دمیدن روح فاطمی به بوشهر با هنرمندی جوانان/ مادر که نباشد+عکس
با این‌ که فاطمیه امسال تحت تاثیر بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای دارد، اما جوانان هنرمند بوشهری با هنر خود روح فاطمیه را به شهر آوردند.
كدخبر: 64563
1399/10/29

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، حسن احمدی: کافیست شما به عنوان یک شهروند بوشهری در سطح شهر تردد کنید و اندکی به اطراف با سلیقه خود نگاهی بندازید. آیا از این همه آشفتگی شهر پریشان نمی شوید؟ بیلبوردهای تبلیغاتی برای شما جذابیت بصری دارند؟

بیلبوردها و یا دیواره‌نگارها گرفتار روزمرگی‌اند، همه این تصاویر می‌خواهند ما را قانع کنند که نیاز شما در خریدن است. انگار نه انگار که ما قرار است در این شهر زندگی کنیم، نه طعمه کالاهای تجاری باشیم. البته نمی‌توان مطلقا به آن ایراد گرفت اما آموزش، فرهنگ و هنر جای خود را به پیام‌های معمولی و بازاری داده‌اند.

شهر و فضای شهر با فرهنگ مردم همقدم نیست و گاها از مناسبت ها و رسوماتی که مردم با آن بزرگ شده‌اند و زندگی کرده‌اند و از آن هویت می‌گیرند عقب افتاده و یا حرفی برای گفتن ندارند. شهرداری عموما برای درآمد زایی نیاز دارد که محیط شهری را به کانون ها تبلیغاتی عاریه دهد و انگار همه به این فضای بی‌هویتی عادت کرده‌ایم.

دیوارنگاره ای که رنگ مادر گرفت

اما این روزها و در ایام فاطمیه دیوارنگاره‌ای توسط سازمان فرهنگی شهرداری در یکی از تقاطع شلوغ شهر نصب شده که متفاوت از سایر فضاسازی شهری است. کاری به سبک میدان ولیعصر تهران که دارای پیام خاصی است.

بدون تردید دیوارنگاره میدان ولیعصر‌(عج) معروفترین عرصه هنرنمایی جوانان هنرمند نسل چندم انقلاب ‌اسلامی ‌است که در آن هنر اسلامی و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی در کادری زیبا و سرشار از خلاقیت به نمایش در می‌آید.

حرکت خودجوشی که جای آن در شهرهای دیگر ایران احساس می‌شود و می‌تواند عرصه بروز استعداد جوانان دیگر نقاط ایران باشد. حال در حرکتی تحسین برانگیز، در بوشهر شاهد آن هستیم که به جوانان هنرمند بها داده شده است. این تصویر توسط آرش خوش‌نیت بصورت  نقاشی دیجیتال طراحی شده‌ است و «مادر که نباشد...» نام دارد.

ایده "مادر که نباشد..." از کجا آمد؟

صفایی مدیر هنری این پروژه اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن ایام فاطمیه و سوگواری حضرت زهرا(س)، همزمانی همه گیری ویروس کرونا با این ایام و نیز حساس شدن عامه مردم نسبت به برخی مفاهیم و جایگاه‌ها از قبیل، مادر خانواده و نقش ایشان در خانه و خانواده، تصمیم بر آن شد تا بر خلاف روندهای مرسوم انتقال مفاهیم در ایام فاطمیه، از طرحی نو برای رساندن پیام هایی مشخص به مخاطب، استفاده شود. این طرح ترکیبی از ترکیب سه پیام است. نکته مهم این است که برخی از این پیام‌ها، در بطن کار مستتر هستند و بنا به اقتضاء زمانی و مسائلی که عامه مردم با آن درگیر هستند، در ناخودآگاه ذهن مخاطب القاء می‌شوند.

صفایی بیان داشت: استفاده از فضای احساسی ایام فاطمیه، به مثابه یکی از اساسی‌ترین ایام عزاداری ما شیعیان ، تاکید بر جایگاه مادری و همسری در خانواده و اثری که فقدان این جایگاه بر خانواده می گذارد و مراعات آمد و شد های خانوادگی در ایام کرونا که می‌تواند به فقدان عزیزترین افراد خانواده منجر شود سه پیامی است که سعی شده در طراحی این پوستر در نظر گرفته شود.

منبع: