معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور:
لزوم توجه به ظرفیت قرآنی جامعه عشایری در کنار جامعه روستایی
غلامعلی گفت: برای انتخاب روستا‌های برتر قرآنی از میان ۱۰ روستای انتخاب شده به صورت سالانه باید تلاش کنیم در کنار جامعه روستایی به جامعه عشایری هم توجه شود و لازم است به ظرفیت عظیم فرهنگی و اجتماعی‌ای این قشر از جامعه هم در بُعد قرآنی توجه کنیم.
كدخبر: 64351
1399/10/23

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، «حجت الله غلامعلی»، امروز سه شنبه 23 دی در دومین جلسه شورای سیاست گذاری طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران گفت: زمانی فعالیت های خوبی برای دریافت یک نشان در طول سال صورت گیرد ولی آن طرح ابتر می ماند. لذا برای انتخاب روستا‌های برتر قرآنی از میان ۱۰ روستای انتخاب شده به صورت سالانه باید تلاش کنیم در کنار جامعه روستایی به جامعه عشایری هم توجه شود و خالی از لطف نیست که به ظرفیت عظیم فرهنگی و اجتماعی‌ای این قشر از جامعه هم در بُعد قرآنی توجه شود؛ لذا عشایر را هم می‌توان در این ساختار دید و طرح را با عنوان روستا‌ها و عشایر قرآنی مطرح کرد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه برای انتخاب روستای قرآنی ضرورت ندارد تا شاخصی چون تعداد شهدای آن روستا را ملاک قرار دهیم،افزود: چون ممکن است یک روستا شهید کم داشته باشد، اما فعالیت قرآنی گسترده‌ای داشته باشد. بر همین اساس نیاز است که به شکل دیگر به این قضیه نگاه کرد. به عنوان مثال می‌توان میزان فعالیت‌های قرآنی روستا را شاخص قرار داد.

 

وی تصریح کرد: شاید در اجرای طرح انتخاب روستایی، جامعه به عشایری برتر در سال اول دست نیابیم ولی برای سال های آینده تاثیرگذار است. ما سازمان امور عشایری مستقل داریم که آنها جمعیت ثابت ندارند. اگر از سازمان عشایر دعوت به عمل بیاید آنها هم می توانند در این زمینه کمک خوبی در اجرای این طرح کنند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه تصریح کرد: ما حدود 500 روستا داریم که می توان آنهابه عنوان مرکز ارتباط در جامعه قرآنی تعریف کرد،ولی اینکه بعد بیاییم ببینیم چند تا شهید دارد، این درست نیست و باید ادبیات دیگری انتخاب کنیم.

 

غلامعلی افزود: شاید گفته شود جلسه تفسیر و پژوهش یک محیط سنگینی است ولی باید شاخص ها را عمومی تعریف کنیم که قابل دسترسی برای همگان باشد و همچنین شاخصی باشد که قابل تغییر و ارتقا باشند؛ بنابراین توسعه این موسسات قرآنی در روستاها بسیار مطلوب است.

منبع: