ویژه‌برنامه‌های سی‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور آغاز شد/جزئیات آثار ارسالی
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه تاکنون در بخش آوایی ۴۰۰ اثر، بخش کتبی ۲۰۰ برگزیده در ۹ رشته و بخش هنری ۸۰ اثر به دبیرخانه سی‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان ارسال شده ست، گفت: در بخش پژوهشی نیز ۴۵ اثر، بخش فناوری ۵۰ اثر و بخش ادبی نیز ۸۰ اثر دریافت شده که در حال داوری هستند و نتایج برخی از آنها نیز مشخص شده است.
كدخبر: 59810
1399/08/04

به گزارش مبشرین به نقل از ایسنا، دکتر سید مهران نحوی در نشستی که در حاشیه رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور با حضور آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، یک جشنواره سراسری است که همه دانشگاه های دولتی کشور در آن هستند که در این دوره سعی شده تا ابعاد مختلفی در نظر گرفته شود.

نحوی با اشاره به رشته های گوناگون این جشنواره ،افزود: این مسابقات در بخش های مختلفی همچون بخش آوایی شامل: قرائت، ترتیل، حفظ، دعا و مناجات خانی، اذان و تواشیح؛ بخش معارفی شامل: آشنایی با سیره معصومین، آشنایی با نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه، احکام، پرسمان معارفی، آشنایی با احادیث اهل بیت (ع)، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی و سبک زندگی است.

وی با اعلام اینکه در جشنواره امسال بخش هنری در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، معرق و منبت، فیلم کوتاه، عکس و پوستر به مسابقات اضافه شده است، تصریح کرد: دانشجویان در بخش فناوری نیز در قسمت های اپلیکیشن و کانال‌های مجازی به رقابت خواهند پرداخت.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این دوره در بخش‌های ادبی و پژوهشی نیز به ترتیب در زیرمجموعه‌هایی مانند شعر، داستان کوتاه، نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی و همچنین تلخیص کتاب، نقد کتاب و مقاله‌نویسی آثار خود را ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه مرحله دانشگاهی سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، در بهمن و اسفندماه سال گذشته برگزار شده است، افزود: آزمون های کتبی و شفاهی برای تمامی شرکت‌کنندگان به صورت مجازی برگزار خواهد شد و ۲۵ آبان ماه نیز مراسم اختتامیه جشنواره با توجه به شرایط بیماری کرونا به صورت حضوری و یا مجازی برگزار می شود.

نحوی با بیان اینکه تاکنون در بخش آوایی ۴۰۰ اثر، بخش کتبی ۲۰۰ برگزیده در ۹ رشته و بخش هنری ۸۰ اثر به جشنواره رسیده است، گفت: در بخش پژوهشی نیز ۴۵ اثر، بخش فناوری ۵۰ اثر و بخش ادبی نیز ۸۰ اثر دریافت شده که در حال داوری هستند و نتایج برخی از آنها نیز مشخص شده است.

وی با اشاره به چالش شیوع بیماری کرونا برای برگزاری برنامه‌های این‌چنینی، افزود: این موضوع فرصتی مناسب برای شرکت تعداد بیشتری از افراد در این جشنواره فراهم کرد که خود به نوعی از ابعاد مثبت آن محسوب می شود.


این دوره از مسابقات قرآن و عترت، معناگرا و هنرگرا است

دکتر سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با ابراز خرسندی از میزبانی این دانشگاه از سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، گفت: امیدواریم شاهد برکات این میزبانی و آثار خوب آن در دانشگاه صنعتی اصفهان باشیم.

وی با اشاره به وضعیت پیش رو با وجود شیوع بیماری کرونا، افزود: همکاران ما تمامی تلاش خودشان را انجام داده‌اند تا مسابقات به نحوی شایسته برگزار شود.

ابطحی با بیان اینکه این دوره از مسابقات مجموعه‌ای از مسابقات معناگرا و هنرگرا محسوب می‌شود، افزود: خوشبختانه دانشگاه صنعتی اصفهان از گذشته دارای پایگاه قرآنی خوبی بوده است و امیدواریم به برکت قرآن بتوانیم فضای دانشگاهی را به درستی پیش برده و از این رویداد به درستی بهترین استفاده را ببریم.

حجت‌الاسلام عمادی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه در سه ترم گذشته حدود ۳۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه مشغول حفظ قرآن کریم هستند، گفت: خوشبختانه این دانشجویان تاکنون موفق به حفظ ۲ تا ۵ جزء از قرآن شده اند.


حجت‌الاسلام عمادی با قدردانی از همکاری مسئولان دانشگاه صنعتی اصفهان در برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف دینی و مذهبی، این سطح از همکاری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: این موضوع نشان دهنده دغدغه‌های دینی و فرهنگی مسئولان این دانشگاه است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان طی سال‌های گذشته وارد حوزه‌های علمیه شده‌اند که در این زمینه نیز از افراد موفق محسوب به شمار می روند.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست با اشاره به جایگاه والای علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه‌بندی‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تقویت جایگاه معنوی در سایه قرآن کریم را موجب آرامش بیشتر برای پرداختن به فعالیت‌های علمی دانست.

آیت‌الله مهدوی با اشاره به آثار مثبت برگزاری چنین رویدادهای قرآنی برای دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های سراسرکشور، افزود: در فعالیت‌های قرآنی پنج موضوع اصلی وجود دارد که شامل خواندن، آوا، دانش ترجمه قرآن، حفظ قرآن و دانستن متون و تفسیر قرآن است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی این زمینه‌ها، فعالیت‌هایی در حال انجام است، تصریح کرد: هیچ کدام از این فعالیت ها، هدف نهایی محسوب نمی شود و تمامی این‌ها برای آن است که انسان با قرآن مرتبط شده و در نهایت به دستورات این کتاب آسمانی عمل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه فهم قرآن مقدمه عمل به آن است، اضافه کرد: در واقع انگیزه دین این بوده است که ما از راه‌های گوناگون از قرآن استفاده کرده و به آن عمل کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن کریم، ادامه داد: یکی از برکات مهم برای حافظان قرآن، استمرار هم‌نشینی با قرآن است و تجربه نشان داده کسانی که حافظ قرآن می‌شوند تا پایان عمر ارتباط خودشان را با قرآن حفظ می کنند و این موضوع یکی از بهترین راه ها برای حرکت و مداومت در مسیر درست است.

آیت‌الله مهدوی با بیان اینکه قرآن به‌عنوان یک قانون اساسی کلی مطرح است و کلیات همیشه می توانند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، افزود: از جمله این موارد می‌توان به سوءاستفاده معاویه از قرآن در جنگ صفین اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه عترت امری جزئی است که کسی نمی‌تواند از آن سوءاستفاده کند، گفت: به همین دلیل تمسک به قرآن مجید و ائمه معصومین (ع) به صورت هم‌زمان لازم است و موجب جلوگیری از گمراهی خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به تأکیدات مقام معظم رهبری بر فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان دانشگاه‌ها با تعهد و تخصص لازم اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر لازم است بخش‌های گوناگون دانشگاه‌ها با همکاری یکدیگر کمک کنند.

در پایان این نشست ضمن رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، ویژه برنامه های این رویداد قرآنی دانشگاهی به طور رسمی آغاز شد.

بنا بر اعلام دانشگاه صنعتی اصفهان، جشنواره قرآن و عترت هر ساله در دو بخش دانشگاهی و سراسری برگزار می شود و امسال با توجه به محدودیت های ناشی از بیماری کووید- ۱۹، دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان میزبان بخش سراسری سی و پنجمین دوره این جشنواره میزبان ویژه برنامه های اختتامیه این رویداد قرآنی در بستر فضای مجازی خواهد بود.

منبع: