حاجیان‌زاده تشریح کرد:
جزئیات همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش / اجرای طرح تربیتی «امین» در ۴۵۰۰ مدرسه
مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس طرح «امین» که تاکنون در چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه برقرار شده است، برادران و خواهران طلبه در مدارس پسرانه و دخترانه به عنوان مشاور مذهبی حضور تمام‌وقت پیدا می‌کنند و ضمن دوستی با بچه‌ها و ارتباط با خانواده‌ها و کادر مدرسه، سؤالات و شبهات دانش‌آموزان را پاسخ می‌گویند.
كدخبر: 60843
1399/09/08

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، امروز، هفتم آذرماه در بخش گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی که از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، اظهار کرد: ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، ۱۴ سال پیش شکل گرفت و در دو سال اخیر در شکل و محتوا به انسجام بیشتری رسید. این ستاد نقش اجرایی ندارد، اما از جهت مطالبه‌گری، برنامه‌ریزی و نظارتی فعالیت می‌کند.

وی افزود: ارزش معنوی علم در جمهوری اسلامی به آن است که علوم، انسان‌ساز باشند و توحید را یادآوری کنند، از این منظر باید به علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک و شیمی به دیده دروس خداشناسی و به علوم اجتماعی به دیده علوم اخلاقی و انسان‌ساز نگریست و بستری را فراهم کرد تا دانش‌آموزان از خلال این دروس به حقیقت فعل و انفعالات نظام هستی و خالق آن پی ببرند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تمام موضوعات درسی در آموزش و پرورش به ۱۱ گروه تقسیم می‌شود، از حوزه علمیه درخواست کرده‌ایم تا برای هر یک از این گروه‌های تألیف، نماینده یا نمایندگانی را معرفی کند تا در روند تدوین دروس، مشارکت جدی داشته باشند.

بازنگری محتوای کتب درسی با کمک حوزه علمیه

حاجیان‌زاده اظهار کرد: سال گذشته طرحی برای بازنگری در محتوای کتب درسی میان کارشناسان آموزش و پرورش و حوزه علمیه شروع شد که طی آن مرکز مدیریت حوزه، یک دوره کامل کتب درسی را بررسی کردند و نتیجه را به طور مفصل در قالب گزارشی ارائه دادند. کارشناسان آموزش و پرورش با بررسی مجدد، ۸۰ درصد از موارد پیشنهادی حوزه را اعمال کردند.

وی با رد هرگونه اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش اظهار کرد: ملاک عمل در این وزارتخانه، سند تحول بنیادین است که بر اساس مبانی قرآن و اهل بیت(ع) و به همت کارشناسان داخلی تدوین شده است. پس از اعمال ۸۰ درصدی موارد پیشنهادی از سوی حوزه، از امسال نمایندگان حوزه در گروه‌های تألیف کتب درسی نیز حضور دارند و در تدوین محتوای کتب درسی مشارکت می‌کنند.

طرح تربیتی «امین» در حال اجرا 

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اظهار کرد: به همت این ستاد، فهرستی از نیازهای تربیتی دانش‌آموزان همچون شادی، امید، حجاب و عفاف، نماز، خانواده، شناخت نحله‌های کاذب و... تهیه شده و با تشکیل ده‌ها اتاق فکر درباره آن‌ها می‌کوشیم این شبهات را با اعزام کارشناسان حوزوی به مدارس پاسخ گوییم.

حاجیان‌زاده به طرح تربیتی «امین» اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح، برادران و خواهران طلبه در مدارس پسرانه و دخترانه به عنوان مشاور مذهبی حضور تمام‌وقت خواهند داشت و ضمن دوستی با دانش‌آموزان و ارتباط با خانواده‌ها و کادر مدرسه، سؤالات و شبهات دانش‌آموزان را پاسخ می‌گویند. تاکنون با همت ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه که رئیس ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش در هر استان هستند، چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

جذب روحانیون به عنوان معلم 

گزارش ایکنا حاکی است، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این وزارتخانه تلاش کرده‌ایم تا روند جذب طلاب را تسهیل کنیم تا بتوانند در زمینه‌های تخصصی خود برای تدریس به عضویت آموزش و پرورش درآیند. سال گذشته حدود چهار هزار و ۴۰۰ روحانی که مجموعاً ۴/۴ درصد جذب را تشکیل می‌دادند، جذب و به شغل معلمی وارد شدند. همچنین بعضی روحانیون نیز از قبل در مجموعه بوده‌اند که تلاش کردیم با برگزاری کلاس‌هایی، مهارت‌ها و نقش روحانیتی آن‌ها را تقویت کنیم.

وی افزود: روحانیونی که می‌خواهند دوره سربازی خود را بگذرانند، می‌توانند در طرح سربازمعلم وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند و دوره سربازی خود را دو سال در مناطق محروم سپری کنند. این طرح اکنون در حال اجراست و روحانیون استقبال خوبی از آن کرده‌اند.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اضافه کرد: حوزه علمیه نیز به منظور همکاری بیشتر با مجموعه آموزش و پرورش، رشته‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی فقه و فلسفه تعلیم و تربیت، ایجاد و مرکز تربیت مربی با همکاری دانشگاه فرهنگیان تأسیس کرده است.

حاجیان‌زاده به زحمات و خدمات مرحوم حجت‌الاسلام راستگو اشاره کرد و گفت: ایشان با ایجاد مؤسسه‌ای در قم سال‌ها به تربیت نیروهایی برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان و قصه‌گویی قرآنی اهتمام داشتند.

منبع: