خلیج‌فارس یک حوزه فوق‌العاده مهم در حوزه‌های مختلف هندسه جهانی است
آیت‌الله صفایی بوشهری شامگاه جمعه در همایش مجازی روز ملی خلیج‌فارس با گرامیداشت این روز ملی اظهار داشت: 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس نماد این است که آبراه استراتژیک خلیج‌فارس و مهم جهانی همواره بنام خلیج‌فارس باقی خواهد ماند همانگونه که در آغازین شکل وجود خلیج‌فارس بوده است.
كدخبر: 68840
1400/02/12

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، خلیج‌فارس را یک آبراه  مهم و استراتژیک جهانی دانست و بیان کرد: بسیاری از تحولات اساسی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی ،‌ امنیتی و حوزه‌های مختلف سیاسی از آبراه خلیج‌فارس آغاز شده است.

امام جمعه بوشهر، خلیج‌فارس را کانون پیشرفت و رشد در عرصه‌های گوناگون دانست و گفت: این آبراه بین‌المللی دارای شاخصه‌های رشد در بخش‌های اقتصاد ، حوزه فرهنگ و عرصه‌های سیاسی و امنیتی است.

وی، با بیان اینکه بسیاری از منابع غنی انرژی جهان در اطراف خلیج‌فارس قرار دارد خاطر نشان کرد: در عرصه‌های فرهنگی کشورهای اطراف خلیج‌فارس همیشه دارای کانون و مرکزیت تولید فرهنگ‌های مهم و تاثیرگذار تاریخی در جهان بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به نقش خلیج‌فارس در عرصه‌های سیاسی گفت: این آبراه در عرصه سیاسی نقش استراتژیک حوزه خلیج‌فارس و معادلات سیاسی جهان قابل انکار نیست و در عرصه تاریخی جنگ‌ها و تهاجم و در نتیجه دفاع‌های مختلف خلیج‌فارس همیشه شاهد این نوع تحرکات بوده و تحرکات آن بر کلان حوزه سیاست و نظامی و امنیتی نقش داشته است.

آیت الله صفایی بوشهری، خلیج‌فارس را یک عرصه مهم و یک آبراه فوق‌العاده راهبردی و تعیین کننده در نظم جهانی دانست و تأکید کرد: همیشه جهان‌خواران در طول تاریخ، خلیج‌فارس و سلطه و کنترل آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه خلیج‌فارس یک حوزه فوق‌العاده مهم در حوزه‌های مختلف هندسه جهانی است تصریح کرد: ایران اسلامی با داشتن سواحل بسیار، بخش شمالی خلیج‌فارس را در دست دارند و این یک موقعیت فوق‌العاده مهم برای ایران محسوب می‌شود.

وی، بیان کرد: در این رابطه تردید نیست که باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یک طرح جامع مدیریت در عرصه خلیج‌فارس داشته باشد تا بتواند از این ظرفیت در تمامی عرصه‌ها برای پیشرفت و اقتدار خود در منطقه و جهان استفاده کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، با اشاره به اینکه تاریخ نشان داده که پیدایش خلیج‌فارس از فرو رفت جغرافیای ایران آغاز شده و به شکل آبرفت، ریزش آب از اقیانوس هند در این مجموعه صورت گرفته است خاطر نشان کرد: در تمامی نقشه‌‌های معتبر جهانی این آبراه به عنوان خلیج‌فارس بیان شده و این یک واقعیت غیر قابل انکار است هر چند جهان استعمار به سبب ایجاد اختلاف ‌کشور‌های منطقه و اندیشه‌های استعماری که دارند به‌دنبال تبدیل و تغییر نام در جغرافیای این آبراه بوده‌اند.

امام جمعه بوشهر، نام خلیج‌فارس را غیر قابل تغییر دانست و تأکید کرد: استعمارگران و متجاوزان باید بدانند که خلیج‌فارس هم در عرصه پیدایش و در ‌حوزه بقا خودش نام خلیج‌فارس در آن حک شده و تغییرناپذیر است.

آیت الله صفایی بوشهری، حوزه خلیج‌فارس را دچار یک بحران جدی سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی فرهنگی دانست و بیان کرد: باید کشورهای منطقه، با استقلال و همکاری همه جانبه و صادقانه در بین خود از این آبراه نهایت استفاده برای تمدن آفرینی انجام دهند.

وی، با اشاره به اینکه جهان استکبار هیچگاه نگذاشته و نمی‌گذارد که از آبراه استراتژیک خلیج‌فارس کشورهای منطقه به سود خود استفاده کنند خاطر نشان کرد: آنان همواره به‌دنبال این هستند که از حوزه خلیج‌فارس برای خود استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر جایگاه استان بوشهر را در عرصه خلیج‌فارس مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بدون شک استان بوشهر با داشتن 936 کیلومتر مرز دریایی و 707 کیلومتر ساحل یکی از استان‌های مهم در جغرافیا و هندسه کلان خلیج‌فارس است و با دارا بودن مراکز مهم انرژی در حوزه گاز، نفت و صنایع پایین دستی از آبراه خلیج‌فارس نهایت استفاده می‌تواند ببرد.

امام جمعه بوشهر، حوزه انرژی هسته‌ای و جغرافیای تجارت، ترانزیت، صید و صیادی را از دیگر ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه خلیج‌فارس دانست و افزود: این استان در تأمین مواد اولیه دریایی برای تولید محصولات دانش‌بنیان و علوم نو پیدا می‌تواند از ظرفیت خلیج‌فارس استفاده کند.
 

آیت الله صفایی بوشهری، استان بوشهر را استانی مهمی در حوزه خلیج‌فارس دانست و تأکید کرد: با توجه به موقعیت ویژه استان بوشهر، در ادوار مختلف تاریخی انگلستان به تنهایی 4 بار به استان بوشهر حمله کرده و شکست خورده است.

وی بیان کرد: کشورهای مختلف جهان در ادوار مختلف تاریخی در استان بوشهر کنسولگری داشته‌اند اما با این نگاهی که استکبارجهانی در حوزه خلیج‌فارس ایران به بوشهر داشته و تهاجم مختلفی انجام داده ولی هیچگاه استان بوشهر میدانی برای تاخت و تاز تسلط جهان استکبار نبوده همیشه عالمان حکم به وجب دفاع داده‌اند و سرداران بزرگی چون رئیسعلی دلواری  قیام کردند و با همراهی مردم آنها را شکست داده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، با اشاره به اینکه خلیج‌فارس یک آبراه و گوهر فوق‌العاده مهم است بیان کرد: خلیج‌فارس یک ظرفیت مهم و بسیار با ارزش برای منطقه و ایران اسلامی است که باید با برنامه‌ریزی دانش‌بنیان، مدیریت کارآمد، نظارت فوق‌العاده بهینه و باز تولید پروژه‌های مهم از این ظرفیت قوی استفاده کند.

امام جمعه بوشهر، بر هدایت طرح‌ها به سمت دریا پایه و برنامه‌ریزی دریا محور در حوزه اقتصاد سیاسی و امنیتی و فرهنگی در راستای استفاده از ظرفیت خلیج‌فارس تأکید کرد.

منبع: