طلایی خواستار شد:
تخصیص ردیف‌بودجه مستقل برای فعالیت‌های قرآنی و مردمی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات تشکل‌های قرآن و عترت خواستار تخصیص ردیف‌بودجه مستقل برای فعالیت‌های قرآنی و مردمی شد و گفت: اگر می‌گویید اتحادیه توانمند نیست، توانمندش کنید. امکانات ندارد، از امکانات برخوردارش کنید. در حرف، تعامل دستگاه‌ها با اتحادیه خوب است، اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌کنیم.
كدخبر: 66011
1399/11/13

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، بخشی از برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شامگاه گذشته، ۱۲ بهمن‌ماه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره این اتحادیه اختصاص داشت. طلایی با اشاره به اینکه از مردادماه، شاهد شکل‌گیری اتحادیه یکپارچه قرآن و عترت کشور با جمعی از زبده‌ترین افراد جامعه قرآنی از استان‌های مختلف بودیم، گفت: فعالیت اتحادیه را روندی رو به جلو ارزیابی می‌کنم، اما به طور طبیعی مشکلات ناشی از گذشته، کماکان، گریبان‌گیر است، اما دوستان باید دست به دست هم دهند تا آثار یکپارچگی را به جامعه نشان دهند.

وی درباره وضعیت نامناسب برخی از مؤسسات در این ایام رکود به دلیل کرونا افزود: از چهار هزار مؤسسه در سطح کشور، ۴۰ درصد آنها به دلیل شرایطی چون کرونا و سایر شرایط کشور، فعالیتشان متوقف شده است، همچنین چیزی بالغ بر هفت هزار خانه قرآن شهری و روستایی، دچار این آسیب‌ها شدند. هنوز این باور در مسئولان کشور ایجاد نشده و به این بلوغ نرسیده‌اند که مردم می‌توانند تحقق‌بخش جامعه‌ای قرآنی باشند و در مشارکت دادن مردم، فعالانه‌تر عمل کنند.

طلایی با ابراز گلایه از اینکه چرا یک مؤسسه‌ قرآنی که کل درآمد سالیانه‌ا‌‌‌ش به دو میلیون تومان نمی‌رسد، باید مبلغی را هزینه تهیه مفاصاحساب مالیاتی کند؟ گفت: در کل کشور، حتی به تعداد ۵۰ مؤسسه و تشکل قرآنی فعال از باب درآمدزایی و فعال اقتصادی نداریم، بنابر این نباید به دلیل چنین مسئله‌ای، صدها مؤسسه قرآنی دیگر، به این امر الزام شوند.

وی با اشاره به بیمه فعالان قرآنی اظهار کرد: در کشور حدود ۵۰ هزار مربی قرآن مشغول هستند، اما تنها حدود هفت هزار نفر بیمه شده‌اند. چه اشکالی دارد اتحادیه قرآنی را به عنوان نماینده چندین هزار تشکل قرآنی به رسمیت بشناسیم تا این اتحادیه خود صندوق بیمه و بازنشستگی جامعه قرآنیان را ایجاد و پشتیبانی کند؟ ۷۰ هزار حافظ قرآن از ۱۰ جزء به بالا داریم که از این تعداد ۲۰ هزار نفر حافظ کل قرآن هستند و ۳۰۰ قاری بین‌المللی داریم. جامعه قرآنی جزو سازمان مردم‌نهاد با گستردگی زیادی در سطح کشور است. شاید این انتظار جامعه قرآنی کشور درست باشد که مجلس شورای اسلامی، که در حال حاضر نزدیک به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ است، به بودجه قرآنی نیز توجه کند و ببیند طی این سال‌ها چه تنزلی کرده است؟ خانواده بزرگ قرآنیان کشور از مجلس انقلابی، درخواست دارد تا ردیف‌بودجه مستقلی برای این بخش مردمی تخصیص و بودجه قرآنی را افزایش دهند.

به گزارش ایکنا، طلایی با اشاره به رکن قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و عضویت خود در این شورا در کشور، ادامه داد: اما در استان‌ها هنوز پیگیر این موضوع هستیم که نماینده ولی‌فقیه و استاندار به حضور اتحادیه قرآنی استان، در شورای فرهنگ عمومی اهمیت دهند. شورای توسعه قرآنی کشور می‌تواند با ابلاغیه‌ای بر به خدمت‌گیری این سرمایه‌ها تأکید کند، به طوری که مدیران‌عامل اتحادیه‌ها جزو شورای فرهنگ عمومی استان‌ها شوند. هنوز نخواستیم وجود تشکیلات مردم‌نهاد گسترده‌ای با عنوان اتحادیه کشوری و استانی را که ظرفیتی به مانند یک وزارتخانه دارد به رسمیت بشناسیم.

وی تأکید کرد: تراز اتحادیه قرآنی کشور و استانی و مؤسسات و خانه‌های قرآن تابع آن، در تراز سازمان دارالقرآن الکریم و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما ردیف‌بودجه آنجا را ببینید و بعد اینجا را ببینید! آیا نیاز هست که اقدام انقلابی و تحول انقلابی انجام شود یا خیر؟ اگر به دنبال مسیر توسعه جامعه قرآنی و حرکت در مسیر جامعه قرآنی هستیم، باید از نگاه کمّی دور شویم و به سمت و سوی فعالیت کیفی برویم که با مردم می‌شود و باید این مجموعه به رسمیت شناخته شود.

طلایی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد با مسئولان رده اول دستگاه‌ها اظهار کرد: آنها در واگذاری کارها و فعالیت‌های قرآنی به اتحادیه و بخش مردمی تأکید داشته‌اند، اما هنوز با گذشت این همه زمان، هنوز در مسیر رفت و آمد هستیم تا تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: اگر می‌گویید اتحادیه توانمند نیست، توانمندش کنید. امکانات ندارد، از امکانات برخوردارش کنید. در حرف، تعامل دستگاه‌ها با اتحادیه خوب است، اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌کنیم.

وی درباره دغدغه‌مندی اعضای هیئت مدیره برای حل مشکلات ادامه داد: آقای انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه، یک دور در شرایط کرونایی، استان به استان جلسه غیر حضوری داشتند و مشکلات آنها را شنیدند و تمام اعضای اتحادیه امروز نگران هستند. از ظرفیت اتحادیه زیر ۱۰ درصد استفاده می‌شود، حال آن که اگر به این ظرفیت اعتماد و حمایت کنند، تضمینش این خواهد بود با یک سوم آنچه که در سیستم دولتی هزینه می‌شود، می‌توانیم از سوی اتحادیه کارها را انجام داد.

طلایی درباره وضعیت اتحادیه‌های گذشته و مراحل انحلال آنها تصریح کرد: همه اتحادیه‌های کشوری گذشته، مراحل انحلال خود را طی می‌کنند و هیئت‌های تسویه آنها مشخص شده و مشغول انجام آن هستند و  امکاناتشان را در اختیار اتحادیه قرار دادند. بودجه شش میلیارد تومانی داشتیم که از آن به میزان دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، به میزان یک میلیون تومان به هر یک از مؤسسات کشور، کمک شد. معاونت قرآن و عترت نیز وامی را تأمین کردند و سازمان دارالقرآن نیز حمایتی را انجام دادند. به فضل الهی اگر بتوانیم در بودجه ۱۴۰۰ ردیف‌بودجه مستقل ایجاد کنیم یا اینکه بتوانیم سهم بخش مردمی قرآن را به هنگام دریافت و برای روی پا ایستادن مؤسسات قرآنی تزریق کنیم، به جاهای خوبی خواهیم رسید.

 
 

یادآور می‌شود، برنامه مصباح کاری از گروه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما روزهای زوج، ساعت ۲۲ به صورت زنده پخش می‌شود اما در ایام سالروز انقلاب شکوهمند اسلامی به میزبانی مسئولان نهادهای مختلف قرآنی، هر شب در همین ساعت راهی آنتن این شبکه می‌شود.

گزارش از سمیرا انصاری

منبع: