چرا نذر نماز نمی‌کنیم / انتقاد از ساخت شهرک‌های بدون مسجد
رئیس ستاد اقامه نماز از نبود توجه به احداث مسجد و حسینیه در شهرک‌های تازه تأسیس انتقاد كرد و گفت: چرا هرگونه امکاناتی در شهرک‌های جدید به جز حسینیه و مكانی برای اقامه نماز جماعت وجود دارد و برای همه چیز به جز نماز نذر می‌كنیم.
كدخبر: 65839
1399/11/08
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، امروز، ۸ بهمن‌ در ششمین اجلاس نماز استان فارس كه به‌ صورت آنلاین سخنرانی می‌كرد، با تأكید بر اینكه مسلمانی و هویت ما مربوط به نماز است، گفت: هویت ما به پیشرفت‌های علمی كه به‌دست می‌آوریم نیست بلكه جایی امتیاز و هویت داریم كه با خدا رابطه داریم.

وی با بیان اینكه پیشرفت‌های مسائل سیاسی، اقتصادی، انتخابات و غیره همگی بعد از ارتباط با خداست، به آیات سوره علق اشاره كرد و گفت: قرآن نمی‌گوید «اقْرَأْ» بلكه می‌گوید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ...؛ بخوان به نام پروردگارت...» و در آیات پایانی این سوره هم، آه سجده‌دار آمده است یعنی خواندن‌ها باید به سجده ختم شوند و اگر می‌خواهیم به خدا نزدیك شویم باید سجده كنیم.

قرائتی تأكید كرد: علوم مختلف باید ما را به خدا نزدیك كند، اما متأسفانه این‌گونه نیست به‌ عنوان مثال احترام گذاشتن دبستانی‌ها به پدر و مادر و معلمشان بیشتر از دوران راهنمایی و دوران راهنمایی هم بیشتر از دبیرستان و به‌ همین ترتیب تا بالاترین درجه یعنی افراد باسوادتر می‌شوند اما مذهبی‌تر نمی‌شود البته ممكن است در این زمینه استثنا هم وجود باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینكه منظور از اقامه نماز، اقامه درست و صحیح نماز است، از اقشار مختلف مردم و مسئولان خواست تا حداقل یك كتاب درباره اسرار نماز مطالعه كنند و سپس ادامه داد: در آیات قرآن كریم دو مرتبه نام ذریه خطاب به ابراهیم پیامبر(ع) آمده است یكی برای حكومت و رهبری بر روی زمین و دیگری برای اقامه نماز كه خداوند می‌فرماید ذریه آن حضرت نماز اقامه كنند و این مسئله نشان می‌دهد وزن اقامه نماز هم وزن رهبری جامعه اسلامی است.

وی با تأكید بر اینكه باید اقامه نماز را علنی كنیم، گفت:‌ امام حسین(ع) در روز عاشورا می‌توانست نمازش در خیمه‌ها بخواند اما آن را علنی كرد و این یك درس بزرگ برای مسلمانان است.

قرائتی بر ضرورت توجه به تربیت نسل‌ها برای اقامه نماز تأكید كرد و گفت: پدران ما اهل نماز بودند و ما را مسلمان تربیت كردند لذا ما هم باید نماز را به فرزندان خود منتقل كنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز از مدیران كل خواست تا به وضعیت اقامه نماز كاركنان خود توجه كرده و حتی به آن نمره دهند و همچنین خودشان در صف اول نماز جماعت قرار گیرند و سپس گفت: نخستین سفارش خداوند به حضرت موسی(ع) اقامه نماز بود و این مسئله در قرآن آمده است و آخرین وصیت پیامبر(ص) هم درباره نماز بود و فرمودند كسی كه نماز را سبك بشمارد، شفاعت من به او نمی‌رسد.

وی از عدم توجه به احداث مسجد و حسینیه در شهرک‌های تازه تأسیس انتقاد كرد و گفت: چرا هرگونه امکاناتی در شهرک‌های جدید به جز حسینیه و مكانی برای اقامه نماز جماعت وجود دارد و برای همه چیز به جز برای نماز نذر می‌كنیم.

قرائتی با تأكید بر اینكه نماز باید از روی علاقه و دلی باشد و این فریضه الهی بار نیست بلكه اهرم است كه بار انسان را بلند می‌كند، گفت: وقتی دستان انسان در دست خداوند باشد، قوی می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینكه نماز سازندگی دارد، گفت: طبق آماری كه از زندان‌ها گرفته‌‌اند مشخص شده است بیش از ۸۵ درصد مجرمانی كه حبس می‌شوند نماز نمی‌خوانند در صورتی كه خداوند در قرآن كریم می‌فرماید «...إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ...؛ ... نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‌دارد...» (آیه ۴۵ سوره عنكبوت) البته برخی‌ها هم هستند ظاهر مذهبی دارند اما اعمالشان مذهبی نیست.

وی اهمیت تربیت نسل جدید را یادآور شد و گفت: باید برای اقامه نماز فرزندان و كودكان خود تشویق قرار دهیم به‌ عنوان مثال در راه بازگشت از نماز جمعه، هدیه‌ای به او بدهیم.

قرائتی با تأكید بر اینكه باید سعی كنیم آنچه در توان داریم برای نماز قرار دهیم، گفت: نماز فقط مربوط به ستاد اقامه نماز و دستگاه‌های اجرایی نیست بلكه مربوط به همه است.

رئیس ستاد اقامه نماز در بخش پایانی سخنان خود گفت:‌ امروز در شهرها گروه‌های تواشیح داریم اما گروه‌های اذان نداریم و به اذان به اندازه تواشیح اهمیت داده نمی‌شود، نمی‌گوییم تواشیح خوب نیست اما باید اهتمام ویژه‌ای به اذان داشته باشیم.

منبع: