روایت یک انگشتر
شهید سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی بود و نماد جبهه مقاومت شناخته می شود. در پس سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با تروریست ها و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام حاج قاسم به این مقام والا رسید.
كدخبر: 64359
1399/10/23

به گزارش مبشرین، سردار همه عمر خود را در جهاد در راه خدا سپری کرد و یک چهره شناخته شده در سطح کشورهای اسلامی بود. گرچه که فقدان او تلخ و جبران‌ناپذیر است، ولی جوانانی هستند که ادامه‌دهنده راه ایشان خواهند بود.

در کنار میراث معنوی حاج قاسم، پس از او چیزهایی به یادگار ماند که از دیدگاه نمادین قابل اعتنا هستند.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگویی با «مهران عمرانی»، فعال رسانه و مستندساز داستان یکی از این یادگاری‌ها را روایت می‌کند. او به ایسنا می‌گوید: «ما به دنبال یک نماد از حاج قاسم بودیم، چیزی که در عین شناخته شده بودن، یادآور خاطره شهید نیز باشد. شاید یک انگشتر به خودی خود ارزش بالایی نداشته باشد اما این صاحب انگشتر است که به آن ارج و قرب می‌دهد.»

«مهران عمرانی» ادامه می‌دهد: «وقتی مردم انگشتر را می دیدند تنها در مورد زیبایی ظاهری انگشتر صحبت می‌شد، اما زمانی که می فهمیدند این انگشتر متعلق به حاج قاسم بوده حال عجیبی پیدا می کردند. آن موقع بود که انگشتر برایشان خاص و قابل احترام می‌شد.»

این فعال رسانه و فضای مجازی معتقد است اینقدر شخصیت حاج قاسم بزرگ است که با یک گزارش و یا یک مستند نمی‌توان به تمام ابعاد شخصیتی ایشان پی برد. سردار چه از نظر سیاسی و چه فرهنگی و یا اعتقادی و اجتماعی، از شخصیت های تراز اول کشور بودند و اینکه مردم بخواهند شخصیت حاج قاسم را بشناسند به نظر من سال‌های سال زمان می‌برد.»

وی افزود: «ناگفته‌ها از حاج قاسم زیاد است که باید گفته شود، در یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب شهید سلیمانی نزدیک به دوهزار اثر برای یک یادواره ملی ارسال شد، که این چیز کمی نیست و من به شما قول می‌دهم که سال‌های آینده این آثار بیشتر از این خواهند بود و مردم بیشتر با شخصیت حاج قاسم آشنا خواهند شد.»

عمرانی درباره یکی دیگر از ابعاد شخصیتی حاج قاسم می‌گوید: «خیلی از ابعاد شخصیتی عجیب حاج قاسم را ما تازه داریم می بینیم و دوستانش روایت می کنند که چه اتفاقاتی برای ایشان افتاده، نظیر نامه ای که ایشان چند روز قبل از شهادت برای دخترشان نوشته بودند که چگونه به شهادت می رسند که در محضر رهبر انقلاب آن نامه خوانده شد.»

این خبرنگار جوان اظهار کرد: «یادگاری‌های حاج قاسم خیلی با ارزش و قابل احترام هستند، اما تفاوتی که این انگشتر با دیگر انگشترهای شهید دارد این است که حاج قاسم خیلی انگشتر دوست بودند، مثل انگشتری که رهبر انقلاب به سید حسن نصرالله می دهند. حاج قاسم خیلی دوست داشتند که از رهبری انگشتر هدیه بگیرند و ایشان سال‌ها منتظر می مانند تا رهبری انگشتری که مد نظرشان بوده به حاج قاسم اهداء می‌کنند.»

وی ادامه داد: «در تصاویر مختلف از حاج قاسم می بینیم ایشان از انگشترهای مختلفی استفاده می کنند، اما ارادت ایشان نسبت به این انگشتر خاص بوده است.»

مهران عمرانی می‌گوید: «در موضوع اینکه نماد حاج قاسم چیست و با توجه به اینکه فقط ما یک دست از ایشان در تصاویر رسانه ها پس از شهادت ایشان دیدیم و آن انگشتری بود که رهبری به ایشان هدیه داده بودند در دست حاج قاسم برق می زد، دیگر برای مردم این قضیه جا افتاده بود که یک انگشتر می‌تواند نماد ایشان باشد.»

این مستندساز می‌گوید: «در مورد شخصیت حاج قاسم گزارش های زیادی نوشته شده که یکی از این گزارش‌ها در مورد قیاس ایشان با بزرگان کشورهای مختلف است و یک گزارشی هم داشتیم در مورد نگاه ایشان نسبت به مسئله حجاب و خانواده و همچنین نگاه ایشان نسبت به جوانان. ما خیلی دوست داریم مستند یا فیلمی در مورد ایشان بسازیم که در حال حاضر آقای حاتمی کیا در حال ساختن یک کار با محور سردار هستند. به نظر من همین فیلم ها می تواند مردم را با شخصیت حاج قاسم آشنا کند. ما هم یکی از نمادهای حاج قاسم را به عنوان سوژه اتخاب کردیم و به مرحله اجرا در آوردیم.»

وی در مورد خوابی که در مورد انگشتر حاج قاسم دیده بود می‌گوید: «من مرداد ماه خواب دیدم که حاج قاسم انگشتری را به من هدیه دادند و بعد از این خواب بود که به من اعلام شد برای شخصیت حاج قاسم کاری را آماده کنم و برای جشنواره بفرستم. در حقیقت این خواب جرقه ای بود که من در مورد انگشتری که در خوابم ایشان به من هدیه دادند کاری تهیه کنم.»

این خبرنگار ادامه داد: «برادرم به من گفت چون خواب انگشتر حاج قاسم را دیدی شاید این یک نشانه و یک سوژه است و پیگیری های من برای دریافت انگشتر حاج قاسم یک ماه و نیم زمان برد.»

عمرانی عنوان کرد: «یکی از همرزمان حاج قاسم، شهید حاج شعبان نصیری بود که در سال ۱۳۹۶ به شهادت رسیدند، بعد از شهادت ایشان، حاج قاسم به دیدار خانواده ایشان می‌روند، فرزند شهید نصیری از ایشان تقاضای انگشتر حاج قاسم را می‌کنند و ایشان لطف کرده و انگشتر را به ایشان اهدا می دهند و آن انگشتر نزد فرزند شهید نصیری می‌ماند و ما با پیگیری هایی که انجام دادیم توانستیم آن انگشتر را از فرزند شهید نصیری بگیریم و بعد از این بود که ایده‌ی این مستند رنگ واقعیت به خود گرفت و توانستیم مستند انگشتر حاج قاسم را تهیه کنیم.و»

وی در پایان ضمن تشکر از مسئولانی که فضای کار و تولید رسانه ای را برای جوانان فراهم کرده اند گفت: «ان‌شالله در سال‌های بعد بتوان کارهای بهتر و پربارتری درباره زندگی شهید سلیمانی تهیه کرد.»

گفت‌وگو از: «سحر محبی»، خبرنگار ایسنا بوشهر

منبع: