معرفی سبک‌های اذان‌خوانی در نشریه ژاپنی
چهارمین شماره نشریه تخصصی «ایران» به زبان ژاپنی با معرفی سبک‌های اذان‌خوانی در بخش «شناخت اسلام» این نشریه به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن منتشر شد.
كدخبر: 67954
1400/01/16

به گزارش مبشرین به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و در ادامه تولید و تأمین محتوای مناسب به منظور معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی و ظرفیت‌های ارزشمند کشورمان، نشریه تخصصی و تمام تولیدی ـ رنگی «ایران» ویژه موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی و همراه با بیش از ۷۵ کیوآرکد (QR) در یوتیوب و آپارات برای نمایش سازها، آلات موسیقی، نماهنگ‌ها، اجراهای شخصیت‌ها و افراد برجسته موسیقی ایرانی از گذشته تا امروز به همراه دیگر مطالب جذاب و خواندنی در حوزه گردشگری در قالب نشریه‌ای کاملاً حرفه‌ای در ۷۲ صفحه چاپ و منتشر شد.

در این ویژه‌نامه از ۷۵ كیوآركد (QR) استفاده شده و خوانندگان می‌توانند تنها با اسكن هر كدام از آنان به صفحه‌ای در اینترنت بروند كه در آن فیلم‌های مرتبط و مورد بحث پخش می‌شود که در شناخت مخاطب بسیار تأثیر‌گذار است.

 در این شماره و در بخش «به جهان موسیقی ایرانی خوش آمدید» سازهای ایرانی و پراکندگی آن‌ها اعم از زهی (زخمه‌ای، كششی، چكشی)، بادی، كوبه‌ای، نقشه پراكندگی سازها و موسیقی مناطق و نواحی ایران مانند كرد، بلوچ، تالش، آذری، گیلكی، بختیاری، لری، قشقایی، تركمن، مازندرانی، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان و...، معرفی ۱۵ شخصیت برجسته موسیقی سنتی، ۱۰خواننده پاپ برتر معاصر کشور، جایگاه موسیقی در زندگی ایرانی‌ها، تالارهای موسیقی و ... معرفی و نمونه‌های آن در یوتیوب و آپارات ارائه شده است.

همچنین در بخش معرفی استان‌های ایران، كردستان به عنوان قطب موسیقی كشور و سنندج به عنوان پایتخت موسیقی ایران معرفی و در بخش «شناخت اسلام» هم اذان به همراه ترجمه، مؤذن‌های معروف ایران، سبک‌های اذان‌خوانی و به طور نمونه صدای دلنشین استاد مؤذن‌زاده در قالب (QR) ارائه شده است.

«برگی از تاریخ ایران» با معرفی تاریخ موسیقی ایران از ابتدا تا دوران معاصر، «ایرانیان سرآمد» با معرفی قادر عبدالله‌زاده، بزرگترین نوازنده شمشال كردی، «طعم ایرانی» با معرفی غذای ترخینه به عنوان یکی از غذاهای معروف غرب ایران از جمله کردستان، بخش «صنایع دستی» با پرداختن به دف‌سازی در استان کردستان و کردها به عنوان پایتخت دف جهان از دیگر بخش‌های این نشریه است.

در قسمت «باها و مکان‌های جدید» که به پیشرفت‌های علمی در زمینه های مختلف می پردازد هم بیمارستان كوثر سنندج كه بعد از انقلاب در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید معرفی شده که بزرگترین مركز آموزشی و درمانی غرب ایران است.

در بخش «ایران و ژاپن»، ماساتو تانی، استاد دانشگاه كوبه و نوازنده سنتور که بی‌شك در زمینه روابط موسیقیایی بین ایران و ژاپن، یکی از برجسته‌ترین شخصیت علمی و هنری است، معرفی شده و در فصل «تجربه زندگی در ایران» هم خاطرات تحصیل خانم ساواكو ایشی‌ای در تهران آورده شده که دانشجوی كارشناسی ارشد دانشگاه هنر توكیو بوده و جذب موسیقی ایرانی شده و برای یادگیری زبان فارسی و نیز نواختن سه تار به ایران سفر کرد.

در «سبک زندگی» به حضور موسیقی در زندگی ایرانیان و در نواحی مختلف کشورمان پرداخته شده و برای نمونه استفاده از موسیقی در جشن‌ها، مراسم‌ها، اعیاد، مناسبت‌ها و ... توضیح داده شده و در بخش پایانی مجله نیز برخی منابع و کتب مرتبط با موسیقی، برخی فعالیت‌ها، کتب و نشریات رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی و فارسی ارائه شده است.

منبع: