین بوشهری دانست، ولی دلیل اصلی نتیجه نگرفتن را عدم تمرکز قراء و مرتلین بوشهری عنوان کرد و بیان داشت: در ترتیل آقای انگالیان خوب بود و با اختلاف کمی حذف شد ولی در قرائت به نظرم هنوز خیلی جای کار دارد.

استاد دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: اگر عباس هاشمی را به عنوان الگوی خوب قرائت ببینید، هنوز هم با اینکه رتبه اول مسابقات بین المللی را کسب کرده، ولی برای رفع اشکال پیش استاد می رود. این مهارت ها عملی هستند و خوب باید مورد تمرین قرار بگیرند و این تمرین باید مرتب و مدام باشد وگرنه از مهارت کاسته می شود.

دیانت وجود اساتید ریزبین و موفق بوشهری از جمله حاج رضا عبد الله زاده را برای استان غنیمت دانست و با اشاره به قرائت حسینی (مقام اول رشته قرائت امسال) گفت: قاریان ما نباید دنبال قرائت های عجیب و غریب باشند و امسال آقای حسینی  با قرائت خیلی ساده و معنی گرا توانست مقام اول را کسب کند.

موازی کاری در زمینه قرآن بسیار هزینه دارد

در پایان در خصوص ادغام موسسات نیز افزود: موازی کاری در زمینه قرآن بسیار هزینه دارد و کار های قرآنی کشور باید از یک سازمان سیاست گذاری بشود.

مصاحبه: احمد حیدری


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=12158

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402