انجم‌شعاع:
سند چشم‌انداز فعالیت مؤسسات قرآنی مردمی تدوین می‌شود
مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به مصوبات نهمین نشست هیئت مدیره اتحادیه گفت: مهمترین خروجی این جلسه تأکید بر ضرورت تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردمی بود.
كدخبر: 68346
1400/01/28

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، با اشاره به مصوبات برگزاری نهمین نشست هیئت مدیره این اتحادیه گفت: اعضای هیئت مدیره، بر ضرورت تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ساله فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم‌نهاد تأکید کردند. بر پایه این مصوبه مدیرعامل اتحادیه موظف شد در این باره اقدامات لازم را انجام و در جلسات بعدی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه تدوین پیش‌نویس این سند از ماه‌ها قبل در دستور کار اتحادیه قرار گرفته بود و کارشناسانی در زمینه تهیه و تدوین این سند، همکاری داشتند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی تصریح کرد: در تدوین سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم‌نهاد، اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، منشور توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین اسناد چهارگانه شورای توسعه در حوزه‌های آموزش و پژوهش، تبلیغ و ترویج و طرح ملی حفظ قرآن کریم، مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: فرامین رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) طی سنوات مختلف درباره ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها، آرزوها و افق چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی کشور، به عنوان مهمترین جزء از اسناد بالادستی در این سند لحاظ شده است. به عنوان مثال کمیت حفاظ قرآن، کمیت تدبر و فهم قرآن کریم و انتظارات اولیه در حوزه مهارت‌های قرآنی از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری به صورت واضح و شفاف در بیانات پیشین خود بدان اشاره کردند که مؤسسات مردم‌نهاد می‌توانند در تحقق این تدابیر نقش محوی را ایفا کنند.

انجم شعاع با اشاره به لزوم پیش‌بینی نسبت نقش مؤسسات قرآنی با انتظارات قرآنی کشور گفت: یکی از مهترین مباحث این سند که در حوزه تخصصی اتحادیه جای خود را پیدا خوهد کرد، این است که چه میزان از مؤسسات قرآنی در کشور در سه حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش باید ایجاد و نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: علاوه بر استخراج و احصای نسبت‌های داخلی، قطعاً ما باید نسبت مؤسسات خودمان را با تعاملات بین‌المللی و حداقل کشورهای همجوار و منطقه‌ای در این سند روشن کنیم. امیدواریم که با تدوین پیش‌نویس و تقدیم آن به مراجع ذی‌ربط، گام بزرگی را در جهت قانونمند کردن فعالیت‌های مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد در کشور برداریم.

منبع: