مهدی قره‌شیخلو بیان کرد:
جدی گرفتن مسابقات مجازی قرآن در دوران پساکرونا / بازدید میلیونی مسابقات کشوری در فضای مجازی
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه شیوه مجازی مسابقات قرآن در دوران پساکرونا نیز باید جدی گرفته شود، گفت: شیوه مجازی به دلیل وجود محاسن، می‌تواند با روش حضوری ترکیب شود تا شاهد ارتقای کیفی و دیده شدن بیشتر مسابقات باشیم.
كدخبر: 65738
1399/11/05
به گزارش مبشرین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: با وضعیتی که کرونا اوج می‌گرفت و ضوابطی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کرد، امکان برپایی حضوری مسابقات وجود نداشت. شاید اگر بر برگزاری حضوری مسابقات اصرار می‌کردیم در اذهان مردم سؤال ایجاد می‌شد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور افزود: برخی دوستان بر این نظر بودند که اگر مسابقات همچون بسیاری از کشورها یک سال برگزار نشود، هیچ اتفاقاتی نخواهد افتاد؛ در همین راستا با افراد مختلفی مشورت کردیم با وجود اینکه برخی معتقد بودند مسابقات با این شرایط برگزار نشود، اما اکثر اساتید اعتقاد داشتند اگر مسابقات با شرط رعایت اصول فنی برگزار شود و وقفه‌ای در آن ایجاد نشود برای جامعه قرآنی و مردم شیرین‌تر خواهد بود. بر همین اساس بنا بر برگزاری مسابقات گذاشته شد.

قره‌شیخلو تصریح کرد: پس از اینکه مسابقات کشوری را به عنوان مقدمه مسابقات بین‌المللی اجرا کردیم و تجربه موفقی هم بود عزم ما برای برگزاری مسابقات بین‌المللی جزم‌تر از همیشه شد. بنابر این با استفاده از آن تجربه به این نتیجه رسیدیم که مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات بین‌المللی اضافه شود تا تعداد شرکت‌کنندگان مورد پالایش بیشتری قرار گیرد و صرفاً فینال مسابقات را، به صورت پخش تلویزیونی داشته باشیم. شاید اگر تجربه بیشتری داشتیم مسابقات کشوری را هم به این شکل برگزار می‌کردیم و دیگر شاهد اعتراضات برخی شرکت‌کنندگان به نداشتن فینال نبودیم.



رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد سال آینده هم مسابقات به این شیوه برگزار شود حتماً مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات سراسری اضافه می‌شود، اظهار کرد: مشکلی که در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن داشتیم این بود که با تراکم متسابقان مواجه بودیم. در آن مسابقات نزدیک به ۲۲۰ شرکت‌کننده حضور داشت و یک هفته آنتن زنده شبکه قرآن و رادیو قرآن در اختیار مسابقات قرار گرفت و فرصت هیچ کار فوق‌‌برنامه‌ای وجود نداشت. اما در مسابقات بین‌المللی با تعداد کمتری شرکت‌کننده در مرحله نهایی و پخش تلویزیونی مواجه هستیم، چرا که در این مرحله ۴۰ تا ۵۰ شرکت‌کننده در فینال حضور دارند. وقتی تعداد شرکت‌کننده کم باشد، دست ما برای ایجاد جذابیت‌بخشی بیشتر، باز خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری اعتقاد دارند مسابقات مجازی صرفاً جَو مسابقاتی را نگه می‌دارد و نمی‌توان دستاورد دیگری برای آن قائل بود، گفت: اصلی‌ترین هدف ما از برگزاری مسابقات ایجاد فضای قرآنی در کشور است که این باعث می‌شود ارتباط مردم با قرآن برقرار و در ادامه مستحکم‌تر شود. با این بهانه، مردم را در ایامی از سال به قرآن‌ گره‌ می‌زنیم. اگر‌ در هر مناسبتی بتوانیم یک برنامه ملی را تدارک ببینیم تا ارتباط مردم را با قرآن برقرار کند، می‌توانیم شرایط انس با قرآن را بهبود ببخشیم. هدف دیگر این است تا نخبه‌های قرآنی را شناسایی و مورد تقدیر قرار دهیم و زحمات اساتیدی که در طول سال کار آموزش را پیش می‌برند نیز دیده شود.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه نشان دادن ظرفیت‌های قرآنی کشور در عرصه بین‌المللی از جمله اهداف مسابقات است، بیان کرد: وقتی نماینده ایران در بین همه شرکت‌کنندگان عرب‌زبان رتبه اول را کسب می‌کند به نوعی نشان دادن ظرفیت قرآنی کشور است. پس ما مسابقات را صرفاً برای اینکه رقابتی برگزار کرده باشیم، انجام نمی‌دهیم، بلکه اهداف متعددی برای آن تعریف کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که برگزاری مسابقات به شیوه مجازی چگونه این اهدافی که برشمرده شد، پوشش می‌دهد؟ گفت: وقتی مسابقات را حضوری برگزار می‌کردیم، نهایتاً دو یا سه هزار نفر را جذب سالن مسابقات می‌کردیم، اما در شیوه مجازی و در مسابقات کشوری فقط ۲۰۰ هزار نفر از بینندگان پاسخ سؤال پیامکی مسابقات را ارسال کرده بودند. یعنی این تعداد مسابقات را رصد کرده‌اند بر روی سؤال فکر کرده‌اند، زمان اختصاص داده‌اند و پاسخ را ارسال کرده‌اند. مطمئناً جمعیتی که مسابقات را دنبال کرده بسیار بیشتر بوده که ۲۰۰ هزار نفر از آنها ترغیب به پاسخ سؤال پیامکی شده است. بنابر این جذب بیشتر مردم که از اهداف مسابقات است از طریق شیوه مجازی تحقق‌ یافته و این شیوه جذابیت بیشتری برای مردم داشته است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این که مسابقات کشوری حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید در فضای مجازی داشته است، افزود: این نشان می‌دهد اگر از ظرفیت رسانه خوب استفاده کنیم، می‌توانیم شاهد جذب بیشتر مردم به مسابقات باشیم و این اتفاق در مسابقات کشوری رخ داد. بر همین اساس در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی هم این کار را خواهیم کرد و با استفاده از تجربه مسابقات کشوری نفوذ بیشتری در خانواده‌ها خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که نگاه سازمان اوقاف به مسابقات مجازی قرآن صرفا یک شیوه موقتی است یا برنامه‌هایی برای دائمی شدن مد نظر است، گفت: قطعاً در دوران بعد از کرونا هم باید از این ظرفیت استفاده شود. من نمی‌گویم مسابقات بعد از کرونا کاملاً غیرحضوری برگزار شود، اما می‌توان به یک روش ترکیبی از حضوری و غیر حضوری برسیم؛ به این معنی که یک سری از مراحل را غیر حضوری برگزار کنیم تا هم هزینه‌ها کم شود و برترین‌ها به مرحله فینال و پخش تلویزیونی راه پیدا کنند. مطمئنا برخی از شرکت‌کنندگانی که از سطح بالایی برخوردار نیستند، می‌توانند با استفاده از روش غیر حضوری پالایش شوند و افراد با کیفیت‌تر به مرحله نهایی برسند.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه در مسابقات هیچگاه اصراری بر کمیت نداشته‌ام، اظهار کرد: وقتی می‌توانیم نماینده بیست کشور با تلاوت خوب و جذاب داشته باشیم و مردم نیز لذت ببرند، چرا باید ۸۰‌ کشور حضور داشته باشند که کیفیت تلاوت آنها متناسب مسابقات بین‌‌المللی نباشد. اهداف تبلیغی را می‌توانیم از طرق دیگر تأمین کنیم. وقتی نام مسابقات قرائت و حفظ قرآن به میان می‌آید مردم انتظار تلاوت‌های سطح بالایی را دارند، لذا باید به این موارد وقت داشته باشیم.‌ علاوه بر همه این موارد بحث هزینه‌ها نیز اگر مورد مدیریت قرار نگیرد در آینده مشکل ساز خواهد بود و ممکن است، اصل مسابقه زیر سؤال برود، بنابر این به اعتقاد من بعد از دوران کرونا هم باید از این ابزارها استفاده کنیم.

قره‌شیخلو در پایان در پاسخ به این سؤال که به دنبال مصوبه‌ای برای برگزاری مسابقات مجازی قرآن خواهید بود یا خیر، گفت: بعید می‌دانم کسی مخالف برگزاری مسابقات به شکل مجازی باشد در جلساتی که تا کنون با دوستان داشته‌ام، برخی این تذکر را می‌دهند که مسابقات مجازی به جای حضوری رایج نشود. نظر ریاست محترم سازمان نیز بر این است که همه جوانب مورد نظر قرار بگیرد. اگر لازم باشد کارشناسی و مذاکره بیشتری صورت بگیرد حتما این کار را انجام خواهیم داد.

منبع: