نبود نگاه راهبردی به فعالیت‌های قرآنی / دیدگاه مسئولان اصلاح شود
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور ضمن انتقاد از افزایش نیافتن بودجه‌های قرآنی در لایحه بودجه سال آینده، تصریح كرد: متأسفانه بین برخی از مسئولان كشور دیدگاه راهبردی به فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد.
كدخبر: 61086
1399/09/15

به گزارش مبشرین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور، در گفت‌وگو با ایكنا، ضمن انتقاد از افزایش نیافتن بودجه‌های قرآنی در لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: متأسفانه به ‌نظر می‌رسد برخی مسئولان ارشد كشور به مباحث و فعالیت‌های قرآنی دیدگاه راهبردی ندارند.

وی افزود: در حالی كه رهبر معظم انقلاب در بسیاری از سخنان خود فرمودند اقداماتی كه قرآنی‌ها در كشورمان انجام می‌دهند راهبردی، زیربنایی و اساسی است و باید به‌ شکل كارگاه و برنامه راهبردی به آن نگاه شود، اما گویی مسئولان اهمیت و ضرورت این فعالیت‌ها را برای كشور درک نمی‌كنند و به‌ همین دلیل اهتمامی به بودجه‌های قرآنی ندارند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت با بیان اینكه وقتی دیدگاه راهبردی در فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد، مباحث قرآنی هم مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، افزود: بسیاری از مسئولان به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی به دید تجاری نگاه می‌کنند و مؤسسات قرآنی را تجاری می‌دانند كه همانند یک انتشاراتی مجوز گرفته، سرمایه‌گذاری كرده و برای آن هزینه و سود هم كسب می‌كند در حالی كه فعالیت‌های قرآنی، صرفاً هزینه‌برند و نمی‌توان برای آنها درآمدی متصور شد.

وی با تأكید بر اینكه شهریه مختصری كه مؤسسات قرآنی از قرآن‌آموزان اخذ می‌كنند بسیار ناچیز است و جوابگوی هزینه‌ها نیست، بیان کرد: اگر در كشورمان نیاز به مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی است دولت باید حمایت و هزینه‌های آن‌ها را تأمین كند.

شاهسونی با اشاره به مشکلات مؤسسات قرآنی نظیر بیمه فعالان قرآنی، پرداخت حق و حقوق نیروها، مالیات و غیره، افزود: متأسفانه در نظامی كه قرآن كتاب انقلاب و جمهوری اسلامی است، مؤسسات قرآنی مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در كشور را یادآور شد و گفت:‌ تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیاز به بودجه‌ بسیار دارد و بودجه‌های در نظر گرفته شده جوابگوی چنین كاری نیست.

وی اظهار كرد: گاهی اوقات برخی از مسئولان و یا دست‌اندركاران گمان می‌كنند مؤسسات قرآنی توان جذب بودجه‌ را ندارند، در حالی كه ظرفیت بسیار عظیمی در مؤسسات قرآنی داریم كه اگر حمایت شوند، می‌توانند جوانان و نوجوانان زیادی را جذب قرآن و معارف كنند. امروزه جامعه ما از جهات مختلف فساد اقتصادی، اداری و اخلاقی رنج می‌برد و كسی دقت نمی‌كند كه راهكار رفع تمام این مشكلات بازگشت به قرآن است، زیرا قرآن اعجاز می‌كند؛ لذا امیدواریم دیدگاه مسئولان درباره این مباحث اصلاح شود و شاهد تحقق مدینه فاضله قرآنی باشیم.

منبع: