وخامت وضعیت آموزشی شیعیان به دلیل سیاست تبعیض آل خلیفه
مرکز حقوق بشر بحرین در گزارشی اعلام کرد: مقامات آل خلیفه سیاست تبعیض را درقبال دانش آموزان و دانشجویان و معلمان و استادان مخالف این رژیم در پیش گرفته است، به همین دلیل نقض حقوق آموزشی شیعیان افزایش یافته است.
كدخبر: 65818
1399/11/08

به گزارش مبشرین به نقل از العهد، مرکز حقوق بشر بحرین در گزارشی به مناسبت روز جهانی آموزش اعلام کرد: منامه از آغاز انقلاب مردمی سال 2011 میلادی در بحرین شاهد نقض گسترده حق آزادی بیان و وخامت بخش آموزش به دلیل سیاست تبعیض علیه دانش آموزان و معلمان مخالف رژیم آل خلیفه است.

 

در این گزارش آمده است: مقامات عربستان صدها معلم و استاد را به زندان انداختند و آنها را ترساندند یا از کار اخراج شان کردند. همچنین صدها دانش آموز و دانشجو را به دلیل زندانی شدن از تحصیل محروم کردند و یا آنها را از موسسه های آموزشی به دلیل مشارکت در تظاهرات های مسالمت آمیز اخراج کردند.

 

براساس گزارش این مرکز، سیاست تبعیض درمورد دیدگاه های سیاسی و وابستگی مذهبی در بخش آموزش افزایش یافته است. این سیاست بخشی از اقدامات رژیم آل خلیفه علیه مخالفانش است. به طوری که کارمندان بحرینی مخالف با سیاست های این رژیم را در بخش آموزش با افراد دیگر جایگزین کردند. به همین دلیل یکهزار و 573 معلم شیعه بحرینی درحال حاضر بیکار هستند.

 

این مرکز اعلام کرد: توزیع بورسیه های تحصیلی براساس وفاداری به رژیم آل خلیفه است نه شایستگی است و برنامه های آموزشی سیاسی شده اند. این مسئله  بیانگر تلاش دولت برای تحریف بخش آموزش و تهدید جامعه و آینده یک نسل است.

 

در این گزارش آمده است: دولت بحرین مصمم است از بخش آموزش به عنوان ابزاری برای جرم انگاری و بی اعتبارکردن مخالفان استفاده کند.

 

این مرکز تاکید کرد: سازمان آموزش بین الملل تصویب مطالب آموزشی مغرضانه که موجب بی اعتبار فعالان حقوق بشری می شود، توسط دولت بحرین را محکوم کرد.

 

این مرکز از مقامات بحرین خواست به توافقنامه ها و قوانین بین المللی مربوط به رفع انواع تبعیض ها در بخش آموزش پایبند باشند و بر حق برابری شهروندی و آزادی بیان و احترام به حقوق بشر تاکید کنند./شبستان

منبع: