کتاب الکترونیک «هدهد سفید» منتشر شد
نهمین مجلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد و به صورت الکترونیک در دسترس قرار گرفته است.
كدخبر: 57412
1399/07/20
 
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ نهمین مجلد کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان به صورت الکترونیک و به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شده است. این کتاب از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد و کانال‌های فضای مجازی قابل دریافت است.

این کتاب با بخشی با عنوان «آوازهایم برای تو» آغاز می‌شود که فریدون عموزاده خلیلی در یادداشتی با یادآوری خاطره موضوع معروف «تعطیلات تابستان یا عید خود را چگونه گذراندید؟» در دوران مدرسه، از کودکان و نوجوانان خواسته تا آن‌ها نیز از روز‌های کرونایی‌شان بگویند. او در بخشی از این یادداشت نوشته است: «حالا شما بگویید کرونای خود را چگونه گذراندید؟ شوخی نمی‌کنم، واقعاً بنویسید در دوره‌ی کرونا، روزی چند کتاب خوانده‌اید؟ در چند کلاس آنلاین شرکت کرده‌اید؟ چند فیلم و سریال دیده‌اید؟ پروتکل‌های بهداشتی را چقدر رعایت کرده‌اید؟ ... خدا وکیلی همه‌اش را راست راست بنویسید؛ اینجا کسی یقه‌تان را نمی‌گیرد.»

بخش «روز‌ها و قصه‌ها» نهمین شماره از هدهد سفید با عنوان «مرشد» به شاعر نام‌آشنای زبان فارسی، محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) پرداخته و به مناسبت فرارسیدن زادروز او و همچنین روز شعر و ادب فارسی، داستانی درباره روز‌هایی که این شاعر توانمند هنوز به نام شهریار شهرت نیافته بود را نقل کرده است.

هدهد سفید در نهمین پرواز خود در سرزمین آگاهی و کتاب، در بخش «سرزمین‌ها و افسانه‌ها» مهمان دیار کریمان؛ کرمان شده و در پرونده‌ای خواندنی با عنوان «کارمن، دیار کریمان» ضمن یادآوری نام‌های بزرگ و بلندآوازه این استان از جمله: سردار شهید قاسم سلیمانی، خواجوی کرمانی، هوشنگ مرادی کرمانی و...، پذیرای یادداشت‌ها و داستان‌هایی از احمدرضا احمدی، افسانه شعبان‌نژاد، علی‌اکبر کرمانی‌نژاد، شهرام شفیعی و پروانه فتوحی سهل‌آباد با محوریت کرمان شده است.

در بخش «گپ»، گفت‌وگویی با حسین فتاحی نویسنده کودک و نوجوان درباره سال‌های دفاع مقدس و ادبیات آن انجام شده است. در بخش «مثل آب برای شکلات»، فریدون عموزاده خلیلی هفتمین بخش از درس «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» را ارائه کرده و در بخش «صد دانه یاقوت» نیز کتاب‌های خواندنی و متنوعی در قالب چهار بخشِ «قفسه مهر، قفسه امید، قفسه دانش، قفسه ویژه، قفسه شما» برای خواندن معرفی و پیشنهاد شده است.

بخش «خیلی‌دور، خیلی نزدیک» جدیدترین شماره هدهد سفید به خاطرات و داستان‌های کتابداران از روز‌هایی که بچه‌ها در کتابخانه نبودند اختصاص یافته است. در این پرونده پای روایت‌های کتابدارانی نشسته شده که علی‌رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در دوران شیوع ویروس کرونا، از طریق فعالیت‌های مستمر در فضای مجازی تلاش کرده‌اند کتاب دوباره به زندگی بچه‌ها بازگردد و کتابخوانی از رونق نیفتد.

«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نیز به خرده روایت‌هایی از روز‌های بلند دور از کتابخانه پرداخته و در سلسله یادداشت‌هایی که با عنوان «هیچ‌کس، هیچ‌کس اینجا به تو مانند نشد» توسط شماری از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف کشور نوشته شده، یادآور خانه‌نشین شدن اعضای کتابخانه و دلتنگی آن‌ها برای کتابخانه شده و به همین مناسبت مروری بر دلنوشته‌های آن‌ها از این دلتنگی کرده است.

قسمت پایانی داستان دنباله‌دار «عهدنامه سیمرغ» و داستان‌های «بال و پر لیلی ببین، لیلی ببین، اکبر ببین»، «اتاق پروانه‌ای»، «آسفالت دل‌انگیز گسترش فرهنگ گنجشک باران‌خورده»، «پسرک و دریا»، «آشتی» در کنار شعر «پروانه در آتش»، نمایشنامه‌های تک‌پرده‌ای «نگهبان» و «ارثیه‌ ابدی»، داستان مصور «شهریار و نبرد دیوان»، صفحات «نوشتن نامه به نویسنده محبوب»؛ روزشمار رویداد‌های مهم ماه‌های مهر و آبان، سرگرمی و جدول، بخش‌های دیگر نهمین شماره هدهد را تشکیل می‌دهند.

یادآور می‌شود؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با استفاده از ظرفیت بیش از یک میلیون عضو کودک و نوجوان در بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی سراسر کشور و با توجه به نیاز محسوس ترویج کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب این گروه سنی، اقدام به تولید و انتشار کتاب «هدهد سفید» کرده است. عموم داستان‌ها، اشعار، نمایشنامه‌ها و داستان‌های مصور این کتاب به موضوع کتاب و کتابخانه می‌پردازد و از این نظر می‌توان گفت؛ این نخستین تجربه در عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.  

فایل الکترونیک کتاب «هدهد سفید» از اینجا قابل دریافت است.

منبع: