بیست و پنجمین و بیست و ششمین دوره آیین تکریم خادمان قرآن کریم برگزار شد؛
ایجاد دیپلماسی قرآنی در جهان با توجه به ظرفیت موجود در کشور/ تجلیل از ۱۸ خادم قرآن
صالحی گفت:زمانی ایران به کم توجهی به حفظ قرآن متهم بود، اما هم اکنون قاریان ایرانی در مسابقات جهانی قرآن به جایگاهی ممتاز و متمایز دست پیدا کرده اند. به نظر می‌رسد بخشی از دیپلماسی امروز کشور ما در جهان، با مقوله تلاوت و حافظان قرآنی بوجود آمده است.
كدخبر: 66401
1399/11/25

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان،‌ «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد، گفت: در کشور ما در حوزه هنر‌های مختلف اتفاقات قابل توجهی در زمینه قرآن در چهل سال اخیر روی داده و یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره‌ای با عنوان روایت است. حداقل ده هزار حافظ قرآنی در کشور داریم؛ البته این رقم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر هم عنوان می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زمانی ایران به کم توجهی به حفظ قرآن متهم بود، اما هم اکنون قاریان ایرانی در مسابقات قرآنی در جهان به جایگاهی ممتاز و متمایز دست پیدا کرده اند.  به نظر می‌رسد بخشی از دیپلماسی امروز کشور ما در جهان، با مقوله تلاوت و حافظان قرآنی به وجود آمده است.

وی به نشریات فعال در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: علاوه بر رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما، بیش از ۲۰ نشریه پژوهشی و ۲۰ نشریه علمی - ترویجی در حوزه قرآن کریم منتشر می‌شوند و از این طریق فرصت‌هایی برای ترویج مفاهیم قرآن در کشور فراهم شده است. پیش از انقلاب اسلامی، تعداد معدودی ترجمه قرآن کریم منتشر می‌شد اما پس از انقلاب این تعداد به حدود ۲۰ ترجمه خوب و قابل توجه رسیده است.

صالحی با اشاره به نقش برجسته فضای مجازی در معرفی مفاهیم قرآنی گفت: چنانچه با فراگیر شدن کرونا و محدودیت در برگزاری برخی مراسم های مذهبی و قرآنی، باز هم خللی در این امور ایجاد نشد. استفاده از فضای مجازی آن هم برای برنامه‌های متعدد در دوران کرونا،  در بخش قرآنی هم دیده شد؛ برای مثال خانه‌های قرآنی و چهلچراغ آسمانی از جمله رویدادهای قرآنی بودند که در دوران کرونا در فضای مجازی شکل گرفتند. مقدمات راه اندازی سامانه جامع آموزش قرآن کریم هم در چند سال اخیر فراهم شد و به زودی از این سامانه بهره برداری می‌کنیم. به طور کلی، نهاد‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه‌های مردمی از بستر فضای مجازی برای تولید و عرضه برنامه‌های قرآنی به خوبی استفاده کرده اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع خدمات چهل ساله‌ای از سوی جامعه قرآنی کشور شکل گرفت که همه آنها، ایده برگزاری مراسم تکریم خادمان قرآنی را ایجاد کرد؛ امروز بیست و پنجمین و بیست و ششمین دوره تکریم خادمان قرآنی را برگزار می کنیم تا از خدمات ارزنده فعالان عرصه قرآن کریم، قدردانی شود.

اسامی برگزیدگان بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم همایش تکریم خادمان قرآن

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان، اسامی برگزیدگان دوره بیست و چهارم و بیست و پنجم مراسم تکریم خادمان قرآن اعلام شد و در این میان در حوزه آموزش و داوری از یک بانوی قرآنی تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

منتخبان دوره بیست و چهارم

بخش چهره ماندگار (شخصیت برجسته قرآنی)؛ آیت‌الله احمد بهشتی

بخش حفظ کل قرآن؛ معتز آقایی

بخش خوشنویسی(کتابت قرآن)؛ محمدرضا افشاری

بخش امور هنری(کارگردانی)؛ سیدناصر هاشم‌زاده

بخش قرائت قرآن؛ حسن ربیعیان

بخش مدیریت قرآنی؛ حجت‌الاسلام محمدعلی نظام‌زاده

بخش آموزش و داوری قرآن؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا امام

بخش تحقیق و پژوهش‌های قرآنی؛ سیدرضا مؤدب 

بخش ترجمه قرآن کریم؛ کمال‌الدین غراب

طی مراسمی در حضور رئیس‌جمهو و وزیر ارشاد به عنوان خادم قرآن تجلیل شدند.

 

منتخبان دوره بیست و پنجم

بخش چهره ماندگار(شخصیت برجسته قرآنی)؛  آیت‌الله سیدمحمد فقیه

بخش حفظ کل قرآن؛ محمدمهدی بحرالعلوم

بخش خوشنویسی(کتابت قرآن)مصطفی اشرفی

بخش مدیریت قرآنی؛ مهدی محمدی

بخش قرائت؛ صالح اطهری‌فرد

بخش آموزش و داوری قرآن؛ معصومه عباسی‌نظری و سیدجواد سادات‌فاطمی

بخش تحقیق و پژوهش‌های قرآنی؛ مهدی خواجه‌پیری

بخش ترجمه قرآن کریم؛ حمید مستفید، مفتخر به دریافت مدال خادمی قرآن می‌شوند.

یادآور می‌شود، تجمیع دو دوره ۲۴ (رمضان ۱۳۹۹) و ۲۵ (رمضان ۱۴۰۰) در یک مراسم از جهت هم‌زمانی، به خاطر اصرار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای حضور رئیس‌جمهور و به دلیل نامعلوم بودن وضعیت شیوع کرونا بود که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، این مراسم با حضور حداقلی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز، ۲۵ بهمن‌ماه، در دفتر نهاد ریاست جمهوری و با حضور رییس جمهور،‌وزیر ارشاد برگزار شد.


 

 

منبع: