سنت‌های رمضانی مسلمانان در گوشه و کنار جهان
مسلمانان در کشورهای مختلف، هر یک ماه مبارک رمضان را به شیوه خود جشن می‌گیرند، اما تزئین محله و خیابان، چراغانی کردن محلات و پختن غذاهای خاص ماه مبارک، ویژگی‌های مشترک ماه رمضان در بین مسلمانان جهان است.
كدخبر: 74193
1401/01/20

به گزارش مبشرین به نقل از المیادین، ماه مبارک رمضان امسال با توجه به وضعیت بحران اقتصادی و گرانی  بیشتر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است و مسلمانان نیز از آن مستثناء نیستند. با این حال این ماه به دلیل عبادات روزه‌داران به شکل فردی یا جمعی، با فضایی معنوی همراه است و امسال سفره‌های افطار حال و هوایی صمیمانه را که در دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های همه‌گیری کرونا از دست رفته بود، به جمع خانواده بازمی‌گرداند.

در این گزارش تصاویری از سراسر جهان ارائه می‌کنیم که نشان می‌دهد مسلمانان چگونه ماه مبارک رمضان را جشن می‌گیرند، چه غذاهایی را آماده می‌کنند، چگونه ضیافت افطار یا سحر را برگزار می‌کنند و مناسک عبادی آن‌ها در این ماه مبارک چیست؟

هندوستان

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

در این تصویر کارگران درحال آماد‌ه‌سازی افطار برای مسلمانانی هستند که روزه خود را در اولین روز ماه مبارک رمضان در حیدرآباد هند با خوردن حلیم افطار می‌کنند، حلیم نام غذای لذیذی است متشکل از مخلوط گندم و گوشت کوبیده است که منشأ آن غرب آسیاست. این غذا در ماه مبارک رمضان در هندوستان از غذاهای متمایز محسوب می‌شود و به نوعی مشخصه این ماه به‌شمار می‌رود. ماه رمضان در هندوستان و به‌ویژه شهر احمدآباد با نام حلیم گره خورده است.

فلسطین

در این ماه می‌توان در تمام بازارها یا بساط فروشندگان دوره‌گرد مواد غذایی، «قطایف» را دید. «قطایف» نوعی شیرینی است که به صورت خام یا سرخ شده با مواد پرکننده مختلف از جمله خامه، پنیر و گردو مصرف می‌شود و در مصر، شام، تونس، لبنان و فلسطین مشهور است.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

این شیرینی در واقع یک کلوچه شیرین است که با خمیر خاصی تهیه می‌شود. روایت‌های مختلفی درباره منشأ تاریخی آن وجود دارد، اما آنچه مسلم است این که قطایف را که تقریباً هر روز می‌توان در میان سفره‌های افطار ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی دید.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

فلافل نیز یکی از غذاهای سفره افطار مردم فلسطین در ماه مبارک رمضان است. در بیشتر مناطق مصر و سودان به این غذا «طعمیه» و در یمن «باجیه» می‌گویند. فلافل به دلیل طعم لذیذ و قیمت نسبتاً قابل قبولی که دارد در ماه مبارک فروش زیادی دارد.

کویت

 شیرینی خاص «کنافه» یکی از شیرینی‌های رایجی است که می‌توان در سفره افطار مردم کویت دید. کنافه یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های عربی در شام و مصر به‌ویژه در فلسطین است، جایی که کنافه نابلسی شهرت دارد.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

کنافه از جمله شیرینی‌هایی است که مخصوصاً در ماه رمضان زیاد تهیه می‌شود. «کنافه» روزه‌دار را بعد از افطار سر حال و انرژی و کالری لازم را برای او فراهم می‌کند، زیرا سرشار از قند و ویتامین است.

اندونزی

 مردم اندونزی در این ماه برای افطار نمازگزاران در طول ماه مبارک رمضان در مساجد کشور وعده‌های غذایی رایگان تهیه می‌کنند.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

این سنتی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی رواج دارد، جایی که صبحانه رایگان بین روزه‌داران به‌ویژه در مقابل مساجد و دیگر مراکز عبادی توزیع می‌شود.

یمن

در این ماه کودکان برای تلاوت قرآن کریم در مسجد جامع صنعا واقع در بخش قدیمی پایتخت یمن گرد هم می‌آیند. تجمع گسترده در مساجد در ماه رمضان از رسومی است که مردم یمن به آن معروف هستند.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

ماه رمضان در یمن به احیای شب‌های مذهبی و مجالس قرآنی و برپایی شب‌های شعری شهرت دارد در آن شاعران محلی با زیباترین اشعار به رقابت می‌پردازند.

در برخی از کشورهای عربی آغاز ماه مبارک رمضان با آتش‌بازی جشن گرفته می‌شود، شهر رفح در جنوب نوار غزه جایی است که در آن برای جشن گرفتن شروع ماه رمضان مراسم آتش‌بازی بزرگی برگزار می‌شود.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

کودکان از جمله شرکت‌کنندگان دائمی در این مراسم هستند.

سوریه

ماه مبارک رمضان در سوریه با پخت نان تازه برای افطار شناخته می‌شود. این نان علاوه بر نانوایی‌ها و مغازه‌های فروش مواد غذایی، از سوی فروشندگان دوره‌گرد نیز عرضه می‌شود.

گزارش تصویری از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف جهان

سوری‌ها آداب و سنن زیادی برای ماه رمضان دارند، مراسمی که با گذشت زمان پایدار مانده؛ اگرچه جنگ و شیوع کرونا آن را با مشکل مواجه ساخته است.

آداب‌ و رسوم خاص ماه مبارک رمضان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما معمولاً با تزئین کردن محلات و خیابان‌ها، فانوس‌های روشن آویزان در بالکن خانه‌ها، پخت شیرینی‌های لذیذ و غذاهای بی‌نظیری در هر کشور همراه است. فضای معنوی ماه رمضان با حال و هوای خاص آن فرصتی را برای مسلمانان فراهم می‌کند تا به خالق خویش تقرب ‌جویند.

 

منبع: