فعالیت ۷۰ تشکل بین‌المللی حوزوی / قرآن‌شناسی ریشه‌دارترین رشته‌های تاریخی در غرب است
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور از فعالیت ۷۰ تشکل بین‌المللی حوزوی در جهان خبر داد و گفت: قرآن‌شناسی از ریشه‌دارترین رشته‌های تاریخی در حوزه اسلام در دنیای غرب است و سال‌هاست دایرة‌المعارف بزرگی نیز با محوریت قرآن در هلند منتشر شده است.
كدخبر: 67095
1399/12/15

به گزارش مبشرین، حجت‌الاسلام محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت پرداختن به مباحث قرآنی را لازمه کار همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی بیان کرد و با تقدیر از خبرگزاری ایکنا جهت پوشش اخبار و دغدغه‌مند بودن جهت رفع مشکلات جامعه قرآنی، گفت: همه تکلیف داریم برای توسعه فرهنگ در جهان تلاش کرده و لحظه‌ای از حرکت باز نمانیم.

وی مطالعه آیات قرآن را دلیل گرایش مذاهب دیگر به اسلام دانست و اظهار کرد: قرآن سرمایه عظیمی است که باید به بهترین شکل ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد و متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نکرده‌ایم.

برته ادامه داد: اسلام، تنها دین بزرگ تاریخی در دنیاست که ادعای نسخه واحد الهی دارد. اسلام تنها دینی است که متن معیار آن در زمان پیامبر(ص) جمع‌آوری شده و همان نسخه در اختیار تمام اعصار قرار گرفته و قرآن کریم نیز به‌دلیل عدم تحریف شامل این ادعا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه در حوزه قرآن در عرصه بین‌الملل، اضافه کرد: گاهی اوقات دریچه ورود قرآن در عرصه بین‌الملل می‌تواند همراه با مباحث دیگری مطرح شود. گاه با جماعت مسلمان رو به رو هستیم که بدون وقفه و ملاحظه مباحث قرآنی مطرح می‌شود، اما با توجه به شرایط فضای بین‌المللی و غیرمسلمان بودن اکثر جامعه پرداخت به مباحث قرآنی باید ثانویه باشد تا خروجی لازم را داشته باشد.

برته ادامه داد: فعالیت بین‌المللی با محوریت قرآن باید از مباحث عقلی آغاز شود و پس از برگزاری دوره‌های مختلف به قرآن‌شناسی رسید. قرآن‌شناسی از ریشه‌دارترین رشته‌های تاریخی در حوزه اسلام در دنیای غرب است و سالهاست دایرة‌المعارف بزرگی نیز با محوریت قرآن در هلند منتشر شده است و این امر نشان از احترام این مصحف شریف بین غیرمسلمانان دارد.

وی به فعالیت‌های قرآنی حوزه علمیه ویژه مجامع بین‌المللی اشاره و با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های متنوع و اعزام مبلغ در دستور این مجموعه قرار دارد، اظهار کرد: برای فعالیت قرآنی در عرصه بین‌المللی باید اقتضای آن جامعه و درخواست از سوی مبدأ را مورد توجه قرار داد و به یکباره نمی‌توان فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرد.

برته از فعالیت ۷۰ تشکل بین‌المللی حوزوی در دنیا خبر داد و گفت: برخی از این تشکل‌ها ریشه‌دار بوده و بسیاری از آنان جانمایه کارهای خود را بر پایه قرآن استوار کردند. سال‌ها قبل اجرای طرح شهر قرآنی از سوی جامعة‌المصطفی(ص) در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته بود که طبق جدول زمان‌بندی شده باید فعالیت این مجموعه در قالب دانشستان عالی جامعةالمصطفی(ص) به ثمر نشسته باشد.

منبع: