رئیس شورای عالی حوزه های علمیه کشور:
ولایت مداری را باید از حضرت فاطمه(س) آموخت/انقلاب در مسیر ولایت
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفت: عده‌ای در برابر ولایت موضع می گیرند در صورتی که ولایت‌مداری را باید از فاطمه(س) بیاموزیم و ایشان در همین راه هم به شهادت رسید.
كدخبر: 63894
1399/10/09

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، ظهر سه شنبه در تجمع طلاب و روحانیان شیراز که به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه ۹ دی در مسجد خاتم‌الانبیاء و در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: نهم دی‌ماه امسال مصادف با ایام سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) و همچنین سپهبد شهید قاسم سلیمانی و چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده است و به‌همین دلیل به این ایام دهه بصیرت می‌گویند.

وی با بیان اینکه آنچه به عنوان انقلاب، حماسه ۹ دی و ایثار و فداکاری سرداران بزرگی چون سلیمانی‌ها و دانشمندانی چون شهید فخری‌زاده‌ها داریم، در پرتو عشق و ارادت به اهل بیت (ع) است، افزود: اساساً انقلاب ما در مسیری گام برمی‌دارد که اهل بیت (ع) همیشه به آن سفارش کرده‌اند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه به بیان نکاتی درباره حضرت زهرا (س) و آنچه که قرآن و روایات پیامبر (ص) درباره آن بیان کرده‌اند، پرداخت و گفت: امروز در جامعه اسلامی ما اگر ۹ دی و ایام‌الله اتفاق می‌افتد دقیقاً به دلیل نقش الگویی است که حضرت زهرا (س) به ما آموخته است که در بحران‌ها و شرایط حساس به‌عنوان مدافع دین و ولایت در صحنه حضور پیدا کنیم.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: کلماتی که درباره حضرت زهرا (س) گفته شده است هم در قرآن و هم در روایات اهل بیت (ع) از اهمیت و جایگاه بلندی برخوردار است. نمونه آن آیات تطهیر، مباهله و مودت و همچنین آیات دیگری که در قرآن در شأن اهل بیت (ع) از جمله درباره وجود قدسی حضرت زهرا (س) است.

وی نخستین انتخاب و ویژگی فاطمه (س) که سراسر وجودشان مالامال از آن است، مسئله اخلاص، خداشناسی و خداباوری برشمرد و گفت: معیار فاطمه (س) حتی برای ازدواج رضایت خداست، او اسوه است و هر کاری که انجام می‌دهیم و گامی برمی‌داریم باید این پرسش فاطمه (س) را در زندگی خود مرور کنیم آیا خدا با کاری که من انجام می‌دهم یا سکوتی که می‌کنم یا سخنی که می‌گویم راضی است یا خیر و این الگوی بسیار مجسمی برای تمام زندگی انسان است.

وی با تصریح اینکه انتخاب‌های عده‌ای رنگ خدایی ندارد بلکه دارای رنگ و بوی منفعت‌طلبی و سودجویانه و معامله‌گرایانه است و بسته که به شرایط محیطشان تغییر می‌کند، گفت: نوع دیگری انتخاب که در قاموس حضرت زهرا (س) وجود ندارد، انتخاب از روی ترس است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، دسته سوم انتخاب‌ها را انتخاب از روی تعصب و لجاجت توصیف کرد و گفت: در این نوع انتخاب انسان حق را می‌شناسد اما همیشه انسان‌های غیرصالح را انسان‌های صالح ترجیح می‌دهند و چنین مواردی در زندگی حضرت زهرا (س) نداریم بلکه معیار همه چیز رضایت خداست، ترس در زندگی آن حضرت معنا ندارد و هرجا خدا بخواهد ورود پیدا می‌کند و او در دفاع از ولایت خطرپذیر است. برخی‌ها در گزینش و انتخابشان دچار جوزدگی می‌شوند و می‌گویند باید همرنگ جماعت شویم و زمانی که اوضاع تغییر کرد، آن‌ها هم تغییر مسیر می‌دهند و این افراد کسانی نیستند که تا آخر در صحنه بمانند و بتوان به آنان اعتماد کرد.

وی با تأکید بر اینکه انتخاب حضرت فاطمه (س) هم بر مبنای رضایت خداست و آگاهانه و هم از روی بصیرت است، گفت: فاطمه (س) چه زمانی خطبه بخواند و چه زمانی به کنار مزار پدرش بیاید و درددل کند و این‌ها نشانه یک بصیرت و آگاهی است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در ادامه آموزه‌های قرآن را درباره بصیرت یادآور شد و گفت: قرآن می‌گوید کسانی که بصیرت و آگاهی ندارند اما گمان می‌کنند که بصیرت دارند، هم دنیا و آخرتشان تباه است زیرا نوع اقدامشان از روی آگاهی و بصیرت نیست. امروز باید خصوصیات جامعه اسلامی بر اساس روش فاطمه (س) که رضایت خداست و بر اساس تکلیف‌مداری و وظیفه‌مندی در زندگی است، باشد زیرا وجود حضرت زهرا (س) سراسر وظیفه است و اوج ولایت‌مداری دارد.

وی با تأکید بر اینکه امروز در جامعه به انسان‌های ولایت‌مدار نیاز داریم نه انسان‌هایی که چهار کلمه درس و تحلیل یاد بگیرند، به مقابله با ولایت برمی‌خیزند و دچار شخصیت‌زدگی، خودمحوری، دنیاپرستی و هواپرستی می‌شوند، گفت: حضرت علی (س) در این زمینه فرمودند کسانی که دچار هواپرستی شوند، گمان می‌کنند رأی اصلی رأی خودشان است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در پایان تأکید کرد: امروز روحانیت، مدیران، مسئولان و مردمی که بیش از ۴۰ سال پای این انقلاب مانده‌اند، باید حضرت زهرا (س) را به‌عنوان الگو قرار دهند؛ آن حضرت جان خود را برای دفاع از حضرت علی (ع) و مولای خود در طبق اخلاص گذاشت همان‌طور که در زمان پیامبر (ص) برای مولای خود چنین کاری انجام داد عده‌ای هستند که در زمان امام خمینی (ره) طرفدارشان بودند و اکنون پرچم امام (ره) را بلند می‌کنند ولی در برابر خلف امام موضع می‌گیرند و این چه موضع‌گیری است در صورتی که ولایت‌مداری را باید از فاطمه (س) بیاموزیم و ایشان در همین راه هم به شهادت رسید.

منبع: