یاد سردار دل‌ها، یکسال پس از عروج
مردم او را نماد صفت‌های نیکی می‌دانند که به سختی همه آنها در یک شخصیت یافت می‌شود، شجاعت ، فراجناحی و مردمی، خالص و مخلص بودن، علاقه به اسلام و وطن و داشتن شور و شعور توامان در دفاع از این دو، همه ویژگی‌هایی است که سبب شد تا "سلیمانی" در یک کلام "سردار دل‌های" ایرانیان شود.
كدخبر: 63770
1399/10/06

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، حضور سپهبد شهید قاسم سلیمانی در دفاع از مام میهن و پایداری اسلام، به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برمی‌گردد و تاریخ حضور او را از آموزش گردان‌های کرمانی تا جبهه‌های جنگ سوسنگر و فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله تا مقابله با اشراری که در شرق کشور برای سلب امنیت دندان تیز کرده بودند را به خاطر دارد.

او سال ۷۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد و این‌بار در "بیداری اسلامی" منطقه نقش آفرینی کرد، پس از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی فرزند نامیمون استکبار جهانی در منطقه شکل گرفت و داعش، سردار ایرانی را به نبرد طلبید و حضور او در جبهه‌های بین‌المللی حق علیه باطل یکسره احساس دلگرمی و امینیت برای مردم مظلون عراق و سوریه به بار آورد، وزیر سابق امنیت ملی عراق او را " قدرتمندترین مرد در عراق" و رئیس سابق موساد او را "باهوش" در سیاست خواند.

سردار بی بدیل ایران بارها و بارها از سوی نهادهای امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدید به ترور شد اما برای این سردار شجاع اسلام، به گفته خودش " کمک به شوقی" بود که در سر داشت و پیروزی‌های استراتژیک نیروهای تحت فرماندهی او و باز پس‌گیری یکی پس از دیگری شهرهای سوریه داعش را تا قبرستان تاریخ کشاند.

سردار قاسم سلیمانی بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ هجری شمسی با حمله موشکی پهپادهای آمریکایی به همراه یاردیرین خود ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق و چند تن از اعضای الحشدالشعبی در اطراف فرودگاه بغداد به شهادت رسید تا به مصداق "شهید زنده است" فصل جدیدی از مبارزه همیشگی او با جبهه استکبار آغاز شود که این‌بار به قوت خون او شکل گرفت.

همه اینها تنها مشتی است از خروارها دلیرمردی‌های شهید سردارسپهبد قاسم سلیمانی که برای همیشه به یادگار در خاطر ملت ماند و او را به اسطوره‌ای بدل کرد که این‌بار اغراقی در آن نیست.

این گزارش در گفت‌و گو با مردم و گردآوری بخشی از کامنت‌های آنها ذیل تصاویر و اخبار مربوط به سردار دل‌ها، تهیه شده‌است. هدف از این نوشتار معرفی سپهبد قاسم سلیمانی از دریچه تاریخ نیست بلکه حاج قاسم مردم ایران را معرفی می‌کند.

همان شخصیتی که شور میلیونی مردم را در وداع با پیکرش برانگیخت و واقعه‌ای ماندگار رقم زد، استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور به رسم خود مراسم وداع و عزاداری برای او برپا کردند و شهادتش به مفهوم واقعی "ایران را سراپا غرق ماتم کرد".

چند مفهوم و شاخصه در میان گفته‌ها و دلنوشته‌های مردم بوشهر درباره سردار دل‌ها بیشتر شنیده می‌شود و به نظر می‌رسید همین مولفه‌ها است که او را تا این اندازه محبوب و مانا کرده‌است، ویژگی‌هایی که می‌توان در عرصه‌های زندگی اجتماعی، دینی، فردی، سیاسی و نظامی دسته‌بندی کرد.

سردار سلیمانی، چهره‌ای فراجناحی

به گفته بسیاری از مردم زندگی سیاسی حاج قاسم بطور کامل فراجناحی و سرشار از خلوص و سرسپردگی به دین و میهن است، فردی با نام سعید در زیر تصویری از سردار که نزدیک بودن سالروز شهادت او را یادآور شده بود، نوشت:  "ای کاش همه ایرانیان لااقل این نکته را متوجه می‌شدند که سردارشهید سلیمانی هیچ ربطی به جناح و خط فکری چپ و راست و غیره نداشت، سردار دلاور میهن بود و ایرانیان در اقصی نقاط دنیا حقش را ادا می‌کردند".

از این دست نوشته‌ها در میان کاربران ایرانی بسیار به چشم می‌خورد، "موسوی" کاربر دیگری در زیر تصاویر مربوط به وداع میلیونی مردم با پیکر این سردار شهید نوشته است: " کاش بودی و می‌دیدی که آرزویت در وحدت ملت از هر جناحی که هستند شدنی است فقط کاش قدر آن را می‌دانستیم و خون مقدست را برای درگیری‌های جناحی خرج نمی‌کردیم"

در همین ارتباط بسیاری از مردم او را با گوش به فرمان ولی فقیه و سرباز مخلص ولایت بودن می‌شناسند، یکی از کاربران در توصیف شهید سلیمانی گفت: " سردار دل‌ها تنها برای حفظ دین و ایران می‌جنگید و در این راه گوش به فرمان رهبر و فرمانده‌اش بود".

سردار همیشه در صحنه

یکی دیگر از ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی از دید مردم دلیری، در صحنه بودن و ذکاوت و شجاعت نظامی است که به تکرار بیان شده‌است، فاطمه عظیمی به خبرنگار ایرنا گفت: " ایران تاکنون چنین سرداری به خود ندیده‌است"، کاربری درفضای مجازی نوشت: " بودی پشتمون گرم بود، تو بودی احساس امنیت می‌کردیم، تو بودی احساس خوبی داشتیم، در نبود تو چه کنیم ".

رضا تاجگر نوشت: "شهید، حیات‌بخشِ اسلام است، "نقش شهید قاسم سلیمانی در حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران" باید موضوع عنوان پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد دانشجویان رشته‌هایی مانند علوم سیاسی و حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل و جغرافیای سیاسی باشد، علاوه بر این، از سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) انتظار می‌رود که نسبت‌به تشکیل انجمن شهیدشناسی اقدام کنند".

کاربری با عنوان علی- سرباز وطن نوشت: " سردار تو جان خود را بر سر دار سرافرازی وطن دادی تا نشان دهی مردانگی و مجاهدت هنوز در این کشور نمرده‌است پس زنده و جاوید مانی وطن من ایران سربلند" و "عظیمه" در زیر همین تصویر از سردار نوشت: " یادمان باشد هیچ وقت دل به دنیا نداد و همیشه مثل شیر در میدان بود".

مردی از جنس مردم و برای مردم

مردمی بودن از شاخصه‌های بارز شخصیت سردار دل‌ها در عرصه زندگی اجتماعی است و همین ویژگی پیر و جوان را مشتاق شناختش کرده است، "کریمی"  در معرفی شهید سلیمانی، گفت: حاج قاسم سردار جبهه مقاومت و ایرانی مسلمانی است که پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی و تربیت شده مدرسه عشق یعنی بسیج و برخاسته از مردم ایران و مکتب امام خمینی بود و برای حفظ کرامت بنی آدم جنگید.

یکی از کاربران با عنوان "مشتاق سردار" در کامنتی زیر تصاویر حضور پرخروش مردم در مراسم سوگواری سردار، نوشت: "سال ها بود پشت چهره آرامت آشوبی بود از جنس مردم... می‌گویند عزت دست خداست و این را در مراسم بزرگداشت تو با همه وجود حس کردیم".

سردار دل‌ها، یکپارچه برای خدا

زندگی فردی حاج قاسم از دید مردم و همانگونه که بود، در پیوند همیشگی با خدا و جلب رضای او شکل گرفته است، "منوچهری" جوان بوشهری است که می‌گوید: سردار می‌تواند الگویی شایسته برای زندگی فردی و اجتماعی جوانان باشد" ویگفت: او مرد خدایی بود.

زهره عباسی نیز در این زمینه گفت: "زندگی شخصی و خانوادگی حاج قاسم یکپارچه در راه دین قرار داشت و در دنیا چیزی را به تنهایی برای خود نخواست".

زمانی که پای گفته‌های مردم می‌نشینیم یا نوشته‌های آنها را در سوگ شهید سپهبد قاسم سلیمانی می‌خوانیم دریایی از ارادت به ویژگی‌های ناب شخصیتی را می‌بینیم و می‌شنویم که مصداق "آنم آرزوست" برای مردم بوده و هست. همین ویژگی‌ها و همین ارادت است که سبب شد بوشهری‌ها از همان روز نخستین وداع مراسمی باشکوه برای سردار دل‌ها به پا کنند و به سان برادری در سوگ او شروه خوانی کنند.

اکنون که یک هفته به سالروز شهادت سردار دلیر دلها مانده‌است باز نشر دلنوشته‌های مشتاقان و تصاویر او در فضای مجازی رونق گرفته و نشان داده‌است این علاقه و رهروی در میان ملت ایران پایان نیافته و همچنان زنده و ماندگار است.

منبع: