آیا تهیه پلتفرم قرآنی یک تصمیم تاریخی خواهد شد
در پنجاه‌و‌دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بر تهیه یک پلتفرم قرآنی برای اجرای تمام فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی بر اساس آن، تأکید شد، موضوعی که رئیس بالاترین نهاد تصمیم‌ساز قرآنی آن را یک تصمیم تاریخی خواند.
كدخبر: 68688
1400/02/08

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا،‌ پنجاه‌ودومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که نخستین جلسه در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شد، پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، تا بخشی از چالش‌های پیش روی فعالیت‌های قرآنی کشور به بحث و تحلیل اعضای بالاترین مرجع تصمیم‌گیر قرآنی کشور گذاشته شود. در ادامه نگاهی کوتاه به برخی نکات جالب توجه این جلسه انداخته شده است.

۱- عضویتی بی‌حاشیه

در بخشی از جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عضویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و‌ ترویجی قرآن‌ کریم مطرح شد که بدون هیچ بحثی با تأیید و تأکید دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید. هر چند پیش‌تر این عضویت در کمیسیون مربوطه و مجمع مشورتی شورای توسعه، کارشناسی شده و به تصویب رسیده بود، اما تصویب آن بدون اظهار نظر موافقان و مخالفان و جویا نشدن نظر اعضای حاضر و برخط جلسه، در نوع خود عجیب بود. نکته جالب آن که معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با حُسن استفاده از موقعیت به وجود آمده، بار دیگر عضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و‌ هنری مساجد را مطرح و دبیر جلسه نیز بدون پرسیدن آرای حاضران و اعضای برخط جلسه، تصویب این عضویت را اعلام کرد. موضوعی که پیش‌تر در دستور کار شورا قرار گرفته بود، اما به دلایلی همچون مشخص نشدن مصادیق و‌ شاخص‌های عضویت دستگاه‌ها در کمیسیون و شورا مسکوت مانده بود.

۲ ـ تصمیمی که تاریخی خوانده شد

بدون شک شاه‌بیت جلسه پنجاه‌ودوم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مأموریت دادن به سازمان تبلیغات اسلامی برای تهیه یک پلتفرم قرآنی بود. موضوعی که پیش از این ایکنا طی نشستی با عنوان «کدام نهاد حامی پلتفرمی ویژه رقابت‌های قرآنی است؟» لزوم تهیه آن را اعلام کرده بود.

مطمئناً اگر چنین پلتفرمی در ابعادی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن تأکید کرد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز گوشه‌ای از ابعاد آن را نمایاند، تهیه شود، باید همچون حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی آن را یک تصمیم تاریخی خواند، تصمیمی که می‌تواند نقطه پایانی بر سردرگمی و رهاشدگی فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی باشد.

۳ ـ عضو دلسوز جلسه

محمدعلی خواجه‌پیری، یکی از اعضای شوراست که از بدو تأسیس شورا در جریان امور بوده است. او همیشه دغدغه‌مندانه گلایه‌هایی درباره وضعیت بودجه قرآنی، ضعف در گزارش‌دهی عملکرد دستگاه‌ها و مواردی از این دست را مطرح می‌کند. گلایه‌هایی که البته به بخش جدایی‌ناپذیری از جلسات شورای توسعه تبدیل شده و نشان می‌دهد این پیشکوست عرصه قرآنی، از بهترین انتخاب‌ها برای کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بوده است. 

۴- اتحادیه قرآنی زیر ذره‌بین

یکی‌ دیگر از‌ نکات جالب توجه اولین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال جدید، که البته مختص به این جلسه نبود، نقد عملکرد اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بود. اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری قرآنی که حالا بیش از هر زمان دیگری خودشان را زیر ذره‌بین مدیران دستگاه‌ها می‌بینند، برای برون‌رفت از این وضعیت باید شفاف‌سازی بیشتری از فعالیتشان داشته باشند و تعاملات خود با دستگاه‌های قرآنی را به سطح بسیار بالاتری ارتقا دهند.

تیمور کاکایی

منبع: