با حضور ۵۰۰ متقاضی؛
اجرای مرحله سوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن
سومین مرحله اولین آزمون‌ طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن تا اواخر هفته آینده به پایان می‌رسد و نتایج نهایی این طرح قبل از شروع مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، در تیرماه، اعلام می‌شود.
كدخبر: 68870
1400/03/12

به گزارش مبشرین، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پس از انتشار فراخوان برای حضور فعالان قرآنی در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و ثبت‌نام حدود هزار و ۶۰۰ نفر در این طرح، فرایند اجرایی آن را از اواخر سال گذشته آغاز کرد.

مرحله اول این طرح که آزمون کتبی بود ۲۴ اسفند سال گذشته برگزار شد و حدود ۷۰۰ نفر موفق به کسب حدنصاب لازم و حضور در مرحله دوم این طرح شدند. در مرحله دوم، که از ۱۹ فروردین امسال آغاز شد، ۷۰۰ نفر راه‌یافته به این مرحله در آزمون شبیه‌سازی حضور یافتند و تعدادی تلاوت آماده‌شده برای شرکت‌کنندگان پخش ‌شد و آنها نیز طبق آیین‌نامه‌ به داوری پرداختند. در پایان این مرحله نیز حدود ۵۰۰ نفر موفق به کسب حدنصاب لازم شدند و به مرحله سوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن راه پیدا کردند.

بر اساس گزارش ایکنا، مرحله سوم و نهایی این طرح، که با عنوان مصاحبه علمی برگزار می‌شود، از هفته گذشته آغاز شده و تا اواخر هفته آینده (۲۰ خرداد) ادامه خواهد یافت. در این مرحله حدود ۵۰۰ شرکت‌کننده در پنج رشته تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا و حسن حفظ حضور دارند.

در این مرحله شرکت‌کنندگان استان تهران به صورت حضوری در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مصاحبه‌ای علمی شرکت می‌کنند و شرکت‌کنندگان استان‌های دیگر نیز از طریق حضور در اداره کل اوقاف استان محل سکونت خود و ارتباط تصویری در این مصاحبه علمی حضور می‌یابند. همچنین زمان هر مصاحبه حدود ۳۰ دقیقه اعلام شده است.

بعد از پایان مصاحبه‌ها و بر اساس نتایج به دست آمده، که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از آغاز مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن(ابتدای تیر) اعلام شود، افرادی که حدنصاب را به دست بیاورند می‌توانند در سطوح پذیرش‌شده به داوری مسابقات قرآن در کشور بپردازند.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه بخش سنجش اولین گام در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن است، گفت: در کنار این سنجش کارهای دیگری را هم انجام می‌دهیم که تهیه آئین‌نامه‌های انضباطی، آموزشی و نحوه به‌کارگیری از جمله آنهاست. هر کدام از آئین‌نامه‌ها چارچوبی دارد که باعث می‌شود طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کامل شود و عنوان ساماندهی معنا پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای تعداد قبول‌شدگان در نظر گرفته نشده است، افزود: هر کدام از این ۵۰۰ نفر که نصاب لازم را کسب کنند به عنوان داور در سطحی که آزمون داده‌اند معرفی می‌شوند. احتمال دارد برای افراد پذیرفته‌شده دوره‌های کارورزی فشرده برگزار شود تا قبل از شروع داوری مرحله شهرستانی و دریافت مدرک، یک کار تکمیلی آموزشی را گذرانده باشند.

قره‌شیخلو در مورد تیمی که صلاحیت علمی شرکت‌کنندگان را تأیید می‌کند گفت: صلاحیت علمی شرکت‌کنندگان در رشته‌های پنجگانه با حضور دو داور مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنها نظر خود را اعلام می‌کنند. با توجه به اینکه نمره دو مرحله ابتدایی (آزمون کتبی و آزمون شبیه‌سازی) باید به نمره نهایی شرکت‌کنندگان اضافه شود، نتیجه نهایی در کمیته‌ای که تعداد افراد بیشتری در آن عضوند جمع‌بندی می‌شود.

منبع: