نماینده سازمان دارالقرآن در شورای سیاست گذاری طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران:
ثبت هفت هزار خانه قرآنی در روستاها
حجت الاسلام الهی از ثبت ۷۰۰۰ خانه قرآنی در روستاها خبر داد و گفت: این خانه های قرآنی بسیار بهتر و قوی تر از موسسات قرآنی عمل می کنند.
كدخبر: 64352
1399/10/23

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، حجت الاسلام «محمد الهی» امروز سه شنبه 23 دی ماه در دومین جلسه شورای سیاست گذاری طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران گفت: حدود هفت هزار خانه قرآنی در روستاها ثبت شده است که بسیار بهتر و قوی تر از موسسات قرآنی عمل می کنند. مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که در این طرح  شاخص ها بسیار کلی گویی و مبهم هستند و هیچ تناسبی با ساختار روستاها ندارند.

 

این نماینده سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه این طرح باید برای روستاها بومی دیده شود، تصریح کرد: ما باید شاخص های بومی روستایی را احصا کنیم، چون بنا داریم این روستاها را به عنوان الگو معرفی کنیم. اگر زمانی از ما پرسیدند بر چه مبنایی این روستاها را انتخاب کردید، حداقل قابل دفاع باشند.

 

وی با بیان اینکه ما در روستاها دو رکن داریم، خاطرنشان کرد: یک رکن جلسه خانگی قرآن کریم هستند که در جاهای متمرکزی شکل گرفته اند که بسیار هم فعال می باشند؛ بنابراین جلسات قرآنی باید با کیفیت برگزار شوند، چون این جلسات سالهاست تشکیل شده اند ولی گاها انحرافاتی هم داشته اند و خروجی این جلسات خانگی باید در روستاها مشخص باشد لذا نیاز است که یک مطالعه مجددی بر روی شاخصه های بومی صورت بگیرد.

 

حجت الاسلام الهی اظهار کرد: اگر زمانی از ما پرسیدند هدف از اینکه می خواهید روستاهای قرآنی ایران را شناسایی کنید چیست؟ بگوییم که هدف ما توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در روستاها است،بنابراین اگر خیلی کلی گویی کنیم در نهایت این اقدامات فقط منجر به ارایه گزارش ها می شود که آن هم ارزش چندانی ندارد.

 

این نماینده سازمان دارالقرآن با بیان اینکه اگر شاخصه ها، شاخصه های درستی نباشند ما از مسیر اقدامات خود منحرف می شویم، افزود: لذا وقتی روستاها قرآنی شدند آن وقت می توانیم ادعا کنیم با این کارگروه هایی که تشکیل دادیم، مثلا فضای قرآنی ما از 10 درصد به 50 درصد افزایش یافته است. همچنین لازم است که از نظرات بعضی جلسات خانگی قرآنی نیز استفاده کنیم و از آنها بخواهیم که شاخص هایی را به ما ارایه دهند.

 

حجت الاسلام الهی اظهار کرد: مسئله دوم دستگاه های دخیل هستند. همه دستگاه ها مدعی هستند که در روستاها کار می کنند؛ بنابراین باید یک ارزیابی از فعالیت ها و اقداماتی که در روستاها انجام می شود، صورت بگیرد؛ به عنوان مثال پایگاه های بسیج مدعی هستند که پایگاه دارند،بنابراین باید بررسی ای صورت بگیرد که ببینیم چه اقداماتی در حوزه فعالیت های قرآنی انجام داده اند و چقدر است.

 

وی افزود: ما به جای اینکه بودجه ها را در جاهای دیگری که اصلا هیچ خروجی ای ندارند، هزینه کنیم بهتر است در حوزه قرآن هزینه کنیم، چون با افزایش فعالیت های قرآنی در جامعه آسیب های اجتماعی هم کاهش می یابد.

 

این نماینده سازمان دارالقرآن اظهار کرد: همچنین باید در ترکیب استانی و حتی ملی هم مجموعه های مختلفی دیده شود تا در انتخاب استانی همفکری های لازم صورت بگیرد تا حق افرادی را هم که در روستاها فعال هستند،ضایع نشود.

 

منبع: