جشنواره صالح(ع) با پیام آیت‌الله جوادی آملی کلید خورد
مراسم افتتاحیه جشنواره صالح (ع) برگزار و در این مراسم به اهمیت تلفیق هنر و رسانه با دین به منظور ترویج فرهنگ دینی اشاره شد.
كدخبر: 66738
1399/12/04

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، مراسم افتتاحیه دبیرخانه جشنواره صالح با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و‌امور خیریه، مسؤلان فرهنگی وزارت آموزش و‌پرورش و وزارت علوم در امامزاده صالح (ع) تجریش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد و سپس احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت.

آیت‌الله جوادی آملی: هنر آن است که انسان بتواند با آن بهشت و جهنم را ببیند

در ادامه پیام آیت‌الله جوادی آملی به جشنواره صالح (ع) پخش شد. در ادامه پیام آیت‌الله جوادی آملی پخش شد. در بخشی از این پیام آمده است: انبیا و اولیا درجاتی دارند...ما که در کنار این بقعه‌ها و‌ مزارها قرار داریم، باید بدانیم که زیارت جامعه امام هادی (ع) به ما آموخت اگرچه قبر امام در بین قبور است، اما این قبرها و برکات چقدر شیرین و فراوان است و مزار این‌ها با سایر مزارها فرق دارد. آنها که به پیامبر معتقدند ادله دارند که بهشت و جهنم حق است، هنرمند نیستند. هنرمند کسی نیست که دلیل بیاورد که جهنم و بهشت وجود دارد، بلکه هنر آن است که انسان بتواند آتش و جهنم یا بهشت را ببیند. عقل مهم‌ترین رسالتش میانجی‌گری است که وحی را بگیرد و هنرمندان آن را به خیال متخیل دهند تا جامعه را هنرمند تربیت کنند. ابزار مهم هنر، عشق و آزادی است که به غارت بردند. کلمه عشق از لطیف‌ترین تعبیرات روایی ماست که از دست ما گرفته شد. مرحوم‌کلینی در جلد دوم اصول کافی نقل می‌کند: «فاضل‌ترین مردم کسانی هستند که به نماز و روزه و‌ خصوصیات ماه‌های رجب، شعبان و رمضان عشق بورزند». اما اکنون معنای عشق را به ابتذال کشیدند.

بی‌آزار تهرانی: فضایی در امامزاده صالح(ع) به هنرمندان اختصاص می‌یابد

سپس کلیپی از اقدامات انجام شده در امامزاده صالح (ع) پخش شد و  حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح (ع) ضمن‌خوشامدگویی به حاضران گفت: امام جواد (ع) می‌فرمایند: هر کسی موقعیت شناس نباشد، جریان‌ها او را می‌ربایند و هلاک می‌شود. این جشنواره فرصتی برای تصویر کشیدن برکات و توسل‌ها و عبادت‌ها در اماکن مقدسه با حضور هنرمندانی وابسته به دین و با دغدغه‌های دینی همچون مبلغان، دبیران پرورشی و اساتید دانشگاهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه عصر کنونی عصر رسانه است، افزود: آیت‌الله جوادی آملی تعبیری دارند که اگر قرار بود پیامبری در عصر ما نازل شود، معجزه‌اش رسانه بود. بر همین اساس رسانه اکنون از اهمیت زیادی برخوردار است و‌باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی در ادامه به برپایی جشنواره صالح (ع) اشاره کرد و گفت: این جشنواره یک شروع مناسب و فرصت مغتنمی برای گردهم آمدن و همفکری اهالی هنر و ‌مومنان دغدغه‌مند است که امیدواریم با افتتاح و‌ تشکیل دبیرخانه و اختصاص دادن مکانی برای حضور هنرمندان، این عزیزان با هنرنمایی و خردورزی و‌ حضور خود به بهبود برنامه‌های فرهنگی این مکان مقدس کمک کنند.

تولیت امامزاده صالح (ع) خاصرنشان کرد: ما معتقدیم چشمان تیزبین اهالی رسانه می‌تواند باعث رفع مشکلات و ‌نواقص فعالیت‌های ما در این آستان باشد. بر همین اساس، به قدرت رسانه ایمان داریم و امیدواریم این قدرت و امکان با همکاری اهالی هنر و اهل دین تبدیل به مفتاحی برای گشایش مشکلات فرهنگی و اجتماعی شود.

یادآوری اصغر همت از فیلم «مارمولک» برای ارائه تعریفی از بازیگری

اصغر همت، بازیگر کشورمان با بیان اینکه کسی می‌تواند موفق شود که تخصصی داشته باشد و صرفا دانستن جایگاهی برای افراد ایجاد نخواهد کرد، گفت: در سینما و سایر هنرها مساله افرادی را داریم که می‌خواهند ورود پیدا کنند تا بازیگری کنند. پیام آیت‌الله جوادی آملی در این زمینه بسیار ارزشمند بود، چرا که ایشان به هنر همراه با علم اشاره کردند.

وی با اشاره به اینکه هنر همراه علم‌ و استفاده مناسب از خیال و حس باید ‌مورد توجه قرار گیرد، افزود: هنر عاملی برای رسیدن به بهتر شدن و سوق انسان به سوی رستگاری و صداقت و همه خوبی‌های الهی است. خاستگاه تئاتر، دین است. در فیلم مارمولک گفته می‌شد که راه رسیدن به خدا یکی نیست و راه‌های بسیاری وجود دارد. بنابراین نباید برای رسیدن به معبود فقط به یک‌ مسیر توجه داشت.

همت با بیان اینکه ایمان ظاهری وقتی مبنا قرار می‌گیرد ما به بیراهه می‌رویم، تصریح کرد: اگر عمق دین را درک نکنیم، مسیر را اشتباه رفته‌ایم. متأسفانه ما در ارائه آثار دینی بیشتر به ظواهر پرداختیم. حتی برخی مواقع خرافات را رواج دادیم و این نه تنها نفعی برای جامعه ما نداشته، بلکه خطراتی را برای دین هم داشته است.

این بازیگر کشورمان با بیان اینکه نمی‌توانیم صرفا با تکیه به ظواهر دین حکم صادر کنیم، گفت: کسی که دست به قلم می‌زند و ‌می‌نویسد یا بازیگری که می‌خواهد در این مسیر قدم بردارد، باید به عمق دین برسد. اما همه این مسیرها نیازمند تکنیک علمی است و‌کسی نمی‌تواند صرفا بر اساس علاقه و ‌اعتماد و‌ شاید توانمندی و استعداد منشا اثری باشد.

وی با اشاره به اهمیت دانش و هنر در عرصه سینما خاطرنشان کرد: بازیگری که به حواس پنج‌گانه خود مسلط نیست، عواطف را به‌ خوبی نمی‌شناسد، بر بدن خود مسلط نیست و‌ نمی‌تواند تنفس صحیحی داشته باشد، بر صدا و‌ بیان خود واقف نیست و مطالعه در این زمینه ندارد، کتاب‌های موجود را در این زمینه مطالعه نکرده است، چگونه می‌تواند مدعی بازیگری باشد؟ بازیگر باید ببیند آنچه را که نیست و نبیند آنچه را که هست.

همت با بیان اینکه تئاتر را مادر هنر می‌دانند، مانند دو و میدانی که مادر ورزش‌ها است و این دو نقاط مشترکی دارند، گفت: برای ورود به هر هنری باید وقت گذاشت و‌ مطالعه کرد و هر چه می‌توانیم سواد خود را بالا ببریم تا به موفقیت برسیم.

حجت‌الاسلام عادل: همایش «وقف و‌ امور خیریه در سلامت» برگزار می‌شود

 در ادامه  حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و‌ امور خیریه با تبریک میلاد امام جواد (ع) گفت: از برگزارکنندگان این جشنواره تقدیر و تشکر دارم و‌ امیدوارم حاصل آن که معرفی امامزاده صالح (ع) به عنوان گنیجینه‌ای در تهران است، به خوبی انجام گیرد.

وی به اهمیت استفاده از هنر و رسانه برای ترویج‌ معارف دینی افرود: سازمان اوقاف و‌امور خیریه برای توسعه فرهنگ وقف و زیارت و‌ بقاع متبرکه برنامه‌های‌ مختلفی دارد. اکنون جشنواره ملی «وقف چشمه همیشه جاری» در عناوین مختلفی همچون عکس و فیلم، پوستر و رسانه حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ها متفاوت از گذشته برپا شدند، گفت: یک هزار و ۱۰۰ بیمارستان داریم که با توجه به شیوع کرونا، همایش بین‌المللی در این زمینه با عنوان «وقف و‌ امور خیریه در سلامت» با محورهای مختلف طراحی شده است و امیدواریم در این جشنواره‌های متنوع شاهد تولید آثار فاخر و‌ جریان‌ساز باشیم.

منبع: