حجت‌الاسلام سهرابی تأکید کرد:
حیات مؤسسات قرآنی در سراشیبی انحلال / ضرورت حمایت ویژه و به‌روزرسانی
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا بسیاری از مؤسسات قرآنی را از دست دادیم یا در مقاومت شدید در برابر مشکلات به‌ سر می‌برند، گفت: برای اینکه این مراکز جایگاه‌شان را از دست ندهند، باید خودشان را به‌روز کنند و نیز حمایت‌های مالی ویژه‌ای به آنها تخصیص یابد.
كدخبر: 60295
1399/08/20
به گزارش مبشرین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر سهرابی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت فعلی مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا گفت: مؤسسات و خانه‌های قرآن در عین اینکه خدمات مؤثری را مجاهدانه تقدیم جامعه می‌کنند، اما این خدمات مبتنی بر حضور و ارتباط بوده است و تجربه ارتباطات مجازی را مانند بسیاری از عرصه‌های دیگر نداشتند. این روند باعث مشکلات و مسائل جدی شده است، چراکه مؤسسات غالباً در مکان استیجاری فعالیت دارند و تأمین اجاره و مخارج اولیه آن‌ها مبتنی بر گردش مالی حداقلی است که به ‌واسطه خدمات خود ارائه می‌کنند؛ لذا متأسفانه مؤسسات بسیاری را از دست داده‌ایم یا برخی در مقاومت شدید به‌ سر می‌برند. البته این‌ها هم دیگر توان ایستادگی ندارند و در تأمین هزینه‌های اولیه خود همچون آب و برق مؤسسه، گرفتار مشکل شده‌اند و سازمان تبلیغات ظرفیت حل این مشکل را ندارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: البته مؤسسات و مراکز قرآنی را واسطه خیر به دیگران کردیم، به‌ عنوان مثال در طرح مواسات و همدلی، مؤسسات قرآنی برای انتقال اقلام ضروری به محرومان کمک کردند و بسته‌ها را به دست نیازمندان رساندند، اما به این مؤسسات خدمتی نکرده‌ایم. خدمت به مؤسسات قرآنی به دلیل خدمات گسترده و اینکه هزینه آن‌ها از یک چرخه اقتصادی فرهنگی تأمین می‌شود ضروری است، اما متأسفانه سازمان‌های دیگر هم امکان تأمین نیاز‌های مؤسسات قرآنی را ندارند، مگر اینکه توجه و التفات ویژه‌ای به این مراکز شود؛ لذا باید برای اینکه این‌ها بتوانند علائم حیاتی اولیه‌شان را حفظ کنند، جایگاهشان را از دست ندهند و در صحنه حضور داشته باشند، هزینه ویژه‌ای به این مؤسسات اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات توانسته‌اند خودشان را با وجود شرایط کرونا حفظ کنند و حتی ارتقا بدهند، گفت: در مجموع خدمات این عرصه حضوری است و وقتی تعطیل شدند، دیگر خدمت مجازی معنی ندارد. در نهایت یک‌سری آموزش‌ها باقی می‌ماند که این آموزش‌ها فی‌نفسه به صورتی نیست که بتواند یک مؤسسه را سرپا نگه دارد و دچار بحران هستند. تنها نهاد‌های حمایتی با هزینه قابل توجهی می‌توانند کمک کنند تا حیات مؤسسات قرآنی حفظ شود. در حال حاضر برخی از مؤسسات موقتاً تعطیل شده‌اند، برخی دیگر از این نوع خدمات انصراف داده‌اند و به کلی تعطیل شده و برخی دیگر هم در شرایط سختی به‌ سر می‌برند و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، شرایط سخت‌تر خواهد شد.

سهرابی با بیان اینکه شرایط کرونایی می‌توانست زمینه‌ای برای ایجاد فرصت‌های جدید در مؤسسات قرآنی باشد، اما این فرصت خلق نشد، اظهار کرد: در شرایط فعلی مؤسسات نیازمند ایده‌پردازی، رویداد و فضای جدیدی هستند تا بتوانند از شرایط و حمایت‌های حداقلی فرصت و فضای جدیدی را ایجاد کنند تا کار قرآنی و خدمات آن انجام شود. هنوز این ایده وجود ندارد و مؤسسات قرآنی به‌روز نشده‌اند و به همین سبب مؤسساتی که خدماتشان مبتنی بر حضور بود در آستانه از بین رفتن هستند و برخی دیگر هم روز‌های پایانی خود را سپری می‌کنند. البته گاهی مؤسسات نامه می‌دهند که موقتاً تعطیل کرده‌اند تا مجوزشان باطل نشود تا بعد از کرونا و بازگشت به شرایط طبیعی، خدمات خود را آغاز کنند.

وی درباره ضرورت حمایت از مراکز و مؤسسات قرآنی در شرایط کرونا هم گفت: یکی از نهاد‌های حمایتی وزارت ارشاد است که متصدی امور قرآنی در کشور است و می‌تواند به این عرصه کمک کند، اما متاسفانه گویا بودجه‌های این وزارتخانه هم محدود است. سازمان اوقاف و امور خیریه هم که بودجه‌های قرآنی در اختیار دارد، اگر بتوانند این بودجه‌ها را در فضای حمایتی از مؤسسات بیاورد تا آن‌ها بتوانند سرپا بمانند قطعا در بهبود شرایط اثرگذار است. در حقیقت این دو نهاد موضوع حمایت، ساماندهی و پشتیبانی از مؤسسات قرآنی را دارند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران تصریح کرد: البته بیش از این دو نهاد متولی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم می‌توانند از مؤسسات قرآنی حمایت کنند. این عرصه بخش بزرگی از بار فرهنگی کشور را بر دوش می‌کشد و امروز دچار چالش شده است. به زودی با این نهاد‌ها جلسه‌ای خواهیم داشت و نیاز به حمایت را مطرح خواهیم کرد. البته چون نیاز‌ها متنوع و برخی ضروری‌ترند تا حدودی به سختی کمک می‌‌کنند و کسانی که بودجه‌ای در اختیار دارند، به این ماجرا به سختی روی خوش نشان می‌دهند.
منبع: