طرح انتزاعی مجسمه‌ساز کروات برای مسجدی مدرن در اروپا
مسجد و مرکز اسلامی «رییکا» در کرواسی بیش از هر چیز به دلیل معماری خاص و جالب توجه خود شهرت دارد تا جایی که برخی عقیده دارند که این مرکز اسلامی که نه یک معمار بلکه یک مجسمه‌ساز کروات آن را طراحی کرده، چیزی بیش از یک عمارت فرهنگی دینی است.
كدخبر: 66706
1399/12/04

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، شهر «رییکا» در کرواسی به خاطر داشتن مسجدی که یکی از زیباترین بناهای مذهبی در اروپا به شمار می‌آید، مشهور است. مسجد و مرکز اسلامی رییکا (The Rijeka Islamic Centre) از جمله مساجد جدید در منطقه بالکان است که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. ویژگی خاص مسجد رییکا این است که نه یک معمار بلکه یک مجسمه‌ساز مشهور کروات به نام دوشان زامونیا «Dusan Dzamjonja» آن را طراحی کرده است.

در این بنا از معماری اسلامی منطقه مدیترانه الگو گرفته شده و با توجه به اینکه شهر رییکا بندر و در جوار دریا است، تلاش شده تا از مصالح مقاوم در برابر رطوبت در ساخت آن استفاده شود.

این مسجد و مرکز اسلامی بیش از هر چیز به دلیل معماری خاص و جالب توجه خود شهرت دارد تا جایی که برخی عقیده دارند که این مرکز اسلامی چیزی بیش از یک عمارت فرهنگی و دینی بوده و ارزش هنری آن به این ساختمان هویت خاصی بخشیده و باعث شده برای گردشگران هم جذاب باشد.

گنبد این مسجد در حالی که به شیوه نوعی بازی با اشکال هندسی طراحی شده، شبیه یک مجسمه بوده و در حالی که دارای پنج بخش جداگانه است، به لحاظ بصری یک ساختار واحد را تشکیل می‌دهد.

زیربنای ساختمان ۳۶۱۲ متر و مناره آن به طول ۲۴ متر است. ساختمان در ۴ طبقه طراحی شده که طبقه همکف شبستان اصلی و طبقه اول نیز شبستان بانوان است. در طبقه منفی یک، رستوران، سالن کنفرانس و چند سالن چند منظوره و اتاق‌هایی برای کلاس‌های دینی و همچنین پارکینگ سرپوشیده و سرویس‌های بهداشتی طراحی شده است.

رییکا سومین شهر بزرگ کرواسی و دومین شهر از نظر جمعیت مسلمانان است.

 
 
00:05 02:17

معماری خاص مسجدی در کرواسی+فیلم

 

معماری خاص مسجدی در کرواسی+فیلم

 

معماری خاص مسجدی در کرواسی+فیلم

منبع: