معافیت مالیاتی‌ای که میلیونها تومان برای مؤسسات قرآنی هزینه دارد
مؤسسه‌ای که در طول سال یک میلیون تومان نیز به او نمی‌دهیم، آیا رواست که ۱۵ میلیون به حسابدار بدهد تا امور معافیت از مالیات را انجام دهد؟
كدخبر: 60288
1399/08/19

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و برخی را نیز به مرز تعطیلی کشانده است. یکی از فعالیت‌هایی که از وجود این ویروس منحوس بی‌نصیب نبودند، مؤسسات قرآنی کشور بودند که بارِ سنگین هزینه‌ها و تعطیلی وقت و بی‌وقت آنها در این 7-8 ماه سبب شد تا صدها مؤسسه و هزاران فعال قرآنی آسیب ببینند.

زمانی که در اسفندماه اعلام شد کشور درگیر کرونا شده است، اولین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلیق تمامی فعالیت‌های فرهنگی کشور بود. در این مدت البته راهکارهایی برای اجرای فعالیت‌ها به صورت آنلاین اندیشیده شد اما از آنجا که زیرساخت‌های مناسب چندان فراهم نبود، نتوانست جلوی خسارت‌های بی‌شمار این حوزه را بگیرد.

حالا با وجود مشکلات متعدد حاصل از پدید‌آمدن ویروس کرونا، مؤسسات با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشکلات در کنار وعده‌های محقق نشده‌ که البته بی‌سابقه هم نیست و اشاره دوباره به آنها در این مجال نمی‌گنجد، ناظر بر مشکل اخیر این مؤسسات درباره مسأله مالیات است.

ابراهیم مرادی مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بوشهر در گفت‌وگویی درباره مشکلات مؤسسات در حوزه مالیاتی گفته است که متأسفانه آموزش خوبی به مؤسسات داده نشده که چگونه کارهای قانونی‌شان را انجام بدهند. مؤسسات قرآنی به لطف قانون معاف از پرداخت مالیات‌اند، اما قانون‌گذار، آیین‌نامه‌ها، بخش‌نامه و تبصره‌هایی آورده که به شرط انجام تکالیف قانونی، مؤسسات معاف می‌شوند و تکالیف قانونی نیز اخیراً بسیار زیاد شده است.

وی ادامه داد: گرفتن دفاتر، پلمب دفاتر کل، ثبت اظهارنامه ارزش‌افزوده، ثبت اظهارنامه عملکرد و همچنین موردی که بسیار مهم است، ثبت معاملات فصلی است، اصلاً مؤسسات قرآنی نمی‌دانند معاملات فصلی چیست و معاملاتی نیز ندارند. اینها را باید به‌وسیله یک کد رهگیری در سامانه ثبت کنند تا معافیت شامل آن‌ها شود. فعالیت‌هایی که ذکر شد، جزء وظایف یک مؤسسه‌دار نیست و باید یک حسابدار خبره و متخصص به آن بپردازد. هیچ حسابداری نیز با کمتر از 15 تا 20 میلیون این کار را انجام نمی‌دهد. مؤسسه‌ای که در طول سال یک میلیون تومان نیز به او نمی‌دهیم، آیا رواست که 15 میلیون به حسابدار بدهد تا کارهای مالیاتی‌اش را انجام دهد که معاف شود؟ این موضوع دغدغه‌ای برای مؤسسات قرآنی است و اکثراً آن‌ها را به سمت رکود و تعطیلی و فرار از فعالیت‌های داوطلبانه می‌کشاند و اگر این روند ادامه پیدا کند، آینده بسیار بدی در انتظار مؤسسات خواهد بود.

منبع: