مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم:
پویش جلسات خانگی قرآن؛ حرکتی در جهت کنش‌های اجتماعی اثرگذار / همه می‌توانند جلسات خانگی قرآن داشته باشد
مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم با بیان اینکه این پویش حرکتی در جهت کنش‌های اجتماعی اثرگذار و رجعتی دوباره به سنت دیرینه پیامبر(ص) است، گفت: این سنت تا انقلاب ما رسیده و امروز که دشمن خانه‌ها را نشانه گرفته، مجدداً باید آن‌ را آغاز کنیم. گفتمانی که در این پویش دنبال می‌شود، این است که هر کسی با هر سوادی می‌تواند جلسات خانگی قرآن داشته باشد.
كدخبر: 68808
1400/02/11
به گزارش مبشرین؛ برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز، یازدهم اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی، مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین امین شغلی، دبیر این پویش و اجرای کارشناسی جواد نصیری به منظور بررسی این پویش باتوجه به شرایط شیوع کرونا به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم در ابتدا با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های به‌وجود آمده، فرصتی را برای برگزاری تجمع‌های مختلف و برپایی جلسات خانگی قرآن کریم ایجاد کرد که راهکار مناسبی برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است، گفت: به برکت انقلاب، فعالیت‌های قرآنی در ابعاد و جهات مختلف رشد پیدا کرد و موسسات، خانه‌های قرآنی، کتاب، نرم‌افزار و تمامی عرصه‌ها توسعه داشتند. در این جهت، فعالان قرآنی تجربیات مختلفی را در عرصه‌های مختلف پشت سر گذاشتند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فعالیت‌های قبل از انقلاب، نسبت به بعد از انقلاب یک هزارم هم نیست. اما در سال ٩٨ و در دیدار طلیعه رمضان، جمعی از قرآنیان با مقام معظم رهبری، ایشان ما را نسبت به دو عرصه فراموش‌شده تنبه دادند و فرمودند دوره‌های خانگی قرآن و قرآن در مساجد را احیا کنید.

حسینی افزود: خیلی از ما قرآنیان که کار قرآنی را منحصر در تربیت قاری و حافظ در مؤسسات و مراکز دینی و تخصصی می‌دیدیم، با این تأکیدات، اعتراف به غفلت خود کردیم. حالا فرصتی شده تا این امر مهم را با تلاش و همکاری جمعی احیاء کنیم. در گذشته که جلسات در خانه‌ها برگزار می‌شد، به واسطه محفل خانگی همه به نوعی در آن شریک می‌شدند و برکت قرآن در خانه‌ها می‌آمد. این اقدام اثراتی داشت که باید در کنار سایر کار‌ها حتماً دیده شود. شرایط کرونا هم این اجازه را داد تا حداقل این جلسات را صرفاً با حضور اعضای خانواده برگزار و فرمایش مقام معظم رهبری و کلام نورانی نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند: «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ» را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه جلسات خانگی قرآن می‌تواند منجر به کنش‌های اجتماعی شود، تصریح کرد: براساس حدیث پیامبر(ص)، نباید فعالیت‌های قرآنی محدود به کنیسه‌ها و کلیسا‌ها و اماکن مذهبی شود، بلکه این فعالیت را باید به خانه‌ها بیاورم؛ لذا پویش جلسات خانگی قرآن یک رجعت دوباره به سنت دیرینه‌ای است که از زمان پیامبر(ص) آغاز شده تا به انقلاب ما رسید و امروز که دشمن خانه‌ها را نشانه گرفته، مجدداً باید این پویش و فعالیت‌ها را آغاز کنیم.

مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم اظهار کرد: بر همین اساس، بر آن شدیم که با برگزاری پویش جلسات خانگی قرآن، ضمن حراست از جایگاه مردمی این جلسات برای گسترش کمی و کیفی این گفتمان قرآنی گام برداریم. در این مسیر قرآنیان و دغدغه‌مندان بسیاری از سراسر میهن اسلامی با ما همراه و همدل هستند و تاکنون بیش از دو هزار جلسه خانگی شناسایی و ثبت شده‌اند.

حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به این پویش برای برگزاری در شرایط کرونایی انجام گرفت، گفت: باید توجه کنیم که این پویش منتهی به ماه مبارک رمضان نمی‌شود و باید در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

وی در خصوص روش کار و مختصات برگزاری این جلسات هم گفت: شرایط کرونا این اجازه را می‌دهد تا حداقل این جلسات را صرفاً در خانه و با حضور اعضای خانواده برگزار کنیم. این دقیقاً عمل به همان فرمایش نورانی نبی مکرم اسلام(ص) است که فرمودند: «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ».

مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم با تأکید بر اینکه ساده‌ترین، پرکاربردترین، فراگیرترین، با قدمت‌ترین و اثرگذارترین ابزار گسترش فرهنگ قرآنی از صدر اسلام تا کنون جلسات خانگی قرآن کریم بوده است، اظهار کرد: در بحث جلسات خانگی قرآن، راهکار‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توان این جلسات را برگزار کرد؛ لذا با کمترین امکانات قابل برگزاری است و تنها نیازمند همت اعضای خانواده است.

حسینی با بیان اینکه به تعداد خانه‌هایی که در کشور داریم، می‌توانیم روش برای برگزاری این جلسات داشته باشیم، گفت: اما در عین حال ساده‌ترین کار و روش این است که در طول روز یک صفحه از قرآن را در کنار اعضای خانواده قرائت کنیم یا با قرآن به هر روشی انس بگیریم. به عنوان مثال، معنی یک صفحه از قرآن را بخوانیم، تفسیر بخوانیم یا به میزان فهممان با قرآن ارتباطی برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: گفتمانی که دوست داریم ایجاد شود، این است که هر کسی با هر سوادی بتواند جلسات خانگی قرآن داشته باشد و به نظر می‌رسد باید از آسانترین راه استفاده کنیم تا هرکسی با هر استعدادی این جلسات را برگزار کند.

مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم بیان کرد: این پویش یک کار موسمی و فصلی نیست، چراکه پیامبر (ص) فرمودند: از خانه‌هایتان سهمی را بر قرآن داشته باشید؛ لذا ما باید مؤانستی را با این کتاب هدایت داشته باشیم. قرآن اساس کتاب زندگی ماست و در طول ایام به آن نیاز داریم، لذا این پویش دائمی است و اساسا باید در کل سال با آن همراه باشیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک جلسه قرآنی را داشته باشیم؛ البته امشب که شب قدر است، می‌توانیم از این فرصت به عنوان یک رزق ارزنده که خدا به ما عنایت کرده، استفاده و این مسیر را شروع کنیم.

در بخش دیگری از این برنامه، حجت‌الاسلام امین شغلی، دبیر پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم، گفت: قطعاً هر حرکت مردمی با تسهیل و پشتیبانی هوشمندانه مراکز حاکمیتی بهتر به پیش خواهد رفت، برهمین اساس در این پویش نیز سعی شد با مراکز دینی و فرهنگی ازجمله آستان‌های مقدسه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما، ائمه جمعه و جماعات و بسیاری از نهاد‌های مرتبط تفاهماتی صورت بگیرد و الحمدالله همکاری خوبی را از جانب این نهاد‌ها شاهدیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از قرآنیان در این مسیر با ما در این پویش همراه هستند و هرکدام در حیطه‌ای مشغول به فعالیت هستند، افزود: درخواست و دغدغه ما این بوده است که همه فعالان قرآنی علاوه بر کار‌هایی که به صورت روتین انجام می‌دهند، جلسات خانگی قرآن را هم انجام دهند و احیا کنند. منظور ما از جلسات خانگی قرآن این است که اعضای خانواده کنار هم بنشینند و آیات قرآن کریم را تلاوت بکنند یا ترجمه قرآن را بخوانند یا شیوه‌های انس با قرآن کریم را تمرین کنند. قرآن با جذبه‌ای که دارد، قطعاً به این بسنده نمی‌کند و ما را به معارف الهی هدایت می‌کند.

دبیر پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم با اشاره به خدمات این پویش نیز گفت: خدمات محتوایی، بهره‌مندی از متبرکات آستان‌های مقدس، خدمات هنری، رسانه‌ای، برگزاری دوره تربیت مربی، ارائه محصولات فرهنگی و هنری و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله این خدمات است که در همین زمینه، دوره‌هایی را در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم و محتوای خوبی در این زمینه تولید شده که در از طریق این پویش به مدیران، مربیان و اعضای جلسات خانگی قرآن ارائه می‌شود.

شغلی با اشاره به شیوه‌های شرکت در این پویش گفت: برگزارکنندگان جلسات خانگی قرآن کریم می‌توانند با مراجعه به سایت www.jkqk.ir از خدمات مختلف این سامانه از جمله «تأمین محتوای جلسات خانگی قرآن کریم» بهره‌مند شوند؛ محتوا‌های این جلسات در دو قالب «فیزیکی (چاپی)» و «محتوای فضای مجازی» به مخاطبین (مدیران جلسات، مربیان و اعضا) ارائه می‌شود. «محتوای فضای مجازی» جلسات خانگی قرآن کریم در کانال این پویش به نشانی jkqk_ir@ در پیام‌رسان ایتا ارائه می‌شود؛ این محتوا‌ها در طول سال به‌صورت مناسبتی و غیرمناسبتی برای استفاده اعضای جلسات بارگذاری می‌شود.
منبع: