معاون وزیر فرهنگ خبر داد:
معرفی سالانه ۱۰ روستای قرآنی
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از معرفی ۱۰ روستای قرآنی در هر سال خبر داد تا اعتماد عمومی و هویت ملی و دینی بیش از پیش تقویت شود.
كدخبر: 64413
1399/10/24

به گزارش  مبشرین به نقل از ایرنا، عبدالهادی فقهی‌زاده با اعلام این خبر، گفت: بیش از ۳۵ هزار روستا با قابلیت های فراوان در کشور وجود دارد و ما درنظر گرفتیم هر سال ۱۰ روستای برتر قرآنی را بر اساس شاخصه های تعریف شده شناسایی و معرفی کنیم.

وی افزود: باور ما این است که عنوان روستای قرآنی یک عنوان پربرکتی خواهد بود که در سال های بعد بر این روستاها خواهد ماند و اندک اندک به پایگاه های جدی تری برای ترویج گفتمان قرآنی و ساماندهی فعالیت های پراکنده قرآنی تبدیل خواهد شد.

فقهی زاده ادامه داد: این طرح از جهات گوناگون اهمیت دارد. یعنی غیر از جنبه های تقویت و توسعه فعالیت ها و گفتمان قرآنی، معتقدیم طرح روستای قرآنی به تقویت اعتماد عمومی و هویت ملی و دینی منجر خواهد شد. البته میزان این تقویت و اعتماد عمومی به کم و کیف کاری بستگی دارد که از سوی شورای سیاستگذاری صورت خواهد گرفت.

توسعه گفتمان قرآنی در روستاها

این استاد دانشگاه اضافه کرد: طرح معرفی و انتخاب روستاهای قرآنی جمهوری اسلامی ایران از مدتی قبل در دستور کار معاونت قرار گرفت. در واقع پیدایش این ایده و تقویت آن پس از سفر بنده به بعضی از روستاها بود که ظرفیت بسیار بالایی را در زمینه گفتمان سازی و ترویج فعالیت های قرآنی داشتند و ما از جهات مختلف دیدیم که این کار می تواند به توسعه گفتمان قرآنی در روستاها در سطح کلان بیانجامد.

وی افزود: چند روستای قرآنی مانند روستای چارک در استان بوشهر یا محمد آباد در شهرستان اصطهبان استان فارس به صورت پراکنده و غیر رسمی وجود دارد ولی ما با کمک دهیاری ها و فرمانداری هایی که این روستاها وابسته به آن هستند، تلاش می کنیم تا فرایند کارهایی که در این قالب امکان تعریف و توسعه و تقویت دارد، انجام شود.  

فقهی زاده اضافه کرد: بر این اساس برخی دیگر از روستاها رسمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و فعالیت ها تعریف شده تر و منسجم تر دنبال خواهد شد و کار برای سهیم شدن و نظم بخشیدن به این فعالیت مهم است و لذا ما از کارهای صرفا شکلی پرهیز خواهیم کرد و توجه داریم که بر محتوا بیافزاییم.

وی افزود: این طرح با مشاوره برخی از مسئولان مرتبط با روستاها و برخی افراد با تجربه در زمینه حوزه فرهنگ در شهر و روستا تهیه شده و حمایت های مالی نیز دیده شده است. البته این حمایت های مالی به اندازه ای نیست که همه فعالیت ها را دربرگیرد و جلب مشارکت و حمایت های مردمی باید از طریق شهر و روستا صورت گیرد.

معاون وزیر فرهنگ ادامه داد: ما در قالب ارگان رسمی دولت که وظیفه سامان بخشی بعضی از فعالیت ها در سطوح گوناگون را داریم، از این طرح حمایت خواهیم کرد ولی این حمایت همه هزینه ها را تامین نخواهد کرد. البته ظرفیت ملی و کار مردمی در ایران بسیار بالاست. اگر این فعالیت ها به خوبی تعریف شود و مدیریت صورت گیرد، شاهد مشارکت خوب مردم در این طرح خواهیم بود.

دومین نشست سیاست گذاری طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی، صبح امروز با حضور حجت الاسلام الهی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الله غلامعلی، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سعید سعادتی، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم  و مرتضی خدمتکار مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این طرح دو هدف مهم را دنبال می کند، یکی انتخاب و معرفی روستاهای قرآنی ایران با هدف جریان‌سازی فرهنگ قرآنی و الگوسازی و دیگری ایجاد شبکه روستاهای قرآنی ایران با هدف ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور.

براین اساس، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، فراخوان انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام خواهد شد و روستاییان و عشایر واجد شرایط از سراسر کشور با همکاری سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور، می توانند از طریق سامانه ای که به زودی اعلام خواد شد، در این طرح ملی ثبت نام کنند.

ضرورت ورود آموزه های نهج البلاغه به سبک زندگی

فقهی زاده درباره طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه گفت: چند ماه پیش طی تفاهم نامه ای که میان معاونت قرآن و عترت و استانداری اصفهان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله عباسلعی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در سطح ملی اعلام رسمی شد تا فعالیت های پایتخت نهج البلاغه به صورت رسمی کار خود را در کاشان آغاز کند.

وی افزود: یکی از کارهایی که در زمره اقدامات مربوط به ساماندهی و هدایت و راهبری فعالیت های پایتخت نهج البلاغه است، شورای سیاستگزاری است که چندین جلسه در این زمینه برگزار شده و جلسه امروز برای نهایی سازی اقدامات کلان اجرایی و فعالیت های گوناگون در حوزه فرهنگ نهج البلاغه و امیرمومنان (ع) است که تا پایان سال ۱۴۰۰ مبنای کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر فرهنگ تاکید کرد: با راهبری نمایندگان ولی فقیه در اصفهان و کاشان و با اهتمام عباس رضایی استاندار اصفهان این امور در حال پیگیری است و تاکید ما بر آن است که پایتخت نهج البلاغه ایران فعالیت هایی را در سطح ملی برای ترویج گفتمان علوی سامان می دهد. البته بخشی از کارها در سطح استانی و شهرستانی برگزار می شود ولی هدف گذاری ما ساماندهی اقدامات جدی در حوزه سرزمینی ایران است.

وی افزود: ورود آموزه های نهج البلاغه به عنوان یکی از اساسی ترین آثار دینی در مکتب اهل بیت(ع)  به عرصه عمل و نگرش و به ویژه سبک زندگی است.

به گفته فقهی زاده یکی از مهمترین دغدغه ها و دلبستگی های مردم، فرهنگ علوی است که کاملا متصل به فرهنگ نبوی است و در آن از تفرقه و فرقه نگری به شدت پرهیز خواهیم کرد. چون نهج البلاغه را یک اثر مهم دینی می دانیم که در بستر تاریخ توجه بسیاری از دانشمندان فریقین از مذاهب گوناگون به آن معطوف بوده و آثار درخشانی را در دوران متقدم و متاخر رقم زده است.

وی افزود: البته ما هرگز این اقدام را متعلق به یک مذهب از مذاهب پنج گانه نمی دانیم اگرچه ما در مکتب امامیه و اهل بیت مفتخر هستیم که بیش از برخی پیروان سایر مذاهب اسلامی به مکتب علی(ع) دلبستگی داریم و به این کتاب بسیار گرانقدر دلبستگی داریم.

به گزارش ایرنا، مرداد ماه امسال فقهی زاده از معرفی شهر کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه ایران خبر داد و گفت: امیدواریم با معرفی کاشان به عنوان نخستین پایتخت نهج البلاغه ایران، تحولات مثبت و فعالیت های مهمی درحوزه فرهنگ دینی آغاز شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کاشان برخوردار از سابقه علمی و فرهنگی بسیار مهم و چشمگیر است؛ به گونه ای که قطب‌الدین راوندی نخستین شارح جامعه نهج البلاغه در جهان اسلام از این شهر بوده است و از طرف دیگر کاشان یکی از مهمترین و اثرگذارترین موسسات فرهنگی قرآن و عترت در حوزه نهج البلاغه است که یکی از آنها موسسه امیرالمومنین (ع) است و سالانه تعداد قابل توجهی از حافظان نهج البلاغه در این موسسات تربیت می شوند.

فقهی‌زاده ۱۶ مرداد سال گذشته در کاشان گفته بود پیشنهاد شده کاشان با توجه به ظرفیت‌هایش به عنوان پایتخت نهج البلاغه در کشور نامگذاری شود تا در عمل قطب فعالیت‌های علمی و تخصصی با محور نهج‌البلاغه قرار گیرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرای این طرح از سال ۹۹ با همکاری استانداری اصفهان و فرمانداری ویژه کاشان افزود: چنان‌ که پیش‌تر این خطه شهر گل و گلاب شناخته شده، تلاش داریم در کنار این ظرفیت به نجوای نهج‌البلاغه هم مزین شود.

بیش از ۲۰ مدرسه قرآنی با برگزاری جلسه‌های تفسیر و تلاوت کلام الله مجید در کنار ۱۴ حوزه فعال با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه برادر و هزار و ۵۰۰ طلبه خواهر در منطقه کاشان فعال است.

 

منبع: