فقهی‌زاده خبر داد:
نمایشگاه مجازی قرآن در زمستان ۹۹ برپا می‌شود / یزد در اولویت انتخاب پایتخت صحیفه سجادیه
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی از برنامه‌های این معاونت گفت: پس از آنکه کاشان را به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه ایران معرفی کردیم، درباره پایتختی صحیفه سجادیه از هفت استان برنامه خواستیم که در بررسی نهایی، فعلاً یزد مقدم بر دو استان خراسان رضوی و همدان، در مرتبه نخست قرار دارد.
كدخبر: 59790
1399/08/04

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه رادیویی «افق» امروز، سوم آبان‌ماه درباره برنامه‌های این معاونت در ایام کرونا، گفت: اولین تأثیر ملموس و خلأ کاملاً آشکار کرونا در معاونت قرآن و عترت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ابتدای سال بود.

وی ادامه داد: در اسفندماه ۹۸، با آغاز شیوع بیماری و حدود ۴۰ روز پیش از شروع نمایشگاه بین‌المللی قرآن به تکاپوی جایگزین برنامه‌ای برای نمایشگاه قرآن افتادیم که طرح «خانه‎های نورانی» طراحی شد و این طرح از ابتدای فروردین‌ماه ۹۹ تا پایان ۳۰ فروردین‌ماه امسال با موفقیت اجرا شد. این طرح بسته محتوایی معارفی خانواده‌محور در بستر فضای مجازی بود. طبق آمارها، حدود ۷۵۰ هزار نفر برنامه از این طرح استقبال کردند، با وجود اینکه زمان زیادی برای تبلیغ و اعلان در پیش نداشتیم.

معاون قران و عترت ارشاد افزود: طرح خانه‌های نورانی(۲) با تغییر در روش و محتوا با محوریت خانواده با افزودن جلوه‌های تبلیغی و ترویجی در ۲۵ روز ماه مبارک (از پنجم ماه مبارک رمضان امسال) اجرایی شد و توانستیم بخش کوچکی از خلأ به وجود آمده در پی تعطیلی نمایشگاه را جبران کنیم.

فقهی‌زاده درباره نمایشگاه مجازی قرآن، ادامه داد: خیلی خوب بود که از این فرصت کرونایی به عنوان مجالی مناسب استفاده کنیم و در کنار نمایشگاه بین‎المللی، نمایشگاه مجازی را بنیانگذاری کنیم؛ یعنی در عرض نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نمایشگاه مجازی را برپا کنیم.

وی با اشاره به فراهم کردن شرایط لازم برای برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در صورت مقتضی و بدون ممنوعیت ستاد ملی مقابله با کرونا در ماه مبارک سال ۱۴۰۰، افزود: اگر به هر دلیلی فرصت برگزاری این نمایشگاه همچون دور گذشته پیدا نشود، نمایشگاه مجازی قرآن کریم را با همان سوژه‌ها و جنبه‌ها طراحی خواهیم کرد و برطبق برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه مجازی قرآن در زمستان ۹۹ کار خود را کاملاً به صورت مجازی آغاز می‎کند، به گونه‌ای که سعی می‌کنیم تمام جنبه‌های علمی، فرهنگی، تبلیغی، ترویجی و هنری در آن لحاظ شود تا در سال بعد به جنبه بین‌المللی این نمایشگاه مجازی قرآن دست پیدا کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه و نامزدی کدام استان برای پایتختی صحیفه سجادیه، بیان کرد: معاونت قرآن و عترت ارشاد دو بخش اساسی دارد، بخشی فعالیت‌های قرآنی و بخشی مربوط به فعالیت‌های حوزه معارف و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) است. چنانکه در برخی از سال‌های گذشته چه بسا، عملا برخی از حوزه‌های مربوطه به مکتب اهل بیت(ع) مغفول واقع شده است، اما از آغاز خدمتگزاری در معاونت قرآن و عترت اعلام کردم بخش اساسی فعالیت در کنار قرآن، توجه به حوزه عترت است. بر همین اساس، در اولین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که پس از انتصاب اینجانب، کمیته عترت را به صورت مستقل تشکیل دادم و در رمضان ۹۸ نیز با کم و کیف بیشتری آن را ادامه دادم.

وی تصریح کرد: تصورم این است که نامگذاری معاونت به قرآن و عترت، هوشمندانه بوده است. شعار کفایت قرآن از نظر ما چه در قرون اولیه و چه در قرون معاصر که در فعالیت‌های شبکه‌های گسترده طرفداران خاص به عنوان القرآنیون دنبال می‌شود، مورد قبول علمای مکتب اهل بیت(ع) و مراجع تقلید و پیشگامان انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) نیست، اگر چه این نامگذاری معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرآن و عترت، حامل مفهوم منازعات فرقه‌ای نیست، بلکه بر بزرگترین مواریث مشترک بین تمام مذاهب اسلامی تأکید می کند؛ قرآن کریم به عنوان نخستین میراث مشترک و دوم محبت و آموزه‌های مکتب اهل بیت که در جهان اسلام به صورت عام و فراگیر به شدت مورد احترام است. این حرکت مهمی برای فعالیت‌های وحدت‌بخش است. بنابراین در این میان، دو کتاب ویژه که مواریث گران‌بهای معارفی و آموزه‌های برگرفته از قرآن هستند، یکی نهج‎البلاغه است و دیگری صحیفه سجادیه.

فقهی‌زاده اضافه کرد: نهج‌البلاغه از لحاظ انبوه عقائد فکری، تربیتی، سیاسی و اجتماعی، کتابی منحصر به فرد در تمام منابع حدیثی جهان اسلام است. البته مخالفان کوچکی دارند که اینها درصد کمی هستند. در طول تاریخ اسلام به ویژه از قرن ششم به این طرف، بزرگترین خادمان نهج‌البلاغه بین علمای برجسته شیعه و اهل سنت مشترک بودند. نهج‌البلاغه قرآن ناطق و حاصل ذهن و زبان قرآن ناطق، حضرت علی(ع) است و نهج‌البلاغه را از این نظر در اولویت قرار دادیم که اخ‌القرآن است.

وی ادامه داد: کاشان را به دولحاظ نخستین پایتخت نهج‌البلاغه ایران معرفی کردیم تا براساس تفاهم‌نامه اجرایی معاونت و استانداری اصفهان، فعالیت‌های گسترده علمی، فرهنگی و هنری در کاشان به مثابه پایگاهی برای ایجاد حرکت جدی در حوزه نهج‌البلاغه در سراسر ایران انجام شود.

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به سه هدف اساسی انتخاب کاشان به عنوان این پایگاه، گفت: تقویت زمینه انس نسل جوان با نهج‌البلاغه، آشنایی با معارف و آموزه‌های نهج‌البلاغه و ایجاد و تقویت زمینه ورود این آموزه‌ها به عرصه سبک زندگی از جمله این اهداف است تا زمینه‌ای برای آشنایی نسل جوان با این میراث گران‌قدر فراهم شود. از سوی دیگر، کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه انتخاب شد، چون نخستین شارح آن قطب‌الدین راوندی اهل راوند کاشان بود و از سوی دیگر مؤسسات زیادی در سطح کاشان است که در حوزه نهج‌البلاغه فعالیت می‌کنند.

وی درباره طراحی طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هر دو سال یکبار، اظهار کرد: این طرح برای دور اول، دوسالانه است، اما برای سال‌های بعد سالانه انجام خواهد شد. همچنین درباره پایتختی صحیفه سجادیه از هفت استان برنامه خواستیم و پیگیری کردیم و در بررسی نهایی،فعلاً یزد مقدم بر دو استان خراسان رضوی و همدان، در مرتبه نخست قرار دارد. البته هر یک از این سه شهرستان که به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه در مرحله نخست انتخاب شوند، دو استان دیگر برای دور بعدی انتخاب خواهند شد.

فقهی‎زاده درباره تخصیص اعتبارات، بیان کرد: بیشتر اعتبارات طی دوماه پایانی سال تخصیص پیدا می‌کنند. سه سطح برنامه و بودجه را اعلام کردیم که بر آن اساس، اعتبارات درخواست کردیم، اما فقط ۱۰ و نیم میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد؛ یعنی ۲۰ درصد کمتر از زمانی که معاونت را در سال ۹۶ تحویل گرفتم. از این اعتبار، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را به حمایت‌های مالی محدود از مؤسسات آسیب‌دیده از کرونا اختصاص دادیم که بر این اساس، از ۷۰۰ مؤسسه براساس نوع و حجم فعالیت‌ها، حمایت‌های لازم انجام شد. همچنین هر ساله حدود ۱۰ میلیارد تومان برای بیمه فعالان قرآنی هزینه می‌شود، امسال نیز با اندکی کم و زیاد همین اعتبار را باید در نظر داشته باشیم. این اعتبار به علاوه ۱۰ و نیم میلیارد تومان، اعتبار برنامه‌ای است.

وی ادامه داد: فعالیت جدیدی که صورت گرفت و با حمایت‌های خاص و خالصانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود، جذب اعتبار برای حمایت از مؤسسات قرآنی در حوزه تقویت کسب و کارهای قرآنی بود که نخستین بار است در فضای کرونایی اجرا می‌شود. در این دوره برخی از مؤسسات لطمات زیادی دیده‌اند و برخی نیز تعطیل شده و یا فعالیت‌هایشان کاهش یافته است و با مشکلاتی روبرو شده‌اند که برای جبران آن یا کاستن برخی از دشواری‌ها، توانستیم ۲۰ میلیارد تومان را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد برای فعالان و مؤسسات قرآنی جذب کنیم. فراخوان آن چند روز پیش رسماً اعلام شد و ثبت‌نام صورت گرفته و به زودی پرداخت می‎شود. امیدواریم این ۲۰ میلیارد تومان، فاز دومی نیز داشته باشد و بتوانیم ۱۰ یا ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز برای حمایت از برخی از مؤسسات جامانده یا شخصیت‌های حقیقی فعال در حوزه قرآنی جذب کنیم که کارهای شاخصی در این زمینه داشته‌ و دچار لطماتی شده‌اند. مؤسسات قرآنی داوطلب برای دریافت این تسهیلات می‌توانند به پایگاه اینترنتی معاونت قرآن و عترت مراجعه کنند. این تقاضاها پس از بررسی، به بانک معرفی می‌شود.

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه مبالغ این تسهیلات متفاوت است، بیان کرد: این تسهیلاتی است که دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه منابع این وزارتخانه توانسته از دولت و منابع بانکی به عنوان حمایت در فعالیت‌های دینی و فرهنگی جذب کند و در اختیار مؤسسات متقاضی قرار دهد. در این خصوص تفاوتی میان مؤسسات دارای مجوز از ارشاد یا تبلیغات اسلامی قائل نیستیم.

وی درباره آزمون سراسری قرآن و عترت، تصریح کرد: نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت به صورت کاملاً الکترونیک برگزار خواهد شد، هرچند از سال ۹۶، بخشی از این آزمون را به صورت الکترونیک برگزار کردیم، اما امسال تماماً الکترونیک در دهه اول اسفندماه برگزار می‌شود. علاوه بر اینکه در آزمون حفظ، آزمون حضوری هم در نظر گرفته می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه ایام هفته وحدت گفت: این برنامه‌ها از ۱۲ ربیع الاول که ولادت پیامبر اکرم(ص) به روایت اهل سنت است، با محوریت تمرکززدایی در قالب شش برنامه استانی انجام می‌شود که ترکیب شیعه و سنی در برنامه‌ها در نظر گرفته شده است و سه برنامه ستادی نیز در نظر گرفته شده است که توضیحات بیشتر در نشست خبری سه‌شنبه همین هفته اعلام می‌شود.

 یادآور می‌شود، برنامه رادیویی افق کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که شنبه هر هفته به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و اجرای جواد نصیری، پخش می‌شود.

منبع: