در لبنان تأکید شد؛
اهانت به پیامبر رحمت، توهین به تمام بشریت است
سخنرانان وبینار «پیامبر رحمت، محور وحدت» که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برگزار شد، ضمن محکوم کردن اقدام موهن نشریه شارلی ابدو در اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص)، تأکید کردند: اهانت به پیامبر رحمت، توهین به تمام بشریت است.
كدخبر: 60623
1399/09/01

به گزارش مبشرین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و دبیرخانه جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری و مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت، وبینار بین‌المللی «پیامبر رحمت، محور وحدت» را برگزار کرد.

در این وبینار، محورهایی پیرامون آموزه‌های قرآنی رحمت، تعامل مهربانانه اسلام با غیر مسلمانان و ابعاد رحمت جهانی پیامبر رحمت و نیز، جلوه‌هایی از رحمت در سیره پیامبر اکرم(ص) ارائه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو، معاون بین‌الملل دبیرخانه در سخنان خود، اهانت‌هایی که از سوی افراد سرشناس متوجه پیامبر گرامی اسلام می‌شود را مخدوش کردن چهره اسلام و آموزه‌های ارزشمند آن معرفی کرد و از علمای همه ادیان خواست تا آن را محکوم کنند.

در ادامه، سیدضیا الدین مکی، رییس مرکز اسلامی فرانسه، نیز در سخنانی به ابعاد شخصیتی نبی‌مکرم اسلام از جمله رحمت و عدالت ایشان اشاره کرد و گفت: تمام جوانب زندگی پیامبر اکرم سرشار از رحمت بود، رحمتی که تمام انسان‌ها را فراگرفته و منحصر به مسلمانان نیست.

وی افزود: کسی که به چنین شخصیت بزرگی اهانت می‌کند یا جاهل به این عظمت بوده و یا در خدمت به اهداف گروهی خاص، خود را به تغافل زده است.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با معرفی رسول گرامی اسلام، به عنوان محور وحدت میان ما، گفت: زندگی پیامبر اکرم(ص) سراسر رحمت و رأفت بوده و منشأ الهی دارد. آن حضرت بهترین خلق خدا بود و اهانت به ایشان نه تنها اهانت به اسلام و مسلمین بلکه اهانت به تمام بشریت است.

وی با بیان اینکه حضرت ختمی مرتبت به تمام انسان‌ها و حتی حیوانات رحمت داشت، افزود: اسلام دین عقلانیت، عدالت و رحمت است و باید از تعالیم قرآنی که نبی اکرم برای بشریت به ارمغان آورده است، بهره برد.

امام جمعه پاوه ماموستا ملاقادر قادری در این مراسم، اظهار کرد: همه دین اسلام رحمت است؛ واژه رحمت بارها در قرآن کریم ذکر شده و دلالت بر دینی دارد که رسول خدا(ص) برای ما آورده است، دین رحمت است؛ پیامبر (ص) خود رحمتی برای کل بشریت بوده و دینی که آورده نیز رحمت است.

وی بیان کرد: رفتاری که امروز از سوی مدعیان اسلام شاهد آن هستیم، تهمت به اسلام بوده و حیات رسول خدا(ص) و یاران او از این گونه اعمال به دور است.

کشیش عبدو رعد، رییس جمعیت «الناس للناس» از لبنان با بیان اینکه افراط گرایی، تکفیر و جنگ‌های مذهبی بزرگترین مشکل امروز ما بوده و رحمت نیاز امروز جهان ماست، گفت: طبق آیات قرآن، پیامبر(ص) رحمتی برای تمام بشریت بوده و نمی‌توان تصور کرد، کسی اسم خدا و یا رسول خدا(ص) را بر زبان جاری کند و همزمان قتل و کشتار می‌کند و با تکیه بر تفسیر اشتباه از آیات کار خود را توجیه می‌کنند و کشتن دیگران را مباح می‌دانند.

وی با تأکید بر دعوت تمامی ادیان به رحمت افزود: مشکل این است که ما مسلمانان و مسیحیان در پی اموری می‌روند که خواست خدا نبوده و به نفع جامعه نیست؛ اهانت تنها به پیامبر اسلام(ص) نبوده، و به مسیح نیز توهین شده ... و مواردی وجود داشته؛ حال آنکه هیچ کدام از این رفتارها جایز نیست و سخنرانان دینی و سیاسی نیز نباید در کلام خود این مسائل را بدون تفکیک از یکدیگر مطرح کنند.

شیخ ماهر مزهر، مسئول روابط خارجی تجمع علمای مسلمین لبنان نیز تصریح کرد: توهین‌هایی که علیه پیامبر گرامی اسلام صورت می‌گیرد، مربوط به الان نیست و از همان زمانی که ایشان به رسالت برگزیده شد این اهانت‌ها وجود داشته است.

رسول خدا(ص) رحمتی برای تمام بشریت است

مولوی اسحاق مدنی، عضو شواری عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم، رسول خدا(ص) رحمتی برای تمام بشریت اعم از مسلمان و غیر مسلمان و حتی حیوانات است، هرگونه توهین به ساحت مقدس ایشان را تقبیح کرد.

وی ادامه داد: وقتی قرآن می‌خوانیم مشاهده می‌کنیم که به تمام شبهات در مورد ادیان مختلف پاسخ داده شده است، از جمله اینکه قرآن کریم، حضرت مریم را از تهمتهایی که علیه ایشان صورت گرفته بود، تبرئه می‌کند.

مولوی اسحاق مدنی افزود: قرآن می‌گوید تفاوتی میان هیچک از انبیا قائل نیست و همه آنها امت واحدی را تشکیل می‌دهند و اهانت به انبیا در هیچ دینی جایز نیست، عاقبت اهانت به نبی مکرم  اسلام همان عاقبت توهین به مسیح و دیگر پیامبران است.

محمد حسن زمانی، مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه، دیگر سخنران این وبینار بود که با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به بیان ویژگی‌های رسول خدا از جمله رحمت خاص ایشان پرداخت و هرگونه توهین به آن ساحت مقدس را تقبیح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو، معاون بین‌الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، اداره این وبینار را بر عهده داشت.

منبع: