لزوم هوشیاری مذاهب اسلامی در برابر فتنه‌افکنی جریان شیعه انگلیسی
عالم شیعی لبنانی با اشاره به فیلم جنجالی «بانوی بهشت» بر هوشیاری علما و دلسوزان شیعه و سنی برای جلوگیری از بروز اختلاف بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت جریان‌های افراطی و فتنه‌انگیز انگلیسی تأکید کرد.
كدخبر: 64102
1399/10/16

 به گزارش مبشرین، سیدجعفر فضل‌الله، عالم شیعی لبنانی، در یادداشتی اختصاصی برای ایکنا درباره فیلم جنجالی «بانوی بهشت» ( The Lady of Heaven) نوشت: «من تریلر تبلیغاتی فیلم «بانوی بهشت» را دیدم. این فیلم براساس فیلمنامه‌ای ساخته شده که وقایع معاصر را با زندگی حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر(ص)، حمله به خانه او و بقیه اتفاقات مربوط به این حادثه، طبق روایتی رایج در بین شیعیان، پیوند داده است.

تردیدی نیست که بیننده از یک سو به دیدن این فیلم علاقه‌مند است و از سوی دیگر از لحاظ عقیدتی و عاطفی با شخصیت حضرت زهرا(س) ارتباط برقرار می‌کند و احساساتش درباره حوادث دردناک معاصر برانگیخته می‌شود.

اخطارهای جدی درباره فیلم بانوی بهشت

همه این جذابیت‌ها و احساسات نباید ما را از موارد خطرناک این فیلم غافل کند:

اول: خطری که در پیوند دادن زمان حال و گذشته وجود دارد این است که باعث می‌شود تفسیر حوادث منطقه به ‌ویژه سوریه و عراق به انحراف کشیده شود. این تفسیر مبتنی بر پیوند دادن این حوادث با روایتی تاریخی است که احساسات شیعیان را تحریک می‌کند. بدون شک پیچیدگی حوادث دوره معاصر بسیار زیاد است و نمی‌توان آن را از وقایع سیاسی و منازعات محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی جدا کرد.

دوم: تهیه‌کنندگان فیلم نماینده جریانی به نام تشیع انگلیسی هستند که ویژگی آنها عقاید غلوآمیز و خصومت در برابر مسلمانان اهل سنت است و دیدگاه‌های آنها مبتنی بر توهین و لعن برخی از همسران پیامبر و اصحاب ایشان، تلاش برای گسترش اختلاف بین مسلمانان و حمله به جریان خواستار وحدت و تقریب مسلمانان است. این جریان اصرار دارد که تشیع را، با عقایدی مجزا از دیگر مسلمانان و برگزاری مراسمی مانند قمه‌زنی،‌ سطحی و خشن به تصویر بکشد.

خطرناک‌ترین مورد این است که این جریان روایت خود از تاریخ را به دوره معاصر تسری می‌دهد و هرگونه اختلاف در نگرش اهل سنت و شیعیان را به اختلاف اعتقادی، مذهبی و شرعی ربط می‌دهد که این امر می‌تواند مانع از هرگونه بازنگری و تغییر واقعی در ذهنیت و افکار مذاهب اسلامی شود. به این ترتیب هر مذهبی همچنان براساس پیش‌فرض‌های نادرست به مذهب دیگر می‌نگرد و این روزنه‌ای عالی برای نفوذ فتنه‌انگیزان است.

سوم: شاید اهمیت فتاوای صادرشده از سوی چند مرجع شیعه برای محکومیت فیلم در این باشد که از یک سو زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند و از سوی دیگر پیوند دادن این اثر به تشیع را رد می‌کنند؛ هرچند ممکن است نتوانند جلوی پخش این فیلم را بگیرند.

چهارم: از نخبگان فرهنگی شیعه انتظار می‌رود که ابعاد مختلف این اقدام را پیگیری و روشنگری کنند، حتی وقتی کسی روایت غالب را درباره جزئیات آنچه در خانه حضرت فاطمه(س) اتفاق افتاد می‌شنود، غیرممکن است که سیره امام علی(ع) را در محافظت از اسلام به عنوان اصلی روشن در نظر نگیرد؛ این امر امام علی(ع) را بر آن داشت که با کسانی که او را از حق خلافت محروم کردند همکاری کند. به همین دلیل او اجازه نداد کسی حق او برای خلافت را بهانه‌ای برای ضربه زدن به اسلام و موجودیت آن قرار دهد. پس سلوک این امام بزرگوار مبنایی برای چگونگی محافظت از اسلام در همه ابعاد آن است.

پنجم: نیروهای مخلص امت اسلام، اعم از سنی و شیعه، نباید اجازه دهند که این جریان افراطی و اغراق‌آمیز بیش از این رشد کند یا از این فیلم برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان استفاده شود. بنابراین آگاه کردن مردم از طریق مساجد، برگزاری نشست‌ها و فعالیت رسانه‌ها ضروری است، زیرا رویکرد وحدت‌گرایانه در امت اسلامی سبب ابراز اختلافات اعتقادی و فقهی یا قرائت تاریخی از وقایع نمی‌شود.

ششم: روحیه انتقادی علمی باید فعال شود و تلاش کند که نظرات انتقادی درباره میراث و تاریخ اسلام را مورد توجه قرار دهد و هرگونه اختلاف دیدگاه درباره آن، چه در بین شیعیان و چه اهل سنت با شیعیان، نباید به عامل تفرقه و فتنه تبدیل شود، زیرا زمام امور را به دست دشمنان می‌دهد، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی مغرضان زیادی آماده تقویت عوامل فتنه هستند و احساسات افراد ناآگاه نیز برانگیخته می‌شود. بنابراین، اینها ابزاری هستند در دست کسانی نقشه‌های فتنه را تهیه و سناریوهای اختلاف را می‌نویسند!

بگذارید این جریان بگذرد

ممکن است با وجود همه روشنگری‌ها و فتواها نتوانیم جلوی این کار را بگیریم، خصوصاً اینکه جریانات پنهانی بودجه هنگفتی را صرف و سرمایه‌گذاری عظیم و مخربی کرده‌اند. به همین دلیل ما به افراد منطقی اهل سنت و شیعه می‌گوییم برای اینکه این جریان بزرگ‌تر نشود و گسترش نیابد و بر امور امروز ما و مسئولیت‌هایمان تأثیر زیادی نگذارد و برای گروه‌ها و دولت‌های فتنه‌انگیز فرصت فراهم نکند، بگذارید این جریان بگذرد.

منبع: