آیین شمع‌گردانی و خطبه‌خوانی در حرم رضوی برگزار شد
آیین سنتی شمع‌گردانی و خطبه‌خوانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در شب شهادت امام مهربانی‌ها برگزار شد و عزاداران در سوگ آل‌الله اشک ماتم ریختند.
كدخبر: 58607
1399/07/26
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، همه ساله مراسم سنتی خطبه‌خوانی که یکی از آیین‌های کهن مذهبی است با حضور جمع کثیری از عاشقان و ارادتمندان امام مهربانی‌ها در شام رحلت نبی‌مکرم اسلام، شهادت امام حسن مجتبی(ع) مصادف با شب شهادت حضرت رضا(ع) برگزار می‌شود.

زائران و مجاوران همه ساله شمع به دست، اشک ریزان و با دلی آکنده از غم و اندوه در چنین شبی با خدام بارگاه منور رضوی همراه شده و از ورودی خیابان شیرازی تا صحن انقلاب به صورت جمعی و دسته‌روی به عزاداری می‌پردازند.

امسال نیز این مراسم معنوی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت محدود و با فاصله‌گذاری اجتماعی با حضور خدام، دربانان حریم رضوی و جمعی از ارادتمندان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت به نیابت از میلیون‌ها زائر و دلداده حضرت ضامن(ع) در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین پورکویر، از قاریان برجسته کشورمان، با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید فضای محفل را نورانی کرد. سپس ولی‌الله کریمی از شاعران آیینی در مدح اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به شعرخوانی پرداخت. همچنین، خادمان حریم رضوی در حالی که لاله‌های شمع روشن را در دست داشتند گرداگرد صحن عتیق حرم ایستادند و به اقامه عزا و سینه‌زنی پرداختند و در سوگ آل‌الله اشک ماتم ریختند و در پایان مراسم قرائت خطبه از سوی یکی از خدام بارگاه منور رضوی صورت گرفت.

برای کسب فیض زائرانی که از راه دور قصد زیارت امام رضا(ع) را داشتند، این مراسم معنوی از شبکه‌های ملی و استانی به صورت زنده پخش شد و میلیون‌ها زائر با پای دل و از راه دور امام مهربانی‌ها را زیارت کردند.

آیین خطبه‌خوانی در حرم مطهر رضوی همه ساله در شب عاشورا و شب شهادت ولی‌نعمتمان علی بن موسی الرضا(ع) با حضور عزاداران و ارادتمندان خاندان نبوی در صحن انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که این مراسم در سال جاری با محدودیت برگزار شد.

منبع: