آیت‌الله اعرافی: دانشنامه یک‌صد سالگی حوزه تدوین می‌شود
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در صدمین سال احیاء و بازتاسیس حوزه قرار داریم، گفت: دانشنامه یک‌صد سالگی حوزه شامل تحولات قبل و بعد از انقلاب و چند مقطع زمانی یعنی از ابتدای تأسیس تا دوره مراجع ثلاث، دوره آیت‌الله حائری و بروجردی و دوره امام و بعد از انقلاب تدوین می‌شود.
كدخبر: 66661
1399/12/03
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، شامگاه شنبه، دوم اسفندماه در دیدار صمیمی با طلاب حوزه علمیه ضمن تبریک ماه رجب و تأکید بر لزوم بهره‌مندی از فضائل و مواهب این ماه، گفت: ماه رجب ماه دعا، رازونیاز و بهره‌مندی از مواهب الهی است. اگر انسان از درون‌مایه اخلاق و معرفت و غنای روحی تهی شد داستانش همانند حمار و کلب است که در قرآن به آن اشاره شده است، از جمله در آیه شریفه «مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ کَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»(جمعه/۵) بر این مسئله تأکید و برخی علمای یهود مصداق آن شمرده شده‌اند.

وی با اشاره به فرازی از دعای روزانه ماه رجب «يا مَنْ يَمْلِکُ حَوآئِجَ السَّآئِلينَ و يَعْلَمُ ضَميرَ الصَّامِتينَ، لِکُلِّ مَسْئَلَةٍ مِنْکَ‏؛ اى که مالک حاجات خواستارانى و اى که نهاد خاموشان دانى؛ براى هر خواسته‌اى از جانب تو، افزود: خداوند چنین ویژگی به تعبیر امام سجاد(ع) دارد؛ لذا اگر بخواهیم به کسی اعتماد کرده و به او پناه ببریم سه شرط دارد؛ قادریت، عالمیت و رحیمیت؛ امام زین‌العابدین دروازه‌های ماه رجب را به این ویژگی‌ها به روی ما باز کرده است.

انس با مناجات سحر

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: خدا همه دنیای درون ما را حتی اگر لب به سخن نگشاییم می‌داند و بر همه چیز قادر و دارای مهربانی مطلق است و چنین خدایی دروازه رجب و سحرگاه و مناجات را بر روی ما گشوده است؛ لذا باید کاری کنیم که طلاب با سحر و مناجات سحرگاهان انس بگیرند، زیرا اشک نیمه شب و انس با خدا و دل مشتاق لقاءالهی جزء ممیزات اصلی طلبگی است.

اعرافی با تمجید از شخصیت والای آن حضرت، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند من هیچگاه نترسیدم و یک قدم برای غیرخدا برنداشتم؛ چنین شخصیتی بنیانگذار حرکت انقلاب بود و منشور روحانیت را صادر کرد؛ این امام می‌فهمید که «بِيَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَيْءٍ» و «وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» یعنی چه.

اعرافی بیان کرد: باید امام(ره) را بشناسیم و زندگی ایشان را تحلیل کنیم؛ طلبه باید لبریز از اقتدا به الگوهای متعالی و اخلاقی باشد؛ زیرا این الگوها می‌توانند مانند یک آهنربا او را به سمت خود جذب کنند؛ طلبه می‌تواند ویژگی‌های روحی و اخلاقی بزرگان را بفهمد و به آن عشق بورزد.

وی با اشاره به سالروز صدور منشور روحانیت حوزه از سوی امام، اظهار کرد: معادلات جهان معاصر در پرتو اندیشه تابناک امام(ره) تغییر یافت، اندیشه‌ای که بخشی از آن در منشور روحانیت وجود دارد؛ ایشان فرمودند تردیدی نیست که حوزه و علمای متعهد در برابر حملات و انحرافات و کج‌روی‌ها ایستاده و تلاش کردند تا حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج کنند؛ همچنین فرمودند حوزه‌ها از نظر منابع و شیوه بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکار است و تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علمای راستین راه بارور کردن نهاد مقدس اسلام است.

گوشزدکردن خطر مقدس‌نماها در منشور روحانیت

اعرافی اضافه کرد: در بخش دیگری از منشور بیان شده است که علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌داران و خوانین و پول‌پرستان نرفتند یا فرموده‌اند که خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه کم نیست و طلاب لحظه‌ای از فکر مارهای خوش و خط و خال کوتاهی نکنند؛ اینها مروج اسلام آمریکایی و دشمن رسول الله(ص) هستند؛ استکبار وقتی از نابودی حوزه مأیوس شد دو راه ارعاب و زور و خدعه و نفوذ را انتخاب کرد.

وی افزود: امام در جای دیگر فرمودند ضمن اینکه باید بر اجتهاد جواهری تأکید کنیم، ولی نباید از شناخت مسائل جدید و تجربه‌های نو پرهیز کنیم و باید در فقه و علوم اسلامی توجه بیشتری داشته باشیم؛ ایشان تأکید دارند که اجتهاد به همان سبک درست است ولی زمان و مکان، دو عنصر تعیین‌کننده در اجتهاد است.

دانشنامه یک‌صد سالگی حوزه تدوین می‌شود

اعرافی با اشاره به صدمین سالگرد احیاء و بازتاسیس حوزه بیان کرد: دبیرخانه‌ای در این راستا شکل گرفته و طرح‌هایی در حال پیگیری است که یکی از آنها تدوین موسوعه و دانشنامه برای نشان دادن تطورات یکصد ساله قم در قبل و بعد از انقلاب اسلامی یعنی از دوره تاسیس تاکنون است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دوره نخست حوزه از فروردین سال ۱۳۰۱ شروع شده است، گفت: بعد از این دوره شاهد حضور آیات ثلاث هستیم تا به دوره آیت‌الله حائری و بروجردی می‌رسیم؛ اسناد نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ طلبه در قم در دوره آیت‌الله حائری حضور داشتند و بعد از وفات آیت‌الله بروجردی به بیش از ۵ هزار طلبه رسیده بود و با ارتحال ایشان هم فصلی نو آغاز شد.

گشایش آفاق جدید برای حوزه در سده دوم

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: برای سده دوم حوزه باید طلاب و استادان گام‌های جدید بر دارند و آفاق جدیدی را تسخیر کنند؛ وقتی امام در ۴۱ سالگی تاسیس حوزه، پرچم نهضت را برافراشتند حوزه‌ای در محاصره و زیر فشار و اختناق و با هزار مشکل و مصیبت وجود داشت اما امام مسیر جدیدی را در جهان آغاز و چیزی در حد اعجاز انجام داد.

وی با بیان اینکه امام در صفر امکانات آن عظمت را آفریدند، تأکید کرد: ما در گرما و سرمای شدید فیضیه درس می‌خواندیم ولی روح بلند امام همه صفرها را تبدیل به عدد کرد، و کارهایی که باور نمی‌شد رخ داده است زیرا مگر می‌توان تصور کرد که دنیا در پرتو حرکت امام قرار گرفته و این همه تحولات در عالم رخ دهد؟

منبع: