رشد روزافزون مذهب تشیع در روسیه
سردبیرمجله جهان اسلام در گفتگو با روسیاالیوم تاکید کرد: مذهب تشیع در جامعه روسیه به تدریج درحال نهادینه شدن است و تعداد شیعیان در این کشور درحال افزایش است.
كدخبر: 64343
1399/10/23

به گزارش  مبشرین، پایگاه خبری روسیا الیوم به نقل از «رئیس سلیمانوف» سردبیر مجله جهان اسلام و کارشناس موسسه استراتژی ملی نوشت: مذهب تشیع در روسیه به تدریج در دوره پس از اتحاد جماهیر شوروی و در طول بیش از سه دهه رشد کرد. تعداد شیعیان در این کشور درحال افزایش است.

 

سلیمانوف گفت: مذهب تشیع در جامعه روسیه به تدریج درحال نهادینه شدن است و زیرساخت های مذهبی آن به شکل مساجد، نمازخانه ها و روزنامه ها و نشریه ها ظاهر شده است.

 

سردبیر مجله جهان اسلام درباره تعداد شیعیان در روسیه، گفت: طبق برآوردها، تعداد شیعیان بیش از سه درصد از کل مسلمانان روسیه را تشکیل می دهد. اقلیت شیعه را به طور کلی آذربایجانی ها تشکیل می دهند. آنها شیعه امامیه یا دوازده امامی هستند. در بین تاجیک های گورونو – بدخشان نیز شیعیان دیده می شوند.

 

سلیمانوف گفت: برخی درگیری ها و سوء تفاهم ها بین شیعیان و اهل تسنن در روسیه وجود دارد، اما شیعیان تجربه بسیاری در برخوردهای عقیدتی و ایدئولوژیکی به ویژه با وهابی ها دارند. باتوجه به اینکه مشکل گسترش وهابیت در روسیه همچنان ادامه دارد، تجربه شیعیان در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی افزود: جالب است که شیعیان روسیه می توانند بدون یک نهاد سنتی در کشور ما مانند «اداره های معنوی مسلمانان» سازماندهی شوند. این درحالی است که بیشتر مسلمانان سنی از اداره های معنوی مسلمانان انتقاد دارند. شیعیان در روسیه موفق شدند که زندگی مذهبی خود را برپا کنند و سیستم مدیریتی خود را داخل سازمان های دینی ایجاد کنند./شبستان

منبع: