میرزا حسین اهرمی ملقب به معتقد
فردا به پاسداشت رحلت عالم فرزانه آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی، کاتب قرآن رمزدار روز قرآنی بوشهر نامگذاری شده است.
كدخبر: 67092
1399/12/15
به گزارش مبشرین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، استان بوشهر در دو سده اخیر شاهد حضور و ظهور بسیاری از فرزندان فرزانه خود در عرصه های مختلف علمی، فقهی، ادبی، اجتماعی، هنری و سیاسی بوده است.

مرحوم مغفور، روحانی بزرگوار، شادروان میرزا حسین معتقد، معروف به فاضل اهرمی و متخلص به " معتقد " از افاضل آن روزگار است که بهتر است از زبان شاگردش مرحوم محمد علی خان سدید السلطنه معرفی شود. میرزا حسین معتقد از افاضل روزگار است. مادرش سیده و پدرش  از خواجگان ریشهر بوده  و خود آن جناب در سال ۱۲۱۱ هجری شمسی در اهرم متولد و در ریشهر نشر و نما یافته و معتقد تخلص فرماید.

مرحوم آدمیت، در جلد چهارم کتاب پر ارزش خود "دانشمندان و سخن سرایان فارس" می نویسد" معتقد  در دوازده سالگی برای تحصیل به خورموج ( مرکز دشتی ) رفت و به محمد خان دشتی پناهنده شد، علوم عربیه و فنون ادبیه، و فقه و اصول و حسن خط را بیاموخت. سپس برای تکمیل تحصیلات خود به عراق عرب رفت و چندی در آن جا اقامت گزید و در مدرسه سعادت بوشهر به تدریس عربی و ادبیات فارسی مشغول گشت و پس از چند سال از صحبت ناس ملول و در گوشه انزوا آرامید و به کتابت قرآن مجید و تالیف پرداخت".

یکی از آثار برجسته میرزا معتقد اهرمی، قرآن خطی رمزدار است.  اين قرآن خطي در سال ۱۲۹۹ هجري قمري ۱۳۰ سال پيش کتابت شده است.

 از ويژگي‌هاي اين قرآن که نويسنده آن ‌را مرموز ناميده، قرينه بودن سطر نخست با سطر آخر قرآن است، به ‌اين معني که اگر سطر نخست با حرف الف شروع شده باشد سطر آخر نيز با حرف الف پايان مي‌يابد و سطرهاي بعدي نيز به همان شكل نوشته شده است.

 اين قرآن در ۷۵۹ صفحه و در هر صفحه  ۱۱ سطر با خط نسخ كتابت شده است.

 دليل نام‌گذاري قرآن مرموز اين است که کتابت تمامي صفحات ۱۱ سطري آن به نحوي است که بدون استثناء در تمام صفحات حرف يا کلمه نخست سطرهاي اول و يازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم و هشتم و پنجم و هفتم مشابه است و تنها حرف و يا کلمه نخست سطر ششم به دليل نداشتن سطر مقابل آزاد است.

شادروان معتقد اهرمي در نسخه اصلي حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقيه را با جوهر مشکي تحرير کرده است.

معتقد از افراد سرشناس زمان خود بوده و علاوه بر آشنايي به قرآن، فقه، معارف اسلامي و ارتباط با فرهنگ جديد در دوره خود تأثير گذار بوده و در نهضت مشروطه از نظر فکري نقش داشته است.

آثار شعری و قلمی مرحوم معتقد :
۱. جواهر الزواهر ( کتاب موجود ) این تنها اثر چاپ شده شاعر است.

۲. کتابی در غیبت و به زبان عربی موسوم به " دلایل الظهور و علائم الحضور"

۳. کتابی به شیوه کشکول، تحت عنوان " مجموعه اللطائف " که در بیان ظرائف و نوادر نوشته شده است.

سال وفات آن مرحوم سال ۱۲۹۹ هجری شمسی واقع شده است و آرامگاه آن مغفور در ریشهر و در مقبره خانوادگی در ضلع شمالی خانه مسکونی ایشان قرار دارد .
فردا برگزاری ۱۶۰ برنامه به مناسبت نکوداشت روز قرآنی بوشهر

دبیر ستاد برگزاری بزرگداشت روز قرآنی استان بوشهر گفت: ۱۶۰ برنامه نکوداشت روز قرآنی بوشهر از ۱۶ اسفندماه به مدت یک هفته در این استان برگزار می‌شود.
فاطمه کرم‌پور با اشاره به ظرفیت بالای قرآنی استان بوشهر بیان کرد: روستای چارک شهرستان دشتی با ۹۰ درصد جمعیت قاری، حضور ده‌ها داور بین‌المللی قرآن و بیش از ۳۴۰ موسسه و خانه قرآنی شهری و روستایی از ظرفیت‌های قرآنی این استان است.
 
وی افزود: در هفته قرانی استان بوشهر ۶۰ برنامه اختصاصی و ۱۰۰ برنامه عمومی با محوریت قرآن و عترت اجرا می‌شود و ۱۰۰ رسانه مکتوب و الکترونیکی استان بوشهر با همکاری صدا و سیمای مرکز بوشهر این برنامه‌ها را پوشش می‌دهند.
 
دبیر ستاد برگزاری بزرگداشت روز قرآنی استان بوشهر عنوان کرد: صدا و سیمای بوشهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر، ادارات کل آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه امام صادق (ع)، زندان‌ها و دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر از دستگاه‌هایی هستند که به صورت همزمان برنامه‌های نکوداشت این روز را به عهده دارند.
 
وی بیان کرد: نام‌گذاری یکی از میادین، بوستان‌ها یا خیابان‌های شهر به عنوان قرآن و عترت، نصب المان به عنوان نماد قرآنی بوشهر و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقه‌های فرهنگی و قرآنی به صورت مجازی از مهمترین برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در روز قرآنی بوشهر است.
 
کرم‌پور ادامه داد: پخش ویژه برنامه روز قرآنی بوشهر از کانال دانش‌آموزی شاد، تجلیل مجازی از ۳۰۰ دانش آموز و فرهنگی موفق در کسب رتبه‌های برتر قرآنی در سطح استانی و کشوری و نواخته شدن زنگ قرآن با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای شبکه شاد از برنامه‌هایی است که در روز ۱۶ اسفندماه اجرا می‌شود.
 
وی، آزادسازی ۳۶ زندانی جرایم غیر عمد، آغاز طرح  تربیت یک‌هزار زندانی حافظ قرآن و تجلیل از ۵۰۰ نفر از زندانیان قرآنی از برنامه‌های اداره کل زندان‌های استان بوشهر در این روز است.
 
دبیر ستاد برگزاری بزرگداشت روز قرآنی استان بوشهر افزود: دیوار نگاری قرآنی در روستای چارک، تجلیل از حافظان و قاریان شاخص این روستا و ساخت مستند ۴۵ دقیقه‌ای با هدف معرفی یک قرن و نیم فعالیت قرآنی در این دهکده قرآنی از مهمترین برنامه‌هایی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این هفته اجرا می‌کند.
 
وی عنوان کرد: همچنین در ششمین روز قرآنی بوشهر نهمین جلسه شورای فرهنگی استان با حضور معاون وزیر برگزار و از سند‌های اجرایی قرآنی سال۱۴۰۰ و پنج ساله قرآنی استان بوشهر رونمایی می‌شود.
 

کرم‌پور بیان کرد: صدا و سیمای مرکز استان بوشهر یک‌هزار دقیقه برنامه تصویری، رادیویی و مجازی به این مناسبت تولید کرده است که در گستره استانی، ملی و فراملی به روی آنتن می‌رود تا مردم با ظرفیت قرآنی استان بوشهر به‌ویژه دهکده قرآنی این استان آشنا شوند.

 

 

 

منبع: