مالیات برای ۱۱۷ هزار تومان گردش مالی مؤسسه قرآنی! + سند
مدیر مؤسسه قرآنی بشری کرمان، بانوی ۷۰ ساله‌ای است که در عرصه آموزش قرآن فعالیت می‌کند و برای ۱۱۷ هزار تومان موجودی حساب مؤسسه‌اش، ۲۹ هزار تومان مالیات تعیین شده است!
كدخبر: 60569
1399/08/29

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، زهرا زهتاب‌‌زاده، بانوی ۷۰ساله کرمانی است که با اینکه حالا بازنشسته آموزش و پرورش محسوب می‌شود، اما سال‌های متمادی را به آموزش حفظ و تربیت حافظان قرآن‌ پرداخته است. این روند گذشت و گذشت تا اینکه به حالا رسیده‌ایم، روزهایی که همه چیزش با همه وقت فرق می‌کند.

طبق گفته زهتاب‌زاده، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بشری کرمان، برای ۱۱۷ هزار تومانی که در حساب مؤسسه بوده، مبلغ ۲۹ هزار تومان به‌عنوان مالیات تعیین شده است. البته مؤسسه نیز همین مالیات را پرداخت کرد. اما سؤال این است که تعیین مالیات برای مؤسسه‌ای قرآنی و نه تجاری که از زمستان سال گذشته قرآن‌آموزی نداشته چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

ارسالی//مالیات ۲۹ هزار تومانی مؤسسه‌ای قرآنی با ۱۱۷ هزار تومان موجودی حساب + سند

مالیات برای ۱۱۷ هزار تومان گردش مالی مؤسسه قرآنی!  + سند

زهتاب‌زاده در این باره گفت: سال ۸۰ به اداره ثبت شرکت‌ها معرفی شدیم، نه فقط ما، بلکه همه مراکز قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت شرکت‌ها معرفی شدند؛ بنابراین با شناسه‌ای که برای ما تعیین کرده‌اند، فعالیت ما حقوقی شد و شرکت به مدیرعامل، حسابدار و بازرس نیاز داشت، در حالی که ما چنین افرادی نداشتیم، چند قرآن‌آموز داشتیم که شهریه می‌دادند یا حتی در مواقعی به دلیل شرایط مالی خانواده‌شان، شهریه پرداخت نمی‌کردند.

مدیر مؤسسه بشری کرمان افزود: در گذشته سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه آموزش صوت و لحن قرآن کار می‌کرد و وزارت ارشاد در عرصه آموزش حفظ قرآن فعالیت می‌کرد و این مؤسسه برای آموزش حفظ قرآن نیز زیر نظر وزارت ارشاد به فعالیت می‌پرداخت. البته در اینجا تأکید می‌کنم که متولی فعالیت‌های قرآنی باید یک نهاد باشد یا سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد از حیث فعالیت مؤسسات قرآنی، متحد و هماهنگ باشند.

وی اظهار کرد: وزارت ارشاد نیز  این مؤسسه را در اداره ثبت به نام مؤسسه بشری نامید و در سازمان تبلیغات اسلامی نیز اسم مؤسسه، پرورش استعدادهای درخشان قرآنی نامیده شد. بحث دریافت مالیات از طرف همین نام یعنی پرورش استعدادهای درخشان برای ما مطرح و مشکل‌ساز شد. آنقدر بهانه آوردند تا خسته شویم و مبلغی را که می‌گفتند پرداخت کردیم.

زهتاب‌زاده گفت: گفته شده که مؤسسات قرآنی معاف از مالیات هستند و اعلام شده است که هر شرکتی که ۱۲ میلیون سود خالص دارد، معاف از پرداخت مالیات است. حال سؤالم این است که بر چه مبنایی این مالیات‌ها را برای ما تعیین می‌کنند؟ هر سال به ما می‌گویند به اداره ثبت بروید و دفتر روزانه، سالانه و ... را بگیرید. ما فقط نیم‌صفحه تراکنش در این دفتر داریم، چون از بابت ۱۲ قرآن‌آموز درآمد و هزینه آنچنانی نداریم. خانه‌ای داشتم که وقف فعالیت‌های قرآنی کرده‌ام، جوایزی هم که به قرآن‌آموز اهدا می‌شود از مستمری خودم هست.

وی بیان کرد: صورت‌جلسه‌ای به سازمان ثبت برای اعلام انحلال دادیم، اما چنین پاسخ دادند که باید سازمان تبلیغات اسلامی انحلال شما را تأیید کند. سپس در روزنامه اعلام شود تا اداره دارایی بعد از این، مالیاتی تعیین نکند.

زهتاب‌زاده در پایان گفت: این معضل برای تمامی مراکز قرآنی است. باید فکر اساسی برای این مسئله شود، به ما مجوز صنفی بدهند نه شرکتی تا دیگر به کد اقتصادی و رئیس و مدیرعامل نیاز نباشد.

یادآور می‌شود، مؤسسه بشری کرمان در خیابان استان مطهری، کوچه ۴۷، بعد از تکیه واقع شده است.

منبع: