شهید مدرس؛ الگوی عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری مجلس
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با تأکید بر لزوم الگوگیری نمایندگان از شهید مدرس گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با تأسی به سیره و منش این عالم مجاهد و انقلابی پرچمدار عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری باشند.
كدخبر: 60923
1399/09/10

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، 10 آذر ماه 1316 مصادف با شهادت شهید آیت الله مدرس به دستور رضاخان است. رفتار و منش آیت‌الله مدرس از جهات مختلف می‌تواند برای آحاد ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی الگو و نمونه باشد.

 نخستین مسئله‌ای که ما باید از خود بپرسیم این است که چرا در بین این همه نمایندگان مجلس از زمان مشروطیت تاکنون و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان نام مدرس بر تارک مجلس و نمایندگی مردم می درخشد؟ به عبارتی مدرس کِه بود و چه کرد و چگونه زیست؟ چگونه موضع گرفت و زندگی خود را در قامت نمایندگی مجلس شکل داد؟ چگونه رسالت نمایندگی خود را شناخت؟ چه ویژگی‌هایی مدرس را از میان نمایندگان مجلس ممتاز گردانید؟

در پاسخ می‌توان اذعان داشت مدرس به تمام معنا یک انسان بود، انسانی که تربیت شده مکتب اسلام و مکتب پیامبر و ائمه طاهرین علیهم السلام بود. شهید مدرس ابتدا انسانی بود که در حوزه علمیه درس دین و دینداری را به معنای واقعی فرا گرفته بود، موتور محرکه او برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی احکام و قوانین قرآن بود.

 ویژگی‌ دوم شخصی و شخصیتی مدرس بریدن از دنیا بود، مدرس در میان مردم و در این دنیا زندگی می‌کرد ولی تعلقی به زیبایی‌ها و دلبستگی‌های دنیایی نداشت.  مدرس چون دلبستگی نداشت بزرگ‌ترین مشخصه‌اش به عنوان یک نماینده در تراز مجلس شجاعت بود. تجربه تلخی که تاکنون نشان داده این است که علت اصلی انحراف و ضعف برخی افراد که در عرصه فعالیت‌های اجتماعی حضور پیدا کرده‌اند، دلبستگی‌های دنیایی‌ست.

مدرس قید همه این دلبستگی‌ها را زده بود به عبارتی چیزی از وابستگی خودش به دنیا در نزد دیگران به گرو نگذاشته بود. از این روی آنگاه که می‌خواست در برابر قلدری‌ها و رفتارهای رضاخان دیکتاتور موضع بگیرد کم نمی‌آورد و زانوهایش شل نمی‌شد. او دل از همه وابستگی‌ها کنده بود، به همین سبب به معنای واقعی یک انسان آزاده بود و همین روحیه آزادی و آزادگی او سبب شد که بایستد و تسلیم نشود، فریاد بزند و اعتراض بکند و زیر بار تصویب قوانین ذلت بار نرود.

مدرس در زندگی خود با درک صحیح شرایط اجتماعی وارد صحنه شد و به معنای واقعی زندگی خود را وقف اسلام، ایران و مردم کرد. او برای نمایندگی در مجلس سهمی برای خود قائل نبود و به دنبال آورده‌ای از دنیا که  آینده او را تضمین کند نرفت؛ به همین سبب سبک‌بال بود و با تمام توان فریاد می‌زد و اینگونه بود که مدرس نام‌آور شد.

مدرس الگویی برای تشکیل مجلس انقلابی است

در همین راستا رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس ویژگی‌های این شهید را برشمرد و اظهار داشت: مدرس الگویی برای رسالت نمایندگان مجلس در راستای تشکیل مجلس انقلابی است.

عبدالکریم جمیری، داشتن روحیه انقلابی را یکی از ویژگی‌های نمایندگان مجلس دانست و تاکید کرد: شهید مدرس یک عالم سیاستمدار و از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی برجسته و اثرگذار تاریخ معاصر ایران است که با ساده زیستی و آزادگی بهترین الگو برای نمایندگان مجلس انقلابی به شمار می‌رود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس،  اخلاق مداری، مردمداری، شجاعت، ظلم ستیزی و عدم تقیه در مبارزه با استبداد را از خصلت‌های بارز مدرس دانست و تصریح کرد: همین خصلت‌ها سبب می‌شد وی وامدار هیچ شخص و گروهی نباشد و بدون هیچ ملاحظه‌ای در گفتار و رفتار برای احقاق حقوق مستضعفان فریاد بزند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با تاکید بر لزوم الگو گیری نمایندگان از شهید مدرس گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با تأسی به سیره و منش این عالم مجاهد و انقلابی پرچمدار عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری باشند.

جمیری، یکی از مهمترین ارکان پیشگیری و مبارزه با فساد را  نظارت دانست و تاکید کرد: نخستین نوع نظارتی که در قانون اساسی به آن اشاره شده نظارت پارلمانی است، این نظارت توسط قوة مقننه نسبت به سازمان‌های اداری و مقامات عالی و عملکرد آنان صورت می‌گیرد.

وی،  رویکرد مجلس یازدهم  را تقویت نظارت میدانی در شرایط کنونی دانست و خاطرنشان کرد: تلاش ما در میدان کنار مسئولان بودن و وادار کردن آنها به تلاش، هماهنگی و همکاری با آنان با توجه به تجارب گذشته  در راستای پاسخگویی دولت در قبال مسائل مردم و برای گره گشایی از مشکلات، و آنچه شایسته امروز است را محقق کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه ما وظیفه داریم که بر اساس ایمان و اعتقاد خود و خواست مردم همواره در کنار آنان باشیم افزود: همه تلاش‌های بنده بر این بوده که مسائل مردم به خوبی در جای جای حوزه انتخابیه شهر و روستا در بخش‌های مختلف دنبال شود.

جمیری  بیان کرد: کم کاری‌های انباشته بسیاری وجود داشته و فشارهای زیادی نیز بر مردم موجود است و با توجه از تجاربی که از ادوار گذشته مجلس داشته‌ به کمک مردم آمده‌ام.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت در سال آخر کاری خود قرار دارد باید کمک کنیم که دولت بتواند وظایف خود را بهتر از گذشته و به درستی انجام دهد.

اگر نمایندگان ما امروز در مجلس شورای اسلامی می‌خواهند همانند مدرس آزاد باشند و با آزادگی حرف بزنند، با آزادگی موضع بگیرند، با آزادگی قوانین را بررسی و تصویب کنند، باید روحیه‌ای مثل مدرس داشته باشند و در دوره نمایندگی، به طور مطلق هیچگونه منافع شخصی برای خود تعریف نکنند، تنها منافعی که باید به دنبال آن باشند منافع ملت برای پیشرفت کشور، برای دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان باشد.

ان‌شاءالله نمایندگان مجلس با الگو قرار دادن شخصیت بزرگ و بی‌بدیلی مثل شهید مدرس در مجلس شورای اسلامی فریاد رسای عدالت‌طلبی، مبارزه با قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر باشند.

بدون تردید اگر نمایندگان به خوبی شخصیت مدرس را در ابعاد مختلف بشناسند و شیوه و روش او را الگوی خود قرار بدهند قطعاً مجلس شورای اسلامی می‌تواند در پیشرفت کشور عزیزمان ایران بسیار سرنوشت ساز و اثرگذار باشد.

گزارش از نصرالله شفیعی

 

منبع: