برنامه اولین مسابقات قرآنی جهان پس از شیوع کرونا+جزئیات
سی‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی روز‌های ۱۶ تا ۲۱ اسفند‌ماه به صورت غیرحضوری در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.
كدخبر: 66827
1399/12/06

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی روز‌های ۱۶ تا ۲۱ اسفند‌ماه ۱۳۹۹ به صورت غیر حضوری در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

این دوره از رقابت‌ها اولین مسابقات بین‌المللی در جهان اسلام است که پس از شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود و می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها مبنی بر برگزاری مسابقات قرآن کریم باشد.

حضور ۶۰۰ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور در مسابقات امسال

مسابقات بین‌المللی سی‌وهفتم پس از تجربه موفق برگزاری غیرحضوری مسابقات سراسری قرآن کریم کلید خورد و با توجه به استقبال بالای شرکت‌کنندگان خارجی مرحله اول رقابت‌ها به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی و یا ضبط و ارسال اثر برگزار شد. این مرحله با کمک رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور جهان برگزار شد و ۱۲۰ نفر برای حضور در مرحله نیمه نهایی انتخاب شدند.

 

مرحله مقدماتی به داوری آثار ارسالی توسط خود شرکت‌کنندگان اختصاص داشت و پس از داوری این آثار ۱۲۰ نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها هم بدون هیچ انعکاس رسانه‌ای و صرفاً جهت سنجش شرکت‌کنندگان در سازمان اوقاف برگزار شد، اما مرحله نهایی قرار است به صورت برنامه تلویزیونی برگزار شود. به این صورت که دکور منظم و زیبایی در سالن مسابقات نصب و داوران در سالن مستقر و ضمن پخش فیلم تلاوت‌ها و ارائه محفوظات شرکت‌کنندگان به قضاوت آنها می‌پردازند.


داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم

شیوه ضبط تلاوت‌ها و اجرای حافظان قرآن

شیوه ضبط تلاوت‌ها و اجرای حافظان قرآن هم به این صورت است که نمایندگان فرهنگی کشورمان در دیگر کشور‌ها با دعوت شرکت‌کنندگان به رایزنی دکوری هرچند ساده نصب و آیات قرعه را که از قبل از طریق سازمان اوقاف در اختیار آنها قرار گرفته به شرکت‌کننده می‌دهند و شرکت‌کنندگان به تلاوت می‌پردازند. در رشته حفظ کل هم شرکت‌کننده در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه مستقر شده و یک استاد هادی حفاظ از تهران به صورت ارتباط زنده ویدئو کنفرانسی سؤالات را از وی می‌پرسد.


ارتباط ویدئو کنفرانسی با شرکت‌کنندگان و داوران مسابقات در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها

به این صورت تلاوت‌ها و اجرای حافظان قرآن ضبط و در ایام مسابقات در حضور داوران و در قالب برنامه تلویزیونی پخش می‌شود.

بخش‌ها و رشته‌های مسابقات

مسابقات امسال در سه بخش بزرگسالان، بانوان و طلاب علوم دینی برگزار می‌شود که مسابقات بزرگسالان در سه مرحله، مسابقات طلاب در دو مرحله و مسابقات بانوان به صورت تک مرحله‌ای برگزار می‌شود.

این رقابت‌ها در رشته‌های تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در بخش‌های آقایان و بانوان برگزار می‌شود و در بخش طلاب علوم دینی علاوه بر حفظ و قرائت، رشته‌های خطابه‌خوانی و تفسیر هم برگزار می‌شود.

داوران ایرانی مستقر و داوران خارجی مجازی قضاوت می‌کنند

داوری رقابت‌ها هم به این صورت است که داوران ایرانی مسابقات در سالن حضور پیدا می‌کنند و داوران خارجی با ارتباط زنده تصویری و به صورت ویدئو کنفرانس به قضاوت می‌پردازند.


مسابقات سراسری قرآن کریم که به صورت غیر حضوری و در قالب برنامه‌ تلویزیونی برگزار شد

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اولین رقابت در جهان پس از شیوع کرونا و الگویی برای دیگر کشور‌ها

سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران قرار بود فروردین‌ماه ۱۳۹۹ به میزبانی مشهد مقدس و در حرم نورانی امام رضا (ع) برگزار شود که این رقابت‌ها به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. به دنبال تعویق مسابقات قرآن کشورمان همه مسابقات بین‌المللی قرآن در جهان اسلام لغو شد و با برگزاری این رقابت‌ها آن هم به صورت مجازی جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که با شکلی جدید مسابقات خود را برگزار می‌کند و دیگر کشور‌ها هم می‌توانند با استفاده از همین الگو مسابقات خود را برگزار کنند.

این رقابت‌ها به مدت ۵ شب و از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. همچنین به گفته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به برگزاری مسابقات به صورت غیر حضوری و کاهش هزینه‌ها جوایز مسابقات امسال ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.


برگزاری مجازی مسابقات سراسری قرآن، تجربه‌ای موفق برای مسابقات بین‌المللی

مسابقه پیامکی برای عموم مردم

در کنار برگزاری مسابقات بین‌المللی مسابقه پیامکی ویژه عموم مردم به صورت روزانه برگزار می‌شود، همچنین  انتخاب قاری برتر از نگاه مردم از دیگر آیتم‌های رقابت‌های امسال است که مسئولان درپی تدارک اجرای آن هستند.

عموم مردم امکان حضور در محل برگزاری مسابقات را ندارند و رقابت‌ها به صورت زنده و مستقیم از شبکه قرآن و معرف سیما، رادیو قرآن و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به همراه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: