«سلیمانیه»؛ مسجدی با ۴۶۳ سال قدمت در استانبول
مسجد و مجتمع سلیمانیه استانبول اثر معمار سنان معمار بزرگ دوره عثمانی با گذشت ۴۶۳ سال از ساختش، همچنان یکی از بناهای بی بدیل و زیبای این شهر تاریخی به شمار می‌رود.
كدخبر: 58572
1399/07/25

 به گزارش مبشرین به نقل از آناتولی، مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان قانونی، دهمین پادشاه عثمانی توسط معمار سینان(سِنان) ساخته و در ۱۵ اکتبر سال ۱۵۵۷ افتتاح شد. این مسجد و بناهای جانبی آن قرن‌ها‌ شکوه و عظمت خود را حفظ کرده‌اند و مسجد سلیمانیه به عنوان یکی از نماد‌های شهر تاریخی استانبول محسوب می‌شود.

بسیاری معتقد هستند که این مسجد مهم‌ترین اثر تاریخی امپراتوری عثمانی است. کار ساخت مسجد سلیمانیه و مدارس و کتابخانه‌های اطراف آن در سال ۱۵۵۰ میلادی آغاز شد و پس از هفت سال پایان یافت.

براساس روایت ابراهیم پچوی از مورخان دوره عثمانی، تقریبا ۳۲۰۰ کیلوگرم طلا برای ساخت این مسجد و بناهای جانبی آن هزینه شد و سه هزار و ۵۲۳ کارگر در ساخت آن مشغول بودند.

گفته می‌شود در فصل تابستان گاهی در حدود دو هزار کارگر همزمان مشغول کار در روند ساخت این مسجد تاریخی بوده‌اند.

سرانجام کار ساخت مسجد و مجتمع سلیمانیه استانبول پس از هفت سال پایان یافت و این مسجد در ۱۵ اکتبر ۱۵۵۷ با حضور سلطان سلیمان قانونی و مقامات دولتی آن دوره با کلیدی که از سوی سلطان سلیمان به معمار سینان داده شده بود، افتتاح شد./ایکنا

منبع: