راغب مصطفی غلوش؛ افلاطون الحان قرآنی و اسطوره تلاوت
استاد راغب مصطفی غلوش، قاری برجسته و سرشناس مصری را به عنوان «افلاطون الحان قرآنی» و «جوان‌ترین قاری عصر طلایی تلاوت» در مصر توصیف می‌کنند که تلاوت‌هایش هنوز هم از رادیو‌های عربی و اسلامی جهان پخش می‌شود.
كدخبر: 70051
1400/11/15

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، راغب مصطفی غلوش ۵ ژوئیه ۱۹۳۸ در روستای برما در استان طنطا واقع در غرب کشور مصر متولد شد و در خانواده‌ای قرآنی پرورش یافت. پدرش می‌خواست او تحصیلات عالیه را پشت سر گذاشته و به مناصب بالا دست یابد. در آن زمان مکتبخانه‌های قرآنی زیادی در روستا بود که از آن‌ها استقبال خوبی می‌شد. پدر، راغب را تشویق می‌کرد تا پس از پایان کلاس‌های درس به مکتبخانه برود، خیلی زود استعداد این پسر شکوفا شد و در هشت سالگی در میان اهالی روستا به ویژه حافظان قرآن به شهرت رسید.

در سن ۱۴ سالگی آوازه صوت نیکویش به روستاهای مجاور و سپس به شهر «طنطا» مرکز استان غربیه مصر رسید و دعوت‌نامه‌های زیادی برای قرائت در محافل و مراسم‌ دینی شهرها و روستاهای مجاور برای او فرستاده می‌شد.

راغب مصطفی سپس به مؤسسه قرائات قرآن در مسجد «الاحمدی» شهر «طنطا» مراجعه کرد و قرائات قرآنی را نزد استاد «ابراهیم طبلیهی» فراگرفت. همچنین عبدالغنی شرقاوی و ابراهیم سلام نیز از استادان او بودند. غلوش تا مدت‌ها از مقلدان مصطفی اسماعیل بود و صوت آن‌ها شباهت زیادی به‌ هم دارد.

او در ۲۰ سالگی به خدمت سربازی رفت و سپس به مرکز آموزش اداره امنیت مرکزی در نزدیکی مسجد الحسین(ع) شهر قاهره اعزام شد؛ حضور در این مکان فرصت خوبی برای این قاری مصری بود تا به تلاوت مشاهیر قرائت مصر  گوش جان بسپارد او در این باره اظهار کرده است «در مسجد امام حسین بود که راه رسیدن به رؤیاها و آرزوهایم آغاز شد، با مسئولان عالی‌رتبه آشنا و به آنان نزدیک شدم و آن‌ها مرا به قرائت در جمع مردم تشویق می‌کردند و سبب شدند که ترسم بریزد و در بسیاری از محافل قدرتمندانه ظاهر شوم». در پی آن دعوت‌نامه‌های زیادی برای او به منظور تلاوت در مراسم‌های سوگواری و عزاداری در قاهره فرستاده می‌شد.

راغب مصطفی غلوش؛ افلاطون الحان قرآنی و اسطوره تلاوت + فیلم

پیوستن مرحوم غلوش به رادیو قرآن مصر نقطه عطفی در زندگی او بود تا جایی که شهرت وی از مصر فراتر رفت. استاد راغب مصطفی غلوش بسياری از مشاهیر قرائت مصر از جمله «مصطفی اسماعیل»، «عبدالباسط عبدالصمد»، «محمود خلیل الحصری» و دیگر قاریان مشهور را در رادیو قرآن این کشور همراهی کرد.

راغب مصطفی غلوش حدود ۳۰ سال هر ماه رمضان برای قرائت به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، بریتانیا، ایران، فرانسه و کانادا سفر کرد ولی در سال‌های پایانی زندگی‌اش بیشتر در مصر به سر می‌برد. او ۴ بار در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۷۴، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به ایران سفر و تلاوت‌های مختلفی در کشورمان از جمله حسینیه امام خمینی(ره) در حضور رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اجرا کرد. تلاوت‌های او در ایران به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و در زمره تلاوت‌های ماندگار جای گرفت. از استاد غلوش، اذان دلنشینی هم به یادگار مانده است که سال‌ها است از مأذنه‌های شیعه به گوش می‌رسد. 

غلوش صبح روز پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۶ در سن ۷۷ سالگی در مصر درگذشت. پیکر او پس از اقامه نماز عصر در زادگاهش، روستای برما در مصر دفن شد. تلاوتی از این قاری نامدار مصری را به مناسبت ششمین سالگرد درگذشت وی در ادامه می بینید:

Remaining Time -4:27

 

 

منبع: