حاجی‌بیگی تصریح کرد؛
نیاز مراکز درمانی کشور به تمامی گروه‌های خونی
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، با دعوت از مردم برای اهدای خون گفت: در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی در کشور نیاز است.
كدخبر: 60379
1399/08/23
به گزارش مبشرین، بشیر حاجیبیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی در کشور نیاز است، گفت: افرادی که دارای گروه‌های خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند، چراکه فقط ۱۰ درصد از مردم کشور ما دارای گروه‌های خونی منفی هستند.

وی با دعوت از مردم برای اهدای خون اظهار کرد: تمامی افرادی که برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، از سالم‌ترین افراد جامعه هستند و توانسته‌اند با رعایت استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت وارد مراکز انتقال خون شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون و پلاسما استریل و یکبار مصرف است.

وی تأکید کرد: سازمان انتقال خون باید جوابگوی نیاز بیمارستان‌های کل کشور به خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما و در حال حاضر پلاسمای بهبودیافتگان کرونا باشد که در حال حاضر از سازمان انتقال خون در خواست می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: در حال حاضر ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کل کشور، خون از سازمان انتقال خون دریافت می‌کنند. در این مراکز علاوه بر بیماران کرونایی، بیماران دیگری نیز به خون نیاز دارند.

وی افزود: در استان‎هایی نظیر گیلان، مازندران، گلستان و همچنین استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان به دلیل وجود بیماران خاص و افراد مبتلا به تالاسمی مصرف خون نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

حاجی‌بیگی بیان کرد: سن اهدای خون در کشور از ۱۸ سالگی تا ۶۵ سالگی است، لذا افرادی که سابقه اهدای خون نداشته‌اند چنانچه سن آن‌ها پایین‌تر از ۶۰ سال باشد، می‌توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و اهداکنندگان مستمر نیز تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند همچنان به اهدای خون بپردازند.
منبع: