در سازمان دارالقرآن؛
سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و ۲۷ اثر پژوهشی رونمایی شد
مراسم رونمایی از چند اثر پژوهشی، سامانه آموزش مجازی و اختتامیه طرح تفسیر در سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور روز گذشته، پنجم اسفندماه، برگزار شد.
كدخبر: 66800
1399/12/06

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، مراسم رونمایی از چند اثر پژوهشی، سامانه آموزش مجازی و اختتامیه طرح تفسیر در سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور روز گذشته، پنجم اسفندماه، در محل سازمان دارالقرآن الکریم با حضور حجج اسلام قرائتی؛ رئیس ستاد اقامه نماز، محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی اخوان‌صباغ؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدجعفر صادقی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و حسین تقی‌پور، مدیرکل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

سیدجعفر صادقی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن در این نشست با تأکید بر اینکه، شرایط پیش آمده از کرونا در یک سال اخیر، موجب شد تا با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی در سه بخش آموزشی، خدمت‌رسانی و تسهیل‌گری، سیستم‌هایی را طراحی کنیم که می‌توان ادعا کرد سازمان دارالقرآن در این زمینه پیشرو است، گفت: تمامی بخش خدمات‌ و تسهیل‌گری این سامانه‌ها، رایگان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن بیان کرد: سامانه آموزش مجازی شامل دو بخش است؛ بخش اول فعالیت‌ها، که به صورت استاندارد طراحی شده و برای عموم قابل استفاده است. فاز دوم، ارائه پنل به مؤسسات است که با توجه به تغییر رویکردها در سراسر دنیا طراحی شده است. برای تمامی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در این سامانه، نقشه راهی در نظر گرفته شده تا از گردونه فعالیت‌های آموزشی در سطح کشور حذف نشوند. بخشی از کارها از سوی مؤسسات و تشکل‌های مردمی انجام می‌‌شود، اما در بخشی که نیاز به عدالت آموزشی است، واسطه‌ها را حذف و به مزایای کار ورود پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به بهره‌گیری از LMS به عنوان یک مدل آموزشی در دنیا افزود: البته مؤسسات به صورت جسته و گریخته، از این مدل آموزشی استفاده کرده‌اند، اما بحث مهم، بخش آموزشی است، چرا که سازمان دارالقرآن با پیشینه بحث‌های آموزشی، باید در این عرصه پیشگام می‌بود. در حال حاضر، بیش از هزار نفر می‌توانند به صورت آنلاین در سامانه lms.telavat.com باشند و بیش از ۱۰ هزار کاربر نیز به صورت آفلاین، فیلم‌های بارگذاری شده را دریافت کنند.

صادقی با اشاره به خدمات این سامانه اعم از ترویج حفظ قرآن به صورت تخصصی و عمومی و آزمون ارزیابی به صورت کلان‌سیستمی افزود: از طریق این سامانه کارها اعم از صدور مجوز مؤسسات قرآنی و صدور مجوز خانه‌های قرآنی، ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن، بحث نظارت بر چاپ و نشر قرآن و بحث رصد و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی در تمام کشور در نظر گرفته شده و در این سیستم لینک شده است و این سیستم‌ها آماده بهره‌برداری هستند. همچنین باید گفت در سامانه آموزشی براساس کد ملی، اطلاعات یکپارچه از افراد در دسترس خواهیم داشت.

در ادامه حسین تقی‌پور، مدیرکل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الکریم درباره محتوای این سامانه‌های آموزشی، خدمت‌رسانی و تسهیل‌گری گفت: بخشی از آن به حوزه زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی و بخش عمده این کار به محتوای آموزشی قرآن باز می‌گردد. آنچه که خلأ اصلی در این حوزه است، محتوای آموزشی متناسب با فضای مجازی و برخوردار از سیر آموزشی یکپارچه و منظم است.

وی تأکید: حدود ۱۵۰ ساعت فیلم آموزشی به صورت انیمیشن با گرافیک قابل قبول در حوزه قرآن و عترت تولید شد که در نظر داریم بالای هزار فیلم آموزشی در حوزه آموزش‌های قرآنی و عترت برای علاقه‌مندان تهیه و تولید کنیم. در تقسیم‌‌بندی کلی، آموزش‌ها پیرامون عمومی، تخصصی و کادر متخصص است که تربیت کادر متخصص نیز در بحث آموزش‌های معرفتی، تربیتی و مهارت‌های تربیتی است.

سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و 27 اثر پژوهشی معارفی رونمایی شد

به گزارش ایکنا، مدیرکل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن با اشاره به نشانی این سامانه یکپارچه آموزشی lms.telavat.com، افزود: اگر نتوانیم خودمان را با شرایط روز همراه کنیم، حذف خواهیم شد. شرایطی را ایجاد کردیم که عموم مردم، مؤسسات و دستگاه‌ها و مجموعه‌های نیاز آموزش قرآنی خود را در بستر فضای مجازی با مراجعه به این سامانه برطرف کنند.

تقی‌پور با اشاره به ویژگی‌های این سامانه آموزشی گفت: در بحث سنی، خردسالان از مقطع دبستان یا هر فردی که توانایی روخوانی و روان‌خوانی و صحیح‌خوانی قرآن را دارد (بدون محدودیت سنی، اما به شرط دارا بودن سواد)، می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و از رشته‌‌های مختلف با تدریس اساتید و داوران بین‌المللی بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: از ضعف‌های سنوات اخیر در حوزه‌های آموزش قرآن، نبود زیرساخت‌ها بود که انتظار داریم دوستان در بخش‌های مختلف قرآنی با هم همکاری کنند تا بتوانند طی انجام فعالیت مشترک و یکپارچه، به اهداف خود برسیم.

بخش دیگر این برنامه رونمایی از ۲۷ عنوان کتاب و اثر پژوهشی در موضوعات مختلف قرآنی و معارفی بود. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی درباره این آثار گفت: تمامی این آثار در نوع خود، متفاوت و ممتاز هستند. همگی این آثار با توجه به نیاز روز جامعه به محتوای معارفی تولید شده است.

وی افزود: برخی از این آثار شامل آموزش صوت و لحن قرآن کریم، بصیرت، قرآن؛ کتاب مقاومت، جهاد و شهادت، سال‌ شکوفایی، انگیزه و انگیزه‌سازی، نسخه شفابخش و آثار پژوهشی در حوزه تحلیل قرآنی و مردمی به ماه‌های رجب، شعبان و رمضان است.

بخش دیگر این نشست، اختتامیه طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم بود که حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در این خصوص گفت: سه ماه پیش که به محضر حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی رسیدیم، برنامه تفسیر قرآن را آغاز کردیم که در این برنامه نزدیک به ۷ هزار نفر در فضای قرآنیان سازمان تبلیغات اسلامی، کارکنان، امامان محله، ائمه جماعت، شبکه هیئات مذهبی و ظرفیت‌هایی که خود سازمان تبلیغات اسلامی دارد، در این برنامه شرکت کردند. در این طرح، ۵ سوره لقمان، فتح، حجرات، نور و محمد(ص) با استفاده از ظرفیت کتاب‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، مطالعاتش انجام و برگزاری مسابقات آن با هماهنگی نهاد اداری و مالی سازمان و معاونت آموزش سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شد. در این طرح ۷۲ ساعت ضمن خدمت برای کارکنان نیز محاسبه شد. بعد از برگزاری آزمون حدود ۲۰۰ نفر به عنوان برگزیدگان مشخص شدند.

وی با بیان اینکه بحث توسعه فرهنگ تفسیر در کشور را در این جلسه خواهیم داشت، افزود: یک سامانه مجازی را رونمایی خواهیم کرد که این سامانه، آموزش مجازی قرآن و عترت نام‌گذاری شده و یک سامانه کلی برای تمام مخاطبان کشور است. این سامانه ۱۰ سامانه زیر مجموعه دارد. ۵۰% این سامانه مباحث معرفتی و تربیتی قرآن کریم و الباقی مباحث مهارتی از جمله آموزش صوت و لحن است.
سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و 27 اثر پژوهشی معارفی رونمایی شد

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از یک عمر فعالیت‌های قرآنی حجت‌الاسلام محسن قرائتی نیز تجلیل به عمل آورد. بخش پایانی این نشست نیز رونمایی از سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت، چند کتب و اثر پژوهشی در حوزه قرآن، عترت، خانواده و تربیت و در نهایت اختتامیه طرح تفسیر با حضور حجج‌اسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی و مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن بود.

منبع: