رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو:
مطالعات اسلامی نیازمند گفت‌وگو بین نخبگان مسلمان است
ربانی در دیدار رییس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه هند با اشاره به رشد اسلام‌هراسی در دنیا و گسترش دامنه شبهات و جریان‌های فکری جدید در جهان اسلام، گفت: مطالعات اسلامی نیازمند گفت‌وگو بین نخبگان مسلمان است.
كدخبر: 60625
1399/09/01

به گزارش مبشرین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان بازدید از مراکز فکری و اسلامی هند، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در دهلی با شاهد علی، رییس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه و نویسنده و پژوهشگر برجسته مسلمان هند دیدار و گفت‌وگو کردند.

شاهد علی با تشریح فعالیت‌های دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه، بخش مطالعات اسلامی دانشگاه جامعه ملیه را از قدیمی‌ترین و پُرکارترین مراکز مطالعات اسلامی در هند برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: این دپارتمان با تمسک به شیوه‌های نوین آموزشی در مطالعات اسلامی و همچنین، توسعه ارتباطات و همکاری‌های علمی و پژوهشی با مراکز اسلام‌شناسی و مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های دیگر کشورها سعی می‌کند ضمن ارتقاء کیفی و بروزرسانی مطالعات اسلامی در این دانشگاه، فرصت‌ها و امکان همکاری‌های علمی و پژوهشی مناسبی را نیز برای اساتید و دانشجویان فراهم آورد.

شاهد علی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در مراکز علمی و دانشگاهی ایران در حوزه اسلام‌شناسی و سهم ایران در فرهنگ و تمدن اسلامی، خواستار توسعه همکاری‌های علمی این دانشگاه با دانشگاه‌های ایران شد.

ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان خود، بر لزوم توسعه ارتباطات علمی میان مراکز دانشگاهی ایران و هند تأکید کرد و گفت: امروزه به دلیل رشد اسلام‌هراسی در دنیا و گسترش دامنه شبهات و جریان‌های فکری جدید در جهان اسلام، مطالعات اسلامی بیش از گذشته نیازمند به بهره‌گیری از ظرفیت‌های جمعی و مشترک نخبگان مسلمان دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مطالعات اسلامی در نظام حوزوی، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی کشورمان، ابراز امیدواری کرد هماهنگی و برنامه ریزی مناسبی جهت مبادلات علمی، برپایی کارگاه‌های آموزشی، همکاری مشترک در انتشار مقالات و نشریات علمی، برپایی همایش‌ها و وبینارهای علمی بعمل آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده نیز در خصوص وضعیت مطالعات اسلامی در ایران، ظرفیت‌های حوزه علمیه جهت تبادل تجربه‌های آموزشی توضیحاتی را ارائه داد.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ در اولین فرصت و با همکاری مشترک دانشگاه جامعه ملیه و دانشگاه علامه، اولین همکاری این دو دانشگاه در بخش مطالعات اسلامی با برپایی وبیناری با موضوع آموزش‌های اسلامی و مطالعات دینی در دو تجربه هندی و ایرانی به زودی اجرایی شود.

منبع: